• uncategorized

In acest scop, pentru cea dintai s-a ales un teren situat la extremitatea de nord a Capitalei, in localitatea Baneasa, pe atunci aflata inca in afara Capitalei, dar pe directia soselei Bucuresti-Brasov, artera extrem de importanta a Romaniei sudice. Legatura intre aceasta sosea si gara se face printr-o mica esplanada, care permite desfasurarea cortegiilor. Are in imediata sa apropiere doua monumente de referinta: Vila Minovici si Fantana Miorita.
Construita in stil modernist, dupa planurile cunoscutului architect Duiliu Marcu, gara are un pavilion principal, care constituie statia de calatori propriu-zisa, o cabina centrala de miscare, un corp de garda, precum si un peron larg, in parte acoperit, de 70 m lungime.
Pavilionul principal, a carui suprafata cladita este de 280 mp, are incaperi rezervate pentru persoanele oficiale, precum si un mare salon de receptie. Acesta este in acelasi timp si holul de trecere spre liniile ferate. Cateva anexe completeaza statia: toalete, WC, camera bagajelor, camera de paza.
Constructia este executata cu schelet de beton armat: fatadele sunt placate cu travertin romanesc. Invelitorile sunt in terase, cu scurgerea apelor pluviale catre interior. Pardoselile interioare sunt executate din placi de marmura roz de Ruschita si marmura neagra de Belgia. Saloanele sunt pardosite cu mocheta in ton neutru.
Usile si ferestrele cladirii principale sunt de fier acoperit cu foi de metal inoxidabil. Peretii salonului de receptie si ai holului mare sunt acoperiti cu lambriuri de lemn de trandafir. Celelalte saloane au lambriuri de nuc; cateva panouri sunt rezervate pentru picturi decorative.
Dupa 1950 a fost folosita de autoritati drept gara de protocol, pentru „trenurile prezidentiale” ale sefilor de stat ai Romaniei si pentru primirea oficialitatilor straine. Astazi este folosita de CFR pentru traficul de calatori doar ocazional, mai ales vara, cand opresc doua perechi de trenuri sezoniere care circula pe rutele Timisoara-Mangalia si Deva-Mangalia. In 2007, gara a fost temporar inchisa din cauza lucrarilor in desfasurare la Culoarul IV Pan European (segmentul Arad-Constanta). Cu toate acestea, toate trenurile in directia Constanta tranziteaza gara, aflata chiar inaintea unui pod care traverseaza Soseaua Bucuresti-Ploiesti.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *