• uncategorized

Directiva 59/2007 a Parlamentului European si a Consiliului din 23 octombrie 2007, parte a celui de-al treilea pachet feroviar, prevede recunoasterea pe intreg teritoriul UE a permiselor obtinute de mecanici (corespunzatoare cunostintelor profesionale generale), respectiv pe tipul de infrastructura – indiferent de tara – la care se refera certificatele obtinute de acestia (corespunzatoare cunostintelor profesionale specifice). Permisul il identifica pe mecanic si autoritatea competenta, iar certificatul mentioneaza tipul de infrastructura pe care titularul certificatului este autorizat sa conduca vehicule feroviare si materialul rulant pe care este autorizat sa il conduca.

Diferentierea permis/certificat este necesara pentru ca exista posibilitata ca un mecanic sa fi obtinut un permis pentru conducerea de trenuri, dar sa fie autorizat prin certificat sa conduca doar pe linii de manevra sau doar trenuri pentru lucrari de infrastructura (pentru care este valabil certificatul de categoria A), nu si trenuri de pasageri (pentru care este valabil certificatul de categoria B). In Romania, permisele si certificatele sunt emise de Autoritatea de Siguranta Feroviara Romana din cadrul Autoritatii Feroviare Romane, insa numai daca solicitantul satisface o serie de conditii minime, medicale, de studii si profesionale. Astfel, mecanicii trebuie sa treaca de un examen medical, un examen psihologic si un examen prin care le sunt evaluate competentele profesionale generale. Deocamdata, potrivit HG 1611/2009, pe teritoriul tarii noastre vor fi recunoscute permisele eliberate in alte state membre ale UE.

De asemenea, in cazul mecanicilor de locomotiva din tari terte care conduc exclusiv pe sectiuni de frontiera ale sistemului feroviar din Romania, documentele de certificare ale acestora vor fi recunoscute in conformitate cu acordurile bilaterale cu respectivele tari terte. Pasii necesari pentru obtinerea certificarii Inainte de toate, obtinerea permisului si a certificatului (sau certificatelor) presupune parcurgerea unei etape de formare. In cadrul acestei etape, sunt diferentiate doua module de instruire: unul pentru obtinerea permisului de conducere si un altul pentru obtinerea certificatului.

Potrivit HG 1611/2009, formarea teoretica, sub forma cursurilor si a demonstratiilor, trebuie sa fie dublata de formarea practica, prin experienta la locul de munca, precum si prin conducerea de vehicule feroviare, cu si fara supraveghere, pe linii inchise, sau prin utilizarea de simulatoare. Nivelul costurilor aferente obtinerii certificarii europene oscileaza in functie de etapele pe care candidatul la meseria de mecanic de locomotiva trebuie sa le parcurga, incepand cu examenele medicale, examenele psihologice, cursul de formare in aceasta meserie, examenul pentru obtinerea permisului si cel pentru obtienrea certificatului sau certificatelor si nu in ultimul rand examenele privind cunostintele lingvistice, daca este cazul. In ceea ce priveste factorul timp, in cazul in care un solicitant indeplineste toate conditiile (a promovat toate examinarile), Autoritatea de Siguranta Feroviara Romana este obligata sa solutioneze in cel mult o luna solicitarile privind eliberarea permiselor sau certificatelor in termen. Protectie pentru operator.

In principiu, formarea poate fi efectuata la locul de munca, daca operatorul feroviar respectiv contracteaza o institutie de formare, sau in cadrul Centrului National de Calificare si Instruire Feroviara (CENAFER). Aceasta ultima varianta este de preferat pentru mecanicii care doresc sa obtina certificarea europeana, intrucat in Directiva 59/2007 este prevazuta o protectie pentru operatorii care suporta costurile formarii personalului. „Directiva a introdus in mod explicit posibilitatea protejarii financiare a operatorilor feroviari de migrarea voluntara a mecanicilor de la un operator la altul, dupa ce acestia au fost formati prin investitiile financiare ale angajatorului respectiv printr-un plan de dezvoltare pe termen lung“, a explicat Dionisie Daniel Ardelean, directorul general al CENAFER. In legislatia nationala, protejarea operatorilor a fost preluata sub forma articolului 24 din HG 1611/2009: „Operatorii de transport feroviar sau administratorii infrastructurii feroviare vor lua masuri ca investitiile aprobate de catre acestia pentru formarea unui mecanic sa nu fie in beneficiul altui operator de transport feroviar sau administrator al infrastructurii feroviare, in mod nejustificat, in cazul in care mecanicul respectiv ii paraseste in mod voluntar in favoarea respectivului operator sau administrator“.

Monitorizare continua Durata de valabilitate a permisului european este de 10 ani, cu mentiunea de a fi indeplinite prevederile privind necesitatea ca titularul sa fie supus la examinari periodice sau teste. De altfel, obligativitatea formarii continue este principala noutate a certificarii europene pentru mecanici. „Fata de verificarile actuale ale cunostintelor profesionale specifice – instruirea teoretica prin scoala personalului, instruirea practica de serviciu, verificarile profesionale periodice – noutatea acestei directive o reprezinta introducerea modului de perfectionare a mecanicului prin formarea profesionala continua prevazuta de altfel si in legea sigurantei feroviare din Romania“, a adaugat directorul general al CENAFER.

Exista si situatia nefericita ca titularul sa piarda valabilitatea certificatului, mai ales din cauza faptului ca, in timpul activitatii complexe, mecanicii de locomotiva pot fi supusi unor factori perturbatori (stres, oboseala, defectari tehnice ale materialului rulant, conditii meteo nefavorabile etc) care la un moment dat ii pot pune in dificultate si pot determina luarea unor masuri necorespunzatoare. „In aceste cazuri, autoritatea competenta poate sa le suspende sau – daca faptele sunt foarte grave – poate sa le retraga permisul. Acest lucru se poate intampla doar in urma unei constatari si a analizei motivate privind imprejurarile faptelor mecanicului de locomotiva in cauza“, a incheiat Dionisie Daniel Ardelean.

Pe de alta parte, HG 1611/2009 prevede ca operatorii de transport feroviar si administratorii de infrastructura stabilesc un sistem propriu de monitorizare a propriilor mecanici de locomotiva, iar in cazul in care rezultatul unei astfel de monitorizari pune la indoiala competenta profesionala a unui mecanic si pastrarea valabilitatii permisului sau certificatului, operatorii si administratorii iau imediat masurile ce se impun, dupa caz. Data fiind formularea acestei prevederi, nimic nu-i protejeaza pe mecanici de eventuale abuzuri materializate prin rezultate slabe in urma monitorizarii. Prin urmare, certificarea europeana pentru mecanici are avantaje, dar si dezavantaje.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *