• uncategorized

Normele privind etichetarea pneurilor au fost incluse in pachetul de legi europene cu privire la eficienta energetica, avand in vedere ca un sfert din emisiile totale de gaze cu efect de sera sunt generate de transportul rutier si ca proprietatile anvelopelor permit reducerea consumului si implicit a emisiilor cu pana la 25%. De altfel, reducerea consumului de combustibil, mai exact o economie echivalenta cu scoaterea din circulatie a 1,3 milioane de masini, reprezinta principalul scop al regulilor propuse de Comisie si avizate de Parlamentul European. Pentru atingerea acestui scop, se prevede etichetarea pneurilor altfel decat in prezent, astfel incat sa fie influentate deciziile cumparatorilor prin incurajarea achizitionarii anvelopelor care permit reducerea consumului de combustibil. Prin urmare, europarlamentarii au votat obligativitatea unui sistem de etichetare menit sa informeze mai bine cumparatorii asupra eficientei, sigurantei si gradului de poluare.

 

Sapte clase de performanta

Intocmai ca etichetarea performantelor energetice ale aparatelor electrocasnice, noua inscriptionare a cauciucurilor le va clasifica in sapte categorii (de la clasa A sau „verde“, pana la clasa G sau „rosie“). Insa, se va tine cont si de aderenta pe carosabil umed si zgomotul de rulare, nu doar de castigurile la nivelul consumului de combustibil.

Astfel, incepand din noiembrie 2012, toate pneurile pentru autoturisme, vehicule utilitare usoare si grele (adica tip C1, C2, respectiv C3) comercializate pe teritoriul UE vor trebui sa fie inscriptionate conform noii etichetari europene (sub forma unui autocolant in cazul pneurilor de dimensiuni mici din tipurile C1 si C2). Obligatia se va aplica pentru anvelopele produse incepand cu luna iulie a anului 2012.

Europarlamentarii au tinut cont de particularitatile unor anumite tipuri de pneuri, astfel ca etichetarea europeana nu se va aplica intr-un mod rigid si pentru asa-numitele „anvelope de iarna nordice“, ale caror proprietati sunt special adaptate utilizarii pe zapada. Alte devieri de la sistemul unic de etichetare au fost prevazute pentru pneurile cu un nivel extrem de redus al zgomotului de rulare. Acestea vor putea avea atasata o marca suplimentara de silentiozitate, daca vor respecta anumite limite: zgomot mai mic de 68 de decibeli pentru pneurile destinate autoturismelor (C1), 69 dB pentru camionete (C2), respectiv 70 dB pentru camioane (C3).

 

Stimulente pentru cele mai eficiente anvelope

Dincolo de cerintele impuse producatorilor si distribuitorii de anvelope vor trebui sa se supuna unor noi obligatii. Astfel, comerciantii vor trebui sa integreze pe paginile de Internet proprii instrumente pentru calcularea impactului pneurilor asupra consumului de combustibil (fuel savings calculator), cu ajutorul carora consumatorii sa poata determina ce economii pot face daca achizitioneaza un anumit tip de anvelopa. Desi se vor axa pe determinarea potentialei economii de combustibil, aceste calculatoare ar trebui sa permita si determinarea unei sume exacte ce poate fi economisita, precum si reducerea volumului de gaze cu efect de sera emanat in atmosfera.

O alta prevedere din textul legislativ adoptat la Strasbourg se refera la posibilitatea oferirii unor stimulente de catre statele membre (fara a preciza daca acestea trebuie acordate producatorilor sau comerciantilor) pentru cresterea vanzarilor pneurilor cu cea mai mare eficienta energetica si cel mai bun comportament pe carosabil umed, respectiv cele din primele trei din totalul de sapte clase (A, B si C).

Una peste alta, propunerea legislativa a Comisiei, transmisa europarlamentarilor sub forma unui proiect de Directiva europeana, a suferit modificari importante, fiindu-i schimbata pana si forma, in regulament european, pentru a preveni eventualele sincope in aplicarea la nivel comunitar (daca s-ar fi pastrat reglementarea sub forma unei Directive, ar fi fost necesara transpunerea in legislatiile nationale ale statelor membre, cu riscul unor interpretari diferite, pe cand un regulament este aplicabil in mod uniform). Prin urmare, etichetarea europeana pentru pneuri in forma dorita de europarlamentari mai are nevoie de avizul reprezentantilor guvernelor statelor membre pentru a deveni litera de lege.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *