• uncategorized

Competitie acerbs intre aeroporturile mici

Potrivit ministrului de resort, UE a solicitat Bucurestiului sa nominalizeze clar aeroporturile „de viitor“ pentru a fi sprijinite cu fonduri. „Avem posibilitatea sa dam un mic ajutor de stat pentru aeroporturi. Alocarea de fonduri pentru aeroporturi ca Suceava este considerata ajutor de stat si am facut o cerere la Uniunea Europeana pentru o astfel de schema. Vom primi un raspuns in maxim o luna“, a spus Berceanu. Ministrul a subliniat insa ca banii nu vor fi suficienti pentru a satisface toate cererile si a reafirmat ca in Romania sunt „prea multe aeroporturi si prea inghesuite“, fapt care complica foarte mult competitia pentru trafic, dar si pentru finantari.

„Niciodata nu vom obtine bani de la UE si pentru Suceava si pentru Iasi, sau si pentru Timisoara si pentru Arad. Ceea ce ne cere UE este sa stabilim foarte clar care sunt aeroporturile care au un anumit viitor si care nu. Acolo unde exista un viitor, vor fi si niste bani, in rest nu. Cine se va misca mai repede si mai inteligent in aceasta competitie, va castiga“, a conchis Berceanu. Ministrul a sfatuit autoritatile locale sa se asocieze, astfel incat mai multe consilii locale sa devina actionari ai aceluiasi aeroport. Intr-o astfel de situatie sau in cazul in care consiliile locale ar face uz si de parteneriate public-private, un aeroport ar putea beneficia de sprijin financiar mai consistent si nu s-ar mai pune problema obtinerii de sprijin din partea statului sau atragerii de finantari europene.

 

Finantsrile viitoare, posibile gratie unui amendament propus de un roman

Europarlamentarul Petru Luhan (foto) a obtinut avizul colegilor din Comisia pentru Dezvoltare Regionala in vederea alocarii explicite de fonduri europene avand ca destina- tie dezvoltarea si modernizarea aeroporturilor regionale. Obligativitatea identificarii de solutii financiare inovatoare care sa faca posibila modernizarea acestor aeroporturi a fost introdusa intr-un amendament propus de europarlamentarul roman pe marginea comunicarii „Un viitor sustenabil pentru transporturi: catre un sistem integrat, bazat pe tehnologie si usor de utilizat“, inaintata de Comisia Europeana.

Textul propus de Comisie recunos tea rolul crucial al aeroporturilor regionale in dezvoltarea regiunilor periferice si mentiona utilitatea deosebita a recurgerii la solutii de transport intermodal, in special a legaturilor feroviare prin linii de mare viteza intre aeroporturi. Varianta amendata mentioneaza ca fiind utila nu doar aplicarea de solu- tii de transport intermodal ci si identificarea de solutii financiare inovative pentru facilitarea dezvolta rii acestor aeroporturi. Introducerea amendamentului lui Petru Luhan a fost dificila din cauza unui alt amendament propus de un europarlamentar socialist, care solicita inlocuirea paragrafului referitor la aeroporturile regionale cu un altul ce prevedea necesitatea furnizarii unor tipuri de transport durabil prin solutii intermodale.

Europarlamentarul roman a sustinut mentinerea referirii explicite la aeroporturi regionale si la necesitatea identifica- rii de instrumente financiare pentru modernizarea acestora. Pentru a deveni litera de lege, aceasta versiune amendata la propunerea lui Petru Luhan are nevoie de un vot favorabil si in cadrul dezbaterii in plen asupra textului propus de Comisie.      

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *