• uncategorized

RBT: Transportatorii rutieri au initiat proteste pentru eliminarea rovinietei, in timp ce operatorii feoviari se plang de cativa ani ca platesc degeaba taxa de drum din pretul motorinei. Se intrevad actiuni dure din partea companiilor feroviare pentru a scapa de plata taxei de drum din motorina?
George Buruiana: Prevedem o actiune conjugata a operatorilor de transport pentru eliminarea taxei de drum din motorina, ce ar putea conduce la manifestari de protest.

RBT: Ce impact are noul sistem de calcul al TUI asupra costurilor transportului feroviar?
G.B.: Noul sistem de calcul al tarifului de utilizare a infrastructurii feroviare publice are un impact negativ: conduce la o crestere semnificativa a costurilor, datorita in principal faptului ca TUI reprezinta circa 30% din totalul cheltuielilor.

RBT: Cum comentati afirmatiile reprezentantilor CFR Infrastructura potrivit carora ar trebui majorata TUI pe sectoarele de cale ferata afectate de lucrari de reabilitare si considerate „linii saturate”?
G.B.: Nu suntem de accord cu pozitia CNCF CFR SA. Coridoarele de cale ferata aflate in acest moment in lucrari de reabilitare nu sunt „saturate” din vina noastra. Este anormal ca operatorii sa plateasca pentru ceva care le aduce pierderi masive. Sunt clienti care s-au orientat catre transportul rutier din cauza timpului  e parcurs foarte mare pe aceste rute si nu trebuie uitat faptul ca marfa plecata de la transportul feroviar la alt mod de transport se intoarce foarte greu sau chiar deloc.

RBT: Odata finalizate aceste lucrari, va fi teoretic posibila tranzitarea rapida a teritoriului Romaniei. Ce impact va avea sporirea vitezei?
G.B.: Finalizarea acestor lucrari nu va aduce un „bonus” foarte mare transportatorilor feroviari de marfa, ci numai transportatorilor de calatori. Suntem sceptici in privinta disparitiei restrictiilor de viteza de pe acest tronson.

RBT: Totusi, odata cu reducerea timpului de tranzit, se intrevede o diminuare a ponderii marfurilor traditionale, concomitent cu dezvoltarea traficului containerizat dinspre Constanta spre tari din Europa Centrala?
G.B.: Teoretic, portofoliul de clienti ar trebui sa se imbunatateasca. Servtrans considera ca traficul containerizat pe calea ferata se va dezvolta cand infrastructura feroviara va oferi conditii bune de circulatie.

RBT: Din perspectiva operatorilor feroviari, ce ar fi de facut pentru a rezolva problema subfinantarii infrastructurii de cale ferata din Romania?
G.B.: Salutam propunerea legislativa a Ministerului Transporturilor privind subventionarea sociala a infrastructurii feroviare prin acordarea catre CNCF CFR SA compensatii pentru a acoperi diferenta dintre TUI si costurile reale de administrare, intretinere si reparatie a infrastructurii feroviare publice, asa cum se arata in proiectul normativ de Ordonanta de Urgenta pentru completarea OUG 12/1998 privind transportul pe caile ferate romane si reorganizarea Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane, cu modificarile si completarile ulterioare. Singura observatie este ca aceasta subventie ar trebui sa se acorde tuturor gestionarilor de infrastructura feroviara, asa cum sunt ei descrisi la articolul 1, alineatul 10, litera b) din OUG 12/1998.

RBT: Cum au evoluat afacerile Servtrans in 2007 si care sunt tintele pentru anul in curs?
G.B.: Afacerile Servtrans in anul 2007 au fost in crestere fata de anul 2006, iar pentru 2008 avem ca tinta o crestere de 20 % a volumului de marfa transportat. Potrivit rezultatelor preliminare, cresterea cifrei de afaceri in primul trimestru din 2008 fata de anul 2007 se situeaza in parametrii stabiliti de companie. La atingerea acestui rezultat pozitiv au contribuit noile volume de transport contractate pentru anul 2008, investitiile in modernizarea parcului de material rulant din 2007 si achizitionarea de material rulant nou. Toate aceste eforturi au facut ca volumul de marfuri transportate sa creasca in primul trimestru al acestui an fata de anul 2007. Consideram ca aceasta crestere va fi depasita, avandu-se in vedere ca au fost 3 luni de inceput de an, de noi contracte pentru clientii nostri, si speram sa ajungem la tinta initiala de 20 % pentru 2008.

RBT: Sunt planuite achizitii sau extinderi ale serviciilor oferite pe piete straine?
G.B.: In ceea ce priveste planurile de extindere, avem in vedere achizitii pe piata din Romania, pentru a ne reduce costurile de exploatare. Principala achizitie deja efectuata a vizat compania Trans Confer Craiova. In urma preluarii, Servtrans doreste sa transforme aceasta firma intr-un centru de mentenanta modern, care sa raspunda solicitarilor privind intretinerea si repararea materiarului rulant detinut in principal de Servtrans, fapt ce va conduce la o reducere substantiala a costurilor cu mentenanta.
Proiectul va fi derulat in trei etape: mai intai se vor efectua reparatii capitale la cladirile apartinand bazei Caracal, apoi se va moderniza calea de rulare, se va  amenaja centrul de mentenanta si se va face dotarea acestuia cu aparatura necesara efectuarii reparatiilor la materialul rulant, iar in final se vor demara procedurile pentru obtinerea de agremente feroviare AFER pentru operatiunile ce se doresc a se efectua in cadrul acestui centru.
Obiectivul nostru este ca acest centru sa devina operational incepand cu data de 1 octombrie 2008. Investitia se ridica la circa 3 milioane de euro, suma acoperita din fonduri proprii.

RBT: Anul trecut ati intrat in competitia pentru privatizarea MAV Cargo. Se va implica Servtrans in privatizarea CFR Marfa si daca da, in ce conditii?
G.B.: In acest moment, Servtrans nu are puterea financiara necesara pentru a putea participa singura la aceasta licitatie, avandu-se in vedere faptul ca, din punctul nostru de vedere, CFR Marfa ar valora circa 2,5 miliarde de euro. Prin urmare, Servtrans studiaza diferite participatii la privatizarea CFR Marfa. Consideram ca vanzarea la bursa a operatorului feroviar de stat arata o totala transparenta a Guvernului Romaniei, dar nu asigura protectie sociala angajatilor CFR Marfa. Cu
toate ca societatea este rentabila in acest moment, exista riscul de a se efectua concedieri in masa, pentru ca noul proprietar sa obtina mai mult profit.

RBT: Exista interes din partea operatorilor feroviari pentru finantari europene de tipul programului Marco Polo? S-a implicat Servtrans in vreun proiect cu finantare europeana?
G.B.: Servtrans este interesata de finantari europene, iar in acest moment participa in programul Retrack, finantat de Comisia Europeana, ce are ca principal obiectiv transportul containerizat pe ruta Constanta-Rotterdam.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *