• uncategorized

Pentru o flota de vehicule, localizarea cu ajutorul satelitului permite nu doar o navigatie mai usoara, pe rutele cele mai scurte, ci si urmarirea vehiculelor in cadrul unui dispecerat.

Ce-i drept, majoritatea sistemelor de urmarire sunt limitate in privinta facilitatilor si nu trimit informatii proprietarului vehiculului decat in cazul unui furt.

Exista insa si adevarate „cutii negre” cu ajutorul carora se poate stabili in orice moment cine conduce un vehicul si pe ce drum.

In cadrul unui operator de transport, posibilitatea de a obtine astfel de informatii permite schimbarea comportamentului soferilor (pentru ca se stiu supravegheati), mentinerea regularitatii rutelor, costuri mai mici cu combustibilul si mentenanta, ba chiar si simplificarea birocratiei (foile de parcurs pot fi inlocuite cu rapoarte generate de dispozitivul GPS). Toate avantajele enumerate au si un pret, iar acesta pare sa fie motivul pentru care transportatorii romani nu se grabesc sa-si doteze vehiculele cu sisteme GPS.

“Firmele de transport din tara nu considera o necesitate receptoarele GPS, dar sunt convins ca piata acestor echipamente va creste foarte mult in urmatorii ani.

Acum, cele mai bine vandute receptoare GPS sunt cele de navigatie rutiera”, spune Petrut Mihalache, reprezentant vanzari al Garmin Romania.

Din pacate, extinderea utilizarii sistemelor de localizare GPS este franata de absenta unor harti adecvate pentru intreg teritoriul Romaniei. Companiile interesate au reactionat in aceasta privinta, iar reprezentantul producatorului de echipamente GPS Garmin deruleaza in prezent un program de cartografiere intitulat sugestiv „Romania digitala”.

Deocamdata, exista harti precise pentru orasele mari (care includ 44.659 km de artere rutiere), plus 14.814 km de drumuri europene si nationale (mai ales din sudul si vestul tarii). Poate sa para putin, dar este destul de mult pentru un „moft”, asa cum este considerata tehnologia GPS.

Cum functioneaza?

In spatele aparent banalului receptor GPS, care poate fi inglobat chiar si intr-un telefon mobil, se ascunde o tehnologie din era spatiala. Global Positionig System (Sistem de Pozitionare Globala) functioneaza cu ajutorul a 24 de sateliti americani (dintre care doar 21 sunt activi) care orbiteaza la o altitudine de 20.200 km. Acestia sunt plasati in planuri diferite, asa incat din orice punct al globului sa poata fi receptionate semnalele a cel putin 4 sateliti. La bordul fiecarui satelit GPS se afla un computer, un ceas atomic si un emitator radio. Cunoscand configuratia orbitei satelitului si ora exacta, calculatorul poate determina pozitia satelitului la un moment dat, iar aceste coordonate, precum si ora la care au fost calculate, sunt transmise cu ajutorul emitatorului. Daca un receptor GPS primeste mesaje de la un singur satelit, poate stabili ca se gaseste in interiorul unui cerc proiectat pe glob (semnalele radio transmise de satelit se propaga sferic si intersecteaza globul terestru dupa un cerc). Daca se primesc informatii de la trei sateliti, pozitia receptorului poate fi determinata cu exactitate (patru sfere se intersecteaza intr-un singur punct). In realitate, exista o sumendenie de interferente care induc erori in calcularea pozitiei, asa ca orice receptor GPS modern incearca sa-si afle pozitia prelucrand semnale de la cel putin patru sateliti.

Se poate si la noi!

Tehnica monitorizarii si localizarii prin GPS este aplicata deja in Romania la o flota de vehicule de dimensiuni considerabile. Oricat de incredibil ar parea, nu este vorba despre o flota a unui operator privat, ci a unei companii publice – Regia Autonoma de Transport Timisoara. Dotate cu receptoare GPS, troleibuzele de pe traseele 15 si 16 pot fi urmarite in timp real: calatorii au la dispozitie ecrane pe care se afiseaza timpii in care acestea vor sosi in statii, iar dispecerii regiei stiu in orice moment daca a aparut o problema de trafic pe vreun traseu. “Este vorba despre un proiect-pilot pe care l-am finantat din surse proprii. Echipamentele permit localizarea cu precizie a fiecarui vehicul si urmarirea flotei. Pentru operatorii privati putem satisface si alte cerinte”, explica Cristian Nicolae, directorul general al Domotica SRL, firma care a implementat proiectul de la Timisoara.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *