- uncategorized
Planul de actiune grupeaza o serie de masuri ce vor fi aplicate pana in 2014, fiind vizate investitii mici in ITS care pot elimina risipa cauzata de utilizarea ineficienta a infrastructurii de transport. „Planul de actiune privind ITS propus de Comisie va completa eforturile initiativei Intelligent Car si a forumului eSafety menite sa faca autoturismele mai curate si sigure. Suntem determinati sa combatem congestia de pe sosele, accidentele si poluarea prin devansarea introducerii unor tehnologii noi“, a declarat Viviane Reding, comisarul pentru Societatea Informationala si Media.
Sistemele inteligente de transport aplica solutii informatice si tehnologii de comunicatii in diferite modalitati de transport, cea rutiera fiind singura care nu dispunea de un cadru unic de implementare a ITS. In transportul feroviar exista ERTMS (European Rail Traffic Management System), pentru aviatie – SESAR (Single European Sky ATM Research), pentru transportul fluvial – RIS (River Information Services), iar pentru cel maritim – SafeSeaNet si VTMIS (Vessel Traffic Management Information System).
Interoperabilitate si standardizare
Desi lipseste standardizarea la nivel european, transportul rutier utilizeaza deja un numar insemnat de solutii ITS. Intre acestea se numara sistemele de navigatie GPS, cele info trafic care pot fi receptionate la aparatul radio al masinilor, cele care afiseaza mesaje dinamice pe autostrazi sau chiar informatii in timp real privind sosirile mijloacelor de transport in comun, disponibile in statiile de tramvai sau autobuz.
Cum solutii ITS exista deja, initiativa Comisiei pare tardiva, insa scopul principal este stabilirea de standarde comune si imbunatatirea interoperabilitatii diferitelor dispozitive si tehnologii deja utilizate. De exemplu, Comisia considera de neacceptat ca statele membre sa continue sa implementeze sisteme complet diferite de taxare electronica a accesului la infrastructura. In acest caz, standardizarea diferitelor solutii utilizate este imperativa, avand in vedere ca, acum, un sofer de camion care trebuie sa ajunga de la Barcelona la Frankfurt pe autostrada are nevoie de trei dispozitive electronice diferite pentru plata taxelor de drum din statele pe care le traverseaza.
Pe de alta parte, in lipsa unei intervent ii a Comisiei, dezinteresul autoritat ilor nationale duce la aparitia de situatii nedorite, de pilda lipsa de acuratet e a navigatiei GPS. Astfel, pentru ca autoritatile nu publica informatii suficiente pentru toate tronsoanele de drum, soferii care se bazeaza pe ghidajul GPS ajung adesea cu camioanele pe stradute inguste sau cu rampe abrupte.
Una peste alta, planul de actiune propus de Comisie ar trebui sa insemne pentru companiile de transport daramarea unor bariere si eliminarea unor gatuiri la granite, precum si monitorizarea in timp real a pozitiei in care se afla marfa. Aplicarea unor standarde comune ar permite si o mai buna circulat ie a informatiilor intre administratorii infrastructurii si utilizatorii acesteia, fiind posibila, de exemplu, evitarea unei rute aglomerate.
Siguranta, principalul castig
Din estimarile facute de Comisie, rezulta ca ITS ar permite economisirea a cel putin 0,1% din produsul intern brut al Uniunii numai prin evitarea ambuteiajelor. In plus, descongestionarea traficului ar duce la evitarea unui numar semnificativ de accidente, soldate cu 5.000 de morti anual.
De altfel, cele mai promitatoare rezultate ale implementarii accelerate a ITS sunt cele referitoare la siguranta traficului. Astfel, cu ajutorul satelitilor europeni Galileo, care vor reduce erorile de pozitionare pana la limita de 10 cm, va fi posibila sporirea eficacitatii unor sisteme de siguranta ca asistenta pentru mentinerea benzii de rulare (Lane Assist). Alaturi de Lane Assist, se intentioneaza standardizarea unor sisteme de asistenta precum controlul electronic al stabilitatii, evitarea coliziunii sI avertizarea depasirii vitezei legale. In plus, se prevede dotarea vehiculelor cu un sistem automat de alertare in caz de accident, denumit eCall, gratie caruia interventiile serviciilor de urgenta vor fi mai rapide. Nu in ultimul rand, prin imbunatatirea cooperarii dintre statele membre in ceea ce priveste schimbul de informatii relevante pentru managementul traficului, se preconizeaza ca va fi posibil sa se evite blocarea unor rute in caz de fenomene meteo extreme sau atunci cand traficul este foarte aglomerat.