- uncategorized
„Comertul urmeaza intotdeauna calea unde gaseste cele mai putine bariere, iar Romania are avantaje competitive fundamentale, care, alaturi de ma- surile deja implementate in alte state din Uniunea Europeana, ar putea sa-i ofere oportunitatile de a se dezvolta intr-o poarta de acces catre Europa. In prezent, sectorul logistic portuar din Rom~nia nu este suficient de competitiv pentru a putea concura cu marile porturi din vestul continentului si nici nu este sus- tinut suficient de catre autoritati.
In astfel de perioade, in care resursele financiare sunt limitate pentru investitii in infrastructura, Guvernul se poate orienta catre sustineri de natura legislativa sau facilitati de ordin fiscal“, a declarat Robin Martens, directorul general al Archicom, companie olandeza de consultanta pentru retele logistice, managementul proiectelor si arhitectura pentru parcuri industriale si retaileri. O analiza realizata de compania olandeza arata ca tarile din Europa Centrala si de Est concentreaza 12% din produsul intern brut al UE, insa numai 1% din importurile statelor respective sunt derulate prin porturi din aceasta regiune.
Diferenta de 11%, reprezentata de 5 milioane de TEU si 20 de milioane de tone de marfuri vrac, trece prin porturi occidentale si apoi tranziteaza centrul continentului, de la vest la est. Daca importatorii ar opta pentru rute mai scurte, Constanta ar putea prelua juma- tate din traficul catre Europa Centrala si de Est derulat acum prin porturi occidentale, adica 2,5 milioane de TEU si 10 milioane de tone de marfuri vrac. Efectele cuantificate de Archicom ar fi cresterea produsului intern brut al Romaniei cu 25 de miliarde de euro, crearea a 150.000 de noi locuri de munca in transport si logistica si incasa ri suplimentare pentru bugetul statului de patru miliarde de euro.
Pentru ca aceasta perspectiva sa devina realitate, autoritat ile de la Bucuresti ar trebui sa indulceasca legislatia, intrucat costurile mai mici si distanta mai scurta pana in Asia nu s-au dovedit atuuri suficient de convingatoare pentru a atrage un important volum de trafic de tranzit in Constanta. Daca modul de lucru al autoritat ilor vamale si regimul TVA ar fi revizuite, traficul prin portul Constanta s-ar putea dubla, considera directorul general al Archicom.