- uncategorized
In ciuda cercetarii febrile de a gasi un combustibil regenerabil si deloc poluant – dar in acelasi timp ieftin de produs si de implementat, pana acum nu s-a conturat nicio solutie clara. O alternativa extrem de interesanta o reprezinta gazul natural lichefiat – LNG.
In primul rand exista rezerve enorme de resurse si, foarte important, sunt relativ uniform distribuite pe tot globul (evitand aglomerarea zacamintelor in zonele instabile politice, cum se intampla in cazul petrolului). In acelasi timp, acest gaz este mai putin poluant (atat la extragere, transport si distributie, cat si la consum) si mai ieftin de extras.
Tehnologia se afla deocamdata la inceput de drum, motiv pentru care sunt foarte putine tari si/sau companii private care extrag gazul natural lichefiat. De aceea, costurile de extragere, desi mult sub nivelul costurilor titeiului, inca nu sunt pe cat de jos ar putea fi. Cu alte cuvinte, pe masura ce mai multi agenți economici vor incepe sa exploateze zacamintele de LNG, pretul acestuia pe piata ar trebui sa scada din ce in ce mai mult.
In acest scop, Pro Danube International (asociatie non-profit infiintata de mai multe companii in scopul dezvoltarii industriei transportului in zona Dunarii) a pus la punct un masterplan de implementare a LNG-ului la nivelul cailor navigabile interioare, in speta Dunarea.
Manfred Seitz, secretar general al Pro Danube International, ne-a pus la curent cu progresele masterplan-ului si ne-a lamurit in privinta viabilitatii gazului natural lichefiat ca fiind combustibilul ce va inlocui in timp clasicul Diesel.
De ce considerati LNG-ul ca fiind combustibilul viitorului?
In primul rand trebuie sa ne uitam la faptul ca este o resursa mult mai abundenta si mai raspandita decat petrolul. Ca idee, daca in acest moment absolut toti consumatorii de petrol ar trece pe gaz natural lichefiat, zacamintele descoperite pana acum ar trebui sa ne fie suficiente pentru cateva sute de ani.
In al doilea rand, trebuie sa luam in considerare emisiile de CO2 si efectele nocive ale acestora. LNG-ul este mult mai putin poluant, chiar cu pana la 20% mai putin decat petrolul. Costurile totale ce implica exploatarea se afla, din nou, in favoarea gazului natural, deci astea ar fi cateva motive.
Deci gazul natural este mai putin poluant decat petrolul, chiar daca vorbim de acelasi tip de motoare cu combustie interna?
Cu siguranta! Dar cand afirmam ca gazul natural este mai putin poluant decat petrolul nu ne referim doar la emisiile de CO2 rezultate din consum, ci la totalul poluarii rezultate din extragere, transport, distributie si consum. In orice caz, poluarea este mult mai mica.
In SUA, 5.000 de camioane si utilitare consuma LNG
Care este feedback-ul din piața pe care l-ați primit pana acum?
Suntem multumiti de felul in care piata reactioneaza. Din ce in ce mai multi producatori de diverse vehicule incearca sa integreze LNG-ul ca si combustibil, daca nu principal, macar in sistem hibrid. Sunt foarte multi transportatori rutieri care deja au ales aceasta varianta, de exemplu in Statele Unite circula in acest moment peste 5.000 de camioane si utilitare ce consuma gaz natural. Producatori mari de vehicule de transport au anuntat noi modele care sa urmeze acest trend, in timp ce altii le-au scos deja pe piața (Mercedes, Volvo, Iveco).
La nivel de conducere europeana, care sunt parerile generale?
Comunicam foarte mult cu autoritatile de la Bruxelles, iar acest lucru se simte in mod pozitiv. Exista deja mai multe initiative la nivel european de a promova LNG pentru transportul naval. Exista si programe de fonduri in aceasta idee, cum ar fi DMA Nordic LNG Feasibility, SSS Projects in TEN T. Comisia Europeana a inteles potentialul pe care-l are LNG-ul, asa ca sustine aproape orice proiect in acest sens, de la finantarea productiei de mijloace de transport si pana la constructia efectiva de noi terminale adecvate.
Prin Romania va trece magistrala de gaz natural
Care considerati ca este rolul Romaniei in acest masterplan?
Romania are un rol foarte important, din mai multe puncte de vedere. In primul rand pe teritoriul Romaniei ar trebui sa treaca in viitor marea magistrala de gaz natural, ce va porni din Turcia si se va opri in Austria. De asemenea, in propunerea noastra pentru noi centre de distribuție a LNG-ului pe Dunare am estimat patru zone pentru Romania: Constanta, Giurgiulesti, Galati si Giurgiu.
Ce sfaturi puteti oferi autoritatilor romane pentru a le ajuta sa realizeze toate proiectele necesare?
Varianta unui nou combustibil este ceva foarte serios si necesita multa atentie. Trebuie creata o atmosfera propice pentru potentialii investitori, iar guvernul ar trebui sa-i sprijine pe acestia pe cat de mult posibil. Crearea de programe de cofinantare ar fi iarasi o idee buna. Important este si cadrul legislativ, ce trebuie sa fie cat se poate de facil si transparent.