- uncategorized
Europarlamentarii considera ca aviatia generala si de afaceri reprezinta activitatile cu cea mai mare rata de crestere in cadrul sectorului aeronautic civil din Europa, concentrand servicii din cele mai diverse – cartografie aeriana, zboruri pentru lucrari agricole, lupta impotriva incendiilor, supravegherea traficului rutier si nu in ultimul rand zborurile de agrement. Insa, dezvoltarea acestor activitati este periclitata de perspectiva reglementarii dure si inflexibile a aviatiei civile, dupa cum a explicat Luis Queiro (PPE-DE), autorul raportului adoptat de parlamentari. „Agenda pentru un viitor sustenabil al aviatiei generale si de afaceri propusa de Comisie in ianuarie este binevenita, dar trebuie sa se respecte principiul proportionalitatii. Aviatia generala si de afaceri este dominata de proprietari individuali de aeronave si intreprinderi mici si mijlocii, iar aceste categorii dispun de resurse limitate pentru a tine pasul cu schimbarile la nivelul reglementarilor“, a explicat raportorul portughez.
In acest context, europarlamentarii au solicitat Comisiei sa analizeze posibilitatea de a propune proceduri de verificare simplificate pentru pasageri in cazul aviatiei generale si de afaceri, fara a compromite siguranta si securitatea acestora. In al doilea rand, membrii Parlamentului au subliniat ca sunt necesare schimbari in ceea ce priveste accesul la infrastructura aeroportuara, intrucat este din ce in ce mai dificil pentru aeronavele sectorului de aviatie generala si de afaceri sa opereze pe aeroporturi regionale si foarte mari. In cazul acestor aeroporturi, supraaglomerate din cauza zborurilor comerciale, solutia intrevazuta de europarlamentari este de a introduce noi tehnologii si de a imbunatati planificarea activitatii. Insa, dezvoltarea aviatiei generale si de afaceri nu se poate baza doar pe operarea de pe marile aeroporturi, ci poate fi garantata numai daca statele membre investesc in infrastructura aeroportuara din clasele mica si medie (aerodrom, respectiv aeroport de interes local).
In ce priveste dezvoltarea durabila a aviatiei generale si de afaceri, europarlamentarii cred ca ar trebui promovate activitati de cercetare care sa duca la adoptarea de inovatii, dar iau in calcul si posibilitatea utilizarii unor noi sortimente de combustibil.
Nu in ultimul rand, raportul adoptat de Parlamentul European cu 524 voturi „pentru“, 74 „impotriva“ si sase abtineri, solicita Comisiei sa ia masuri de incurajare a accesului pe piete externe a industriei europene producatoare de aeronave si echipamente pentru aviatia generala si de afaceri. De asemenea, promovarea aviatiei sportive si de agrement, inclusiv sustinerea acordata aerocluburilor, este considerata esentiala datorita rolului de formare a competentelor profesionale pentru intregul sector aerian.