- uncategorized
Suma a fost alocata pentru plata facilitatilor acordate elevilor si studentilor, pensionarilor si veteranilor de razboi. „Potrivit legilor specifice, aceste categorii sociale beneficiaza de facilitat i la transportul pe calea ferata, auto, naval si cu metroul. Acoperirea acestor facilitati se face de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Transporturilor, in baza deconturilor intocmite de transportatorii auto privati, Metrorex, Navrom Delta si CFR Calatori“, se arata intr-un comunicat al Guvernului.
Fara decontarea operata de catre Guvern, CFR Calaltori ar fi dispus de numai 20% din banii necesari pentru plata salariilor, potrivit reprezentantilor companiei. Gratie deblocarii celor 35 de milioane, administratorul infrastructurii feroviare publice si operatorul feroviar national de pasageri au incasat banii necesari inclusiv pentru plata primelor de 400 de lei prevazute in contractul colectiv de munca pentru cei 20.000, respectiv 30.000 de angajati. In schimb, la CFR Marfa, scaderea volumului de transport, ca urmare a reducerii activitat ii industriale, a acutizat problemele financiare, fiind pusa sub semnul intrebarii acordarea primelor. Totusi, conducerea companiei a dat asigurari ca nu se pune problema intarzierii achitarii drepturilor salariale pentru cei 18.000 de angajati.
„Lipsa lichiditatilor se datoreaza scaderii traficului de marfa si scaderii incasarilor la casele de bilete. Nu s-a convenit cu sindicatele nicio disponibilizare de personal sau trimiterea salariatilor in somaj tehnic sau in concediu fara plata. Sigur ca daca scaderea de trafic de marfa si scaderea incasarilor in traficul de calatori se va mentine pe o perioada mare de timp, vor exista probleme in asigurarea resurselor pentru plata salariilor. Speram totusi ca pentru prima data dupa 1990 calea ferata va deveni o prioritate nationala“, a declarat Gheorghe Popa, presedintele Federatiei Natioanle Miscare-Comercial. Sindicalistii au anuntat ca in data de 12 ianuarie vor incepe negocierea contractului de munca pe anul in curs, avand ca obiectiv evitarea situatiei din 2008, cand doua dintre companiile feroviare publice au functionat fara a avea buget aprobat.