• uncategorized

Cei care sunt interesati de afacere cauta sa achizitioneze camioanele cele mai fiabile si convenabile in raportul calitate/pret. Pentru a vedea care sunt cele mai bine cotate marci producatoare de camioane am intrebat cativa mari transportatori despre preferintele lor. Cei mai multi sustin ca inainte de a decide sa achizitioneze un camion se intereseaza de reteaua de service, preturi, distantele pana la centrele de revizii si promptitudinea serviciilor.

Service in Germania

Pentru transportatori, un camion care stationeaza in service nu produce decat pierderi considerabile si din acest motiv este foarte important ca service-urile sa fie in apropiere, sa aiba program cat mai lung, piese pe stoc si preturi rezonabile. Negasind astfel de atuuri la service-urile romanesti, unii transportatori aleg sa-si intretina sau repare camioanale in strainatate: „Costurile de service sunt relativ aceleasi, indiferent de marcile prezente pe piata romaneasca. Problema este ca preturile practicate sunt mai ridicate fata de cele din strainatate. E mai rentabil sa mergi la service in Germania, e mai rapid si eficient. La noi, costurile sunt nejustificate, faci programare cu o saptamana inainte si mai stai apoi in service doua-trei zile pentru lucruri minore“, ne-a spus Sebastian Scarlat, administratorul Trans Dactari Spedition SRL.

Si George Nita, directorul Holleman Bucharest Special Transport, afirma ca intretinerea camioanelor in tara este problematica: „La achizitionarea unui camion, urmaresc in general un raport bun intre calitate si pret. Am avut si avem mai multe marci de camioane: Mercedes, Scania, Volvo, Iveco, DAF… Nu a fost ceva anume sa ne nemultumeasca la un camion, insa partea de service poate fi o problema. Sunt firme care cresc nejustificat preturile la service pentru piata din Romania. Service-urile mari, care isi permit sa aiba mai multe piese in stoc, pun un pret mai mare pe ora de manopera. Considera ca ne convine sa platim mai mult si sa scoatem mai repede camionul din service decat sa ne ocupam de achizitionarea pieselor, fapt ce ar duce la prelungirea perioadei de imobilizare a vehiculului. In final, am constatat ca la DAF sunt preturi rezonabile si nu sunt probleme cu stocul de piese“.

Unii prefera Volvo…

Majoritatea transportatorilor au incercat in decursul anilor mai multe marci de camioane si, treptat, si-au dezvoltat propriile criterii de selectie. Unii au decis sa fie fideli unei singure companii producatoare. „Cumulul si experienta cu diverse marci de camioane ne-a facut sa ne oprim la Volvo. Este foarte important sa aiba un motor puternic, de minim 440 CP, si un consum de carburant scazut. La Volvo, consumul este de 26 de litri de motorina la suta de km cu camionul gol, plus cate 0,5 litri de motorina la fiecare tona de incarcatura, mergand pana la limita de 22 de tone. Are o fiabilitate ridicata, cutie de viteza in 6 + 2 trepte. La alte marci, consumul ajunge chiar la 29-30 de litri de motorina la suta de kilometri, gol“, ne-a spus Sebastian Scarlat.

Desigur, un Volvo sau un camion din gama altei marci de prestigiu nu este un produs ieftin, iar cei care au luat in leasing astfel de vehicule trebuie sa suporte costuri mari. In conditiile scaderii pretului de transport, astfel de costuri sunt greu de acoperit: „Pentru noi, cheltuielile sunt la fel de mari ca inainte de eliminarea licentelor de transport, incasarile insa scad continuu si ma gandesc sa ma reorientez spre alta afacere“, ne-a precizat Sebastian Scarlat.

…altii „gusta“ DAF

Multi s-au convins in timp ca un camion ieftin nu e neaparat o facere profitabila pe termen lung, din cauza costurilor foarte mari de intretinere. „Fiabilitatea ne intereseaza in mod deosebit. Prima data am achizitionat camioane Scania, apoi Mercedes si apoi DAF. Dupa doi ani de utilizare, am preferat sa marim foarte mult parcul de camioane DAF. Argumentul cel mai important pentru noi a fost service-ul aflat in apropiere. De asemnenea ne-a interesat si diponibilitatea service-ului, adica posibilitatea de a face reparatii inclusiv sambata si duminica sau la ore tarzii. Toate camioanele folosite pana acum au avut caracteristici tehnice bune, difera insa consumul de carburant. Am putut remarca in timp ca unele modele au un consum de carburant foarte mare. In ultima perioada, am preferat sa achizitionam camioane cu motoare Euro 5, care au o serie de beneficii“, ne-a declarat Dinu Mitric, administratorul Autoservice SRL. Un alt argument gasit de acest transportator in favoarea DAF a fost oferta diversa: „Am avut nevoie de un trailer ceva mai mare, cu o capacitate de transport de minim 70 de tone, si ne trebuia un cap tractor compatibil. Am cautat la mai multe firme, doar ca nu am primit raspunsul prompt. La DAF am gasit un trailer ce a fost livrat in timp optim si am fost multumiti“.

Altii cauta cele mai bune oferte de leasing si incearca sa reduca la maxim cheltuielile. „Sunt foarte importante cheltuielile, incepand de la pretul de achizitie si pana la cheltuielile de intretinere. Asta din cauza concurentei si preocuparii clientilor in primul rand pentru costul transportului. Fiecare vrea sa-i ajunga marfa cat mai repede la destinatie si abia apoi il intereseaza conditiile de transport, cat de bune sunt camioanele. Astfel, daca ii spun unui client un pret mai mare cu 50 de Euro, pleaca fara sa aiba rabdare sa-i explic de ce. Din 1993 am inceput sa achizitionam camioane DAF. Au preturi bune si, mai nou, motoare Euro 5, cu un consum redus. Totusi, indiferent de marca unui camion, am fost multumit de caracteristicile tehnice. Problemele apar cand costurile de intretinere sunt mari”, ne-a spus Gheorghe Moisiuc, administratorul M-System SRL Suceava.

 

*   *

*

Indiferent de pasiunea fata de o anumita marca de camioane, transportatorii recunosc faptul ca toate au caracteristici bune, fiabilitate si costuri asemanatoare. Insa, ca in multe alte domenii din tara noastra, partea de servicii post-achizitionare mai schioapata, iar aici apar diferentele si se detaseaza modelele favorite.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *