• uncategorized

Acest impozit aplicabil micilor companii in urma modifica rii Codului Fiscal va depasi cu mult cota unica de 16%, ajung~nd in unele cazuri pana la 28% din veniturile brute, sustin specialistii. In aceste conditii, reprezentantii mediului de afaceri sustin ca aplicarea impozitului forfetar reprezinta fiscalitate excesiva, care va duce la desfiintarea unui numar important de societati comerciale din domeniile de aplicabilitate ale impozitului forfetar. Implicit, sunt prevazute efecte dramatice asupra bugetului de stat.

„Solicitam sa fie explicitate formulele de calcul pentru toate codurile CAEN pentru care se va aplica impozitul, iar cuantumul acestui impozit sa nu depa- seasca in niciun caz impozitul pe profit de 16%, astfel incat sa fie mentinuta cota unica“, a declarat Ovidiu Nicolescu, presedintele Consiliului National pentru Intreprinderi Private Mici si Mijlocii din Romania (CNIPMMR).

Reprezentantii CNIPMMR au avertizat ca introducerea impozitului forfetar nu este oportuna nici in 2010 si nici in 2011, avand in vedere criza economica si faptul ca Ministerul Finantelor Publice nu au realizat niciun studiu de impact privind aplicarea masurii. „Dupa ce trece criza si daca se face un studiu de impact asupra efectelor acestei masuri, se poate introduce acest impozit. Pana atunci, nu va face decat sa inchida si mai multe firme“, a apreciat Nicolescu.

 

Combaterea evaziunii fiscale, principalul obiectiv al guvernantilor

Expertii in fiscalitate au apreciat ca principala problema a impozitului forfetar este ca asigura un venit mai putin cert decat impozitul minim si nu combate in mod direct evaziunea fiscala. Din aceste motive, statul ar putea opta in cele din urma pentru aplicarea in paralel a impozitului forfetar si a celui minim. „Principala problema a impozitului forfetar este ca se raporteaza la criterii subiective si nu ataca decat prin ricoseu evaziunea fiscala. Acesta trebuie inso- tit de masuri ferme de control“, a declarat Emilian Duca, partener in cadrul firmei de consultanta BDO Tax.

Potrivit acestuia, intre masurile ferme s-ar numa- ra, de exemplu, utilizarea caselor de marcat inclusiv in cazul comercializarii de produse in pie- tele agroalimentare. Pe de alta parte, Ministerul Finantelor Publice sustine ca inca nu a fost luata o decizie finala privind impozitul forfetar, proiectul de act normativ aflandu- se in prezent in consultari. „Din octombrie 2009, cand a fost lansata aceasta propunere si pana astazi ne tot gandim. S-au lansat idei spre discutie publica, tocmai ca sa vedem ce se poate face si cum se poate impune“, a spus recent, in cadrul unui seminar pe teme economice, Dragos Doros, seful directiei generale Legislatie-Impozite Directe din Ministerul Finant elor Publice. Acesta a adaugat ca propunerile sunt facute de un colectiv foarte larg, ce include experti fiscali, autoritati, patronate si sindicate.  

 

Transportatorii cer tratament special

 Introducerea impozitului forfetar pentru anumite tipuri de servicii de transport a determinat reactia patronatelor din acest sector, Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR) exprimandu-si opozitia fata de noua povara fiscala, in conditiile in care sectorul pe care il reprezinta este printre cele mai grav afectate de criza economica. Mai mult, UNTRR a solicitat Guvernului chiar scutirea de la plata impozitului forfetar si a impozitului pe profit pentru toate firmele de transport rutier de marfuri sau persoane.

„Un astfel de impozit nu rezolva eventuala evaziune fiscala care sta la baza introducerii sale. UNTRR considera, ca si in cazul noilor modificari aduse legislatiei sociale si legislatiei drumurilor, ca introducerea unor noi taxe sau cresterea taxelor existente si a sumelor considerate pentru sanctiunile contravent ionale nu rezolva respectarea legii ci, asa cum s-a constatat de-a lungul timpului, duce la cresterea evaziunii fiscale si a nerespectarii legii“, se arata intr-un comunicat al Uniunii.

Pentru a combate eficient evaziunea, UNTRR a propus efectuarea corecta a controalelor si aplicarea nediscriminatorie a legii in cazul determinarii unor nerespecta ri ale acesteia, precum si concentrarea controalelor asupra firmelor care prezinta antecedente in ceea ce prives te nerespectarea legilor.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *