• uncategorized

Felicia Niculae

„Dupa sapte ore de negocieri, a iesit fumul alb. Putem declara un castigator in competitia de privatizare la CFR Marfa”, a spus Relu Fenechiu, ministrul transporturilor. Grup Feroviar Roman (GFR), detinut de omul de afaceri Gruia Stoica, va plati integral pretul, dupa ce ministerul a respins cererea de plata in rate. „Au fost de acord si si-au asumat in scris ca renunta la solicitarea pentru plata in rate”, a anuntat Fenechiu.
Termenul pentru plata actiunilor este de maximum doua luni de la semnarea contractului de privatizare, care va fi facut public.
In ultima etapa a privatizarii a participat doar GFR, dupa ce asocierea romano-austriaca Transferoviar Grup – Donau Finanz si compania americana OmniTRAX s-au retras.
GFR este o societate cu capital social integral privat, care presteaza servicii de transport feroviar de marfuri si servicii conexe transportului feroviar. Este al doilea mare operator de transport feroviar de marfa din Romania si face parte din grupul Grampet. Grupul este cel mai mare jucator privat din sectorul transportului feroviar din Romania si unul dintre principalii competitori la nivelul Europei Centale si de Sud-Est, asigurand servicii de transport si logistica in mai multe tari europene.
GFR exploateaza un parc de 8.000 de vagoane si 260 de locomotive.

Fenechiu: „Nu ne-am abatut de la litera si spiritul legii

Seful transporturilor a mai punctat ca, in procesul de privatizare a CFR Marfa, au fost respectate prevederile legale si ca spera ca viitorul companiei sa-l urmeze pe cel al Petrom. Asta in ciuda faptului ca sunt transferate datorii de 100 de milioane de euro. “Nu ne-am abatut absolut deloc de la litera si spiritul legii”, a subliniat ministrul transporturilor, care s-a aratat dispus sa stea in fata oricui contesta privatizarea CFR Marfa.
El a mai spus ca nu au nicio valoare contestatiile companiilor in ceea ce priveste procesul de privatizare: „Nu cred ca-si permite cineva in Romania sa arunce 10 plus 18 milioane de euro asa… nici macar de dragul FMI”.
Totodata, seful transporturilor a recunoscut ca a fost o privatizare „cu pistolul la tampla”, sub presiunea FMI.

Sperantele ministrului Fenechiu

Banii din privatizarea CFR Marfa vor intra in bugetul statului, prin Ministerul de Finante, pentru diminuarea deficitului. „Mi-as dori ca aceia care au cumparat CFR Marfa sa dezvolte aceasta companie si statul in fiecare an sa nu mai plateasca de la buget subventii, ci sa primeasca de la companie dividende. In momentul ala abia cred ca ne-am atins obiectivele”, a spus Fenechiu.
Statul, in calitate de actionar minoritar la CFR Marfa, va trebui sa vegheze asupra problemelor angajatilor, asupra parcursului financiar al companiei. „Mi-as dori ca aceasta companie sa urmeze un viitor de tipul OMV si nu de tipul Mechel”, spera ministrul Relu Fenechiu.

1.000 de angajati vor beneficia de plati compensatorii

CFR Marfa are in prezent circa 9.000 de angajati. Executivul nu a putut impune companiei Grup Feroviar Roman sa mentina un numar anume de angajati la CFR Marfa pe mai multi ani. Astfel, se pregateste o hotarare de guvern prin care aproximativ 1.000 de angajati sa poata beneficia de plati compensatorii.
Ministrul transporturilor a mentionat ca Guvernul nu a putut solicita prin caietul de sarcini mentinerea numarului de salariati pentru o anumita perioada de ani: „Nu ne permite nimeni, populismele unora sunt uriase. Faptul ca exista un contract colectiv de munca este un lucru benefic si vom avea grija de salariati in continuare”.
Ministrul s-a declarat convins ca GFR nu a facut aceasta achizitie pentru a opera disponibilizari.

Control financiar la CFR Marfa

Corpul de Control analizeaza parcursul financiar al CFR Marfa din 1996 pana in 2012. Aceasta analiza urmand sa fie data publicitatii.
In prezent, CFR Marfa mai are datorii de aproximativ 100 de milioane de euro, pe care le va prelua GFR.

Doi ani pentru punerea CFR Marfa pe picioare

Referitor la castigarea licitatiei, Gruia Stoica, proprietarul GFR, a declarat, la B1 TV: „Am un sentiment de multumire, dar sunt constient ca este o mare responsabilitate, mi-o asum. Sunt cetatean al acestei tari, nu puteam sa ma dau deoparte”.
El a apreciat ca va putea pune compania CFR Marfa pe picioare in aproximativ doi ani. Gruia Stoica considera ca transportatorul feroviar de marfa a ajuns in aceasta situatie din cauza sistemului greoi si nu din cauza politicului: „Cred ca dam vina pe politic fara sa ne uitam si la noi cum ne miscam si ce vrem”.

Asigurari de plata

Omul de afaceri Gruia Stoica a mai declarat, pentru TVR, ca va plati cele peste 200 de milioane de euro in termenul prevazut pentru ca altfel risca sa piarda 28 de milioane de euro – 10 milioane din scrisoarea de garantie depusa la Ministerul Transporturilor si alte 18 milioane de pe un cont escrow. „Comisia de privatizare, tocmai din acest motiv, sa nu se intample sa ajung in situatia de a nu plati, a cerut o suplimentare de 18 milioane de euro, un cont escrow, in termen de 30 de zile, pentru a demonstra ca avem acesti bani. Nu cred ca as fi putut sa risc 28 de milioane de euro de dragul de a lua un trofeu sau de dragul de de a fi, cum se zice in limba romana, o zi primar”, a declarat Gruia Stoica.
Acesta a precizat ca detine o parte din bani insa marea majoritate va fi din creditari: „Traim in Romania si nu cred ca acum are cineva 200 de milioane de euro cash. Avem o parte din bani, pentru ca nicio banca, o institutie financiara externa sau fond nu poate sa iti dea acesti bani. (…) Avem active de peste 400 de milioane de euro, GFR este bancabil, am vorbit cu institutii financiare externe si exista acesti bani”, a explicat Gruia Stoica.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *