• uncategorized

Fosta vedeta a industriei de profil – cu o valoare de peste trei miliarde de euro in perioada de boom economic – piata leasingului auto va fi dominata in acest an de vehicule second-hand, in conditiile in care in anii anteriori ponderea acestora nu a depasit 10%. In aceste conditii, finantatorii mizeaza in 2010 pe leasingul de echipamente si chiar leasing imobiliar pentru a-si putea majora afacerile.

In 2009, valoarea contractelor de leasing a insumat numai 1,3 miliarde de euro, fata de 4,817 miliarde in 2008. Piata de leasing a scazut anul trecut cu 72%, ajungand la 1,3 miliarde euro, arata statisticile prezentate de Asociatia Societatilor Financiare din Romania (ALB), afiliata la Federatia Europeana a Asociatiilor Societatilor de Leasing (Leaseurope).

In urma contractiei masive de anul trecut, in special a prabusirii finantarii pe segmentul auto si echipamente, cu cea mai mare pondere in portofoliul companiilor, piata de leasing a revenit la un nivel apropiat celui din 2004, cand insuma 1,38 miliarde euro, arata reprezentantii asociatiei care concentreaza circa 98% din piata autohtona de leasing.

„Piata romaneasca de leasing va fi stabila in acest an sau va creste usor, intr-un scenariu optimist. Totusi, 2010 va fi un an dificil“, a subliniat Jean-Claude Boloux, presedintele ALB. In acest context, firmele de leasing ar putea finanta sectoare ale economiei cu potential de dezvoltare, precum cel medical, agricultura sau industria IT, insa  evolutia pietei romanesti de leasing depinde de evolutia economiei romanesti in ansamblul sau si de proiectele pe care le va pune in practica statul, a subliniat presedintele ALB.

Cat priveste rezultatele din primul trimestru, reprezentantii ALB sustin ca acestea nu sunt reprezentative pentru intreg anul. „De obicei, in fiecare an se inregistreaza un varf de vanzari in trimestrul al patrulea, in timp ce primul trimestrul din an este cel mai slab“, a explicat Adriana Ahciarliu, secretarul general al ALB.

 

Pietrele de moara – vehiculele si echipamentele

De la 3,38 miliarde de euro in 2008, valoarea contractelor de leasing auto a scazut in 2009 la doar 839,6 milioane de euro. Prabusirea cu 75% a acestui segment al pietei a determinat si reducerea ponderii vehiculelor in totalul finantarilor in sistem leasing, de la 70% in 2008 la 63% in 2009. „In domeniul transporturilor, scaderea cea mai importanta, respectiv de 81% fata de aceeasi perioada a anului 2008, este semnalata pe segmentul vehiculelor comerciale grele“, a precizat Boloux.

De asemenea, leasingul de echipamente a inregistrat in 2009 o scadere de 76%, de la 1,08 miliarde de euro la 261,2 milioane de euro,. In aceste conditii, segmentul de echipamente reprezenta anul trecut 20% din totalul pietei de leasing, fata de 22% in 2008.

In cadrul finantarii echipamentelor, constructiile au o cota dominanta de 22%, sectorul agricol – 9%, industria IT – 8%, industria metalurgica – 8%, industria alimentara – 4%, sectorul medical – 5%, industria chimica – 4%, sectorul forestier si prelucrarea lemnului – 3%, iar restul de 37% revine altor sectoare economice. Per ansamblu, cu exceptia utilajelor pentru constructii (care au inregistrat o scadere de aproximativ 87%), reducerea finantarilor in domeniul echipamentelor a urmarit tendinta generala a pietei.

Pe de alta parte, finantarile pentru sectorul imobiliar au rezistat mai bine crizei, scaderea fiind de 34%, pana la 232,6 milioane euro. Valoarea contractelor de leasing avand ca obiect proprietati imobiliare a ajuns astfel la o pondere de 17% in totalul pietei, fata de 7% in 2008. Finantarea sectorului imobiliar este dominata de categoria cladirilor industriale si comerciale, cu un total de 36%, si de cea a spatiilor de birouri, cu 26%. In schimb, finantarea terenurilor reprezinta 4%, in timp ce restul de 34% revine hotelurilor si sectorului rezidential.

In privinta clientilor, 91% sunt clienti corporativi, urmati de retail (8%) si de sectorul public (1%). Din punct de vedere al duratei contractului de leasing, perioada cel mai des intalnita (26%) este de peste cinci ani, urmata de cea de patru-cinci ani (24%), trei-patru ani (23%), doi-trei ani (18%), 12-24 luni (5%) si 12 luni (4%).

 

Lesorii se plang de legislatie

Concomitent cu scaderea valorii contractelor de leasing, cele aflate in derulare au fost afectate de deteriorarea climatului economic, ajungandu-se la dublarea volumului creditelor neperformante in a doua jumatate a anului. Astfel, potrivit Adrianei Ahciarliu, ponderea creditelor neperformante a ajuns la o treime din portofoliul institutiilor financiare nebancare la sfarsitul anului 2009, de la 15% in prima jumatate a anului trecut si 7% din portofolioul aferent anului 2008. „Cei mai multi rau-platnici sunt din randul celor care au avut contracte incheiate cu autoritatile publice“, a completat Ahciarliu.

Lesorii sustin ca o modificare legislativa i-a incurajat pe clienti sa achite cu intarziere facturile. Este vorba despre revizuirea procedurii de executare silita a clientilor rau-platnici ai companiilor private: in urma unei decizii a Curtii Constitutionale, a fost introdusa obligativitatea obtinerii acordului unui judecator pentru a incepe executarea silita. „Unele firme de leasing nu pot inchide contractele reziliate din cauza intarzierii procedurii de executare silita. Recuperarea bunurilor se face cu cateva luni intarziere, timp in care institutiile financiare nebancare, categorie din care fac parte si firmele de leasing, trebuie sa constituie provizioane“, a precizat secretarul general al ALB.

 

Transportatorii au renuntat la 4.000 de vehicule

Potrivit lui Cornel Coca Constantinescu,  director general al MKB Romexterra Leasing, companiile de leasing detin circa 4.000 de vehicule grele pe stoc, iar 70% dintre acestea sunt destinate exportului, din cauza cererii insuficiente pe plan intern. „Estimez ca sunt aproximativ 15.000 de masini recuperate in stoc la nivel de piata. Dintre acestea, circa 4.000 sunt camioane, trailere, semiremorci sau basculante“, a spus seful MKB Romexterra Leasing. Constantinescu a explicat ca autoturismele se vand mult mai usor decat autovehiculele grele, care nu mai au utilitate pe piata romaneasca in urma caderii pietei constructiilor si a transporturilor.

In aceste conditii, MKB Romexterra Leasing a livrat vehiculele grele reposedate in Romania „la pachet“, direct la dealeri straini, in America de Sud sau Orientul Mijlociu. Pe de alta parte, „pachete“ de 25-30 de semiremorci si camioane au fost livrate si in Olanda, Germania sau Austria.

Cornel Coca Constantinescu este de parere ca piata locala isi poate reveni numai in conditiile intensificarii lucrarilor de infrastructura, care pot deveni motorul de crestere economica al Romaniei. Insa, pana cand acest moto va fi turat, echipamentele si segmentul imobiliar ar putea reprezenta domenii de interes maxim pentru finantatori.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *