- uncategorized
Astfel, in forma amendata, actul normativ prevede ca noile coridoare feroviare pot fi infiintate nu doar pe linii incluse in reteaua TEN-T, ci pot include si sectiuni de cale ferata pe care se transporta volume mari de marfuri. Pe de alta parte, europarlamentarii au modificat prevederea potrivit careia pe noile coridoare trenurile de marfa vor avea prioritate fata de trenurile de calatori, obligand administratorii de infrastructura feroviara sa ia in considerare traficul anterior si nevoile pietei inainte de a aloca traseele.
In acelasi scop, termenul „marfuri prioritare“ propus de Comisie pentru a defini bunurile perisabile sau a caror livrare intarziata afecteaza competitivitatea transportului feroviar in raport cu cel rutier a fost modificat in „marfuri cu transport inlesnit“, pentru a evita interpretari cu caracter abuziv in ce priveste alocarea traselor.
Europarlamentarii nu au modificat si termenele propuse de Comisie pentru crearea coridoarelor, asa incat, in cel mult un an dupa intrarea in vigoare a actului normativ statele membre care au cel putin doua conexiuni feroviare directe cu alte tari din UE vor fi obligate sa permita infiintarea a cel putin un astfel de coridor. In cel mult trei ani, toate statele membre trebuie sa permita extinderea pe teritoriul lor a cel putin un coridor feroviar prioritar pentru transportul de marfuri. Legislativul UE a preferat sa acorde un grad sporit de libertate autoritatilor nationale in ceea ce priveste numarul de coridoare ce trebuie infiintate, asa incat nu a fost stabilita obligativitatea de a crea mai multe coridoare pe teritoriul aceluiasi stat.
Pentru a intra in vigoare, reglementarea trebuie sa fie aprobata de plenul Parlamentului European si guvernele statelor membre.
De altfel, salutand votul favorabil de la Starsbourg, Asociatia Industriei Feroviare Europene (UNIFE) si Asociatia Administratorilor Europeni de Infrastructura (EIM) au facut apel la autoritatile nationale sa urgenteze amendarea legislatiei nationale in vederea aplicarii noilor prevederi europene referitoare la coridoarele dedicate trenurilor de marfa. „Masurile propuse pot usura depasirea unor obstacole ce blocheaza dezvoltarea transportului international de marfuri pe calea ferata“, a subliniat Michael Clausecker, directorul general al UNIFE.