- uncategorized
Mircea Ilie Grigore, directorul general al scolii de soferi profesionisti Autogeneral SA, centru de formare si pregatire profesionala a personalului din domeniul transporturilor rutiere, spune ca lucrurile in acest domeniu vor fi mult mai limpezi. Se vor cunoaste clar durata de desfasurare a scolarizarii, unde si cum se va face aceasta. „Se va face, in sfarsit, si prezenta la ore“, a subliniat Ilie Grigore.
Absenta nu va mai fi tolerata
Cei care se viseaza la volanul unei masini vor trebui sa-si tina rabdarea in frau. Si asta pentru ca nu va mai fi posibil sa finalizeze cursurile scolii de soferi in doar o saptamana. In plus, elevii vor trebui sa se puna cu burta pe carte. „La Autogeneral se facea scoala serioasa si inainte. ªi, desi pare hilar, lumea pleca de la mine tocmai pentru ca aici se punea accent pe invatare. Le spuneam elevilor ca prezenta este obligatorie, iar atunci ei plecau acolo unde se putea chiuli. Nu se gandeau ca, de fapt, isi furau singuri caciula. Voiau doar sa termine cat mai repede scoala. Asa gandeau ei si pot spune ca, din aceasta cauza, am avut de pierdut financiar“, recunoaste Ilie Grigore.
Ora didactica – 50 de minute, cu pauza
Regulamentul stabileste si ce inseamna ora didactica. Nu va mai fi posibil ca elevul sa stea la volan, alaturi de instructor, ore intregi, chiar si fara pauza, eventual in ajunul examenului, poate-poate va „prinde“ ceva si va reusi sa treaca de testul soferiei. „S-a pus la punct ora didactica. Ea echivaleaza cu 50 de minute, obligatoriu, cu pauza. Un cursant nu asimileaza cunostintele necesare daca se afla la volan mai mult de o ora si 40 de minute“, explica Ilie Grigore beneficiile reglementarii. Elevul, subliniaza directorul scolii de soferi, va trebui sa aiba maximum o ora si 40 de minute de condus si patru ore de teorie intr-o zi. In felul acesta, nu va mai fi posibil sa „inveti“ sa conduci in sapte zile si, de ce nu, poate vor fi si mai putini respinsi la examenele pentru obtinerea carnetului.
Programarile la examen, inapoi la scoli
In trecut, programarea la intalnirea candidatului cu examinatorul se facea de catre scolile de soferi. Pe motiv ca unele scoli ar fi incasat taxe pentru depunerea dosarelor candidatilor, procedura a trecut in competenta Politiei Rutiere, ceea ce a dus la aglomerarea sediilor.
Cozile de la sediul din Udriste al Politiei Rutiere din Capitala, de exemplu, devenisera deja subiect banal. Candidatii, resemnati, stiau ca daca vor sa se inscrie la examenul auto trebuie sa treaca si prin proba de foc a intalnirii cu functionarii – o zi din viata pierduta pe la ghisee, umblatura dupa tot felul de acte si copii.
Noul regulament prevede ca scolile de soferi sunt responsabile de inscriere, scutind astfel cursantul de un chin birocratic. „E foarte bine asa. Lumea nu mai este pusa pe drumuri. Am fost placut surprins sa constat ca, in sfarsit, s-a inteles acest lucru“, spune Ilie Grigore.Mici modificari la testul teoretic
Speriati ca vor trebui sa dea examen noaptea, in afara orasului, ba chiar si poligon, doritorii de permise au format, in noiembrie-decembrie 2006, cozi lungi la sediile scolilor de soferi. „Consider ca lipsa de informare a provocat acest aflux de cursanti. In loc sa se spuna clar ca examenul a fost adaptat noilor cerinte, s-a inteles cu totul altceva.Chestionarul este la fel, doar ca, evident, contine intrebari si din noile modificari ale Codului Rutier“, explica directorul Grigore.
„Nocturna“, sperietoare inutila
Nici zvonurile cu examenul nocturn nu sunt pe deplin intemeiate. „Nu se intentioneaza sa se dea examen noaptea. Doar ca, daca testarea se prelungeste, mai ales iarna, trebuie sa existe cadrul legal pentru derularea examinarii. S-a dorit, de fapt, evitarea suspiciunilor. Unii, care ar fi dat examenul pe inserat, l-ar fi putut contesta, invocand faptul ca altii l-au sustinut in timpul zilei. La fel este si cu proba afara localitatii. Se prevede doar ca se poate da“, adauga Ilie Grigore.
Poligonul, justificat in unele cazuri
Situatia este similara si in cazul poligonului. „Se prevede ca se poate da si poligon. Prefectii stabilesc asta. Sunt locuri unde aceasta proba este justificata. De exemplu, in Alexandria n-ai un semafor in tot orasul! In aceste conditii, cum isi poate da seama un examiator cat de apt este cel de la volan?!“, explica directorul scolii Autogeneral.
Si soferii profesionisti au de invatat!
O recomandare a Uniunii Europene prevede ca soferii profesionisti sa fie obligati sa faca cursuri de perfectionare in meserie. „Este vorba despre 25-30 de ore de pregatire pe an pentru orice sofer profesionist care conduce autovehicule de peste 3,5 tone. S-a mai ridicat un pic stacheta, pentru ca inainte prevederea era pentru cei care conduceau autovehicule de peste 7,5 tone“, spune Mircea Ilie Grigore. El considera recomandarea binevenita.