• uncategorized

In rezolutia adoptata de europarlamentari se solicita Comisiei Europene elaborarea unui plan de actiune pentru implementarea proiectelor care promoveaza utilizarea Dunarii pentru navigatia fluviala, legaturi intermodale cu alte sisteme de transport (in special dezvoltarea liniilor de cale ferata de mare viteza), ameliorarea calitatii apei si dezvoltarea ecoturismului. „Regiunea Dunarii prezinta o importanta deosebita pentru Uniunea Europeana, atat prin numarul mare de tari strabatute, cat si prin iesirea directa la Marea Neagra. Parlamentul European va fi un partener in procesul de dezvoltare si implementare a Strategiei UE pentru regiunea Dunarii.

In acest scop am creat Forumul pentru Dunare in Parlamentul European“, a declarat Adriana Èšicau, europarlamentar PSD vicepresedinte al Comisiei de transport din Parlamentul European. Dezvoltarea transportului nu se axeaza doar pe navigatia fluviala Un aspect important pentru dezvoltarea transporturilor in regiunea dunareana il constituie valorificarea pe deplin a potentialului navigatiei fluviale. In acest scop, europarlamentarii au solicitat eliminarea urgenta a blocajelor de pe axa fluviala Rin/Meuse-Main-Dunare, luand in considerare si declinul traficului fluvial de-a lungul acestei axe ca urmare a crizei economice. In calitate de initiator al demersurilor pentru adoptarea rezolutiei adresate Comisiei Europene, Adriana Èšicau a subliniat ca, pentru dezvoltarea regiunii Dunarii, este esentiala dezvoltarea infrastructurii de transport. „Modernizarea porturilor, unificarea sistemelor de navigatie pe Dunare, asigurarea legaturilor intermodale in regiune si cresterea conectivitatii cu Marea Neagra prin intermediul cailor de transport rutier si feroviar sunt doar cateva dintre prioritatile de dezvoltare ale transportului din regiune“, a precizat ea.

In vederea imbunatatirii conexiunilor cu bazinul Marii Negre, in rezolutie se propune revizuirea hartii TEN-T ce include principalele coridoare de transport la nivelul UE. Aceasta revizuire ar avea ca principal scop modernizarea infrastructurii terestre de transport (mai ales a cailor ferate). Canalul Bastroe, criticat pentru efectele negative asupra mediului Evaluarile strategice si de impact asupra mediului, inclusiv ale efectelor asupra intregului ecosistem al fluviului, ar trebui sa fie o conditie pentru toate proiectele de infrastructura de transport si energetica din bazinul dunarean, se insista in rezolutie. „Este necesar ca autoritatile UE, alaturi de cele ale tarilor riverane, sa se implice in conservarea ecosistemului Deltei Dunarii, inclusiv prin determinarea opririi definitive a lucrarilor la canalul Bastroe.

Nu putem permite ca interese economice gresit intelese de catre un stat din vecinatatea UE sa produca un dezastru ecologic“, a afirmat Iosif Matula, europarlamentar PD-L. Tot la capitolul mediu, documentul solicita Comisiei Europene sa pregateasca un plan cuprinzator de conservare si refacere a populatiilor naturale de sturioni. O strategie fara finantare speciala Finantarea proiectelor din spatiul dunarean va putea fi obtinuta prin „dezvoltarea unor puternice sinergii intre diferite politici ale UE“. Se intelege deci ca nu va exista un buget special pentru proiectele incluse in strategia Dunarii, ci vor fi utilizate sume din fondul de coeziune, din Fondul European pentru Dezvoltare Regionala sau din fondurile pentru Politica Europeana de Vecinatate.

Totusi, europarlamentarii au sustinut necesitatea unei coordonari care sa permita atingerea unui grad de absorbtie cat mai mare a tuturor fondurilor europene disponibile in statele riverane fluviului. „In momentul de fata, pentru bazinul Dunarii exista instrumente financiare disponibile pentru proiecte de infrastructura, de dezvoltare economica sau pentru protectia mediului, dar acestea pot fi folosite doar de statele membre UE si doar partial de cele invecinate acestora“, a subliniat Petru Luhan, europarlamentar PD-L.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *