• Interviu

dragos_anastasiu2

Sunteti una dintre companiile care au facut fata crizei. Am putea spune, unul dintre castigatori. Care a fost (si este), pe scurt, cheia acestui succes?
Am facut o restructurare a intregii activitati inca de dinainte de intrarea in criza. Am achizitionat o aplicatie Enterprise Resource Planning, care ne-a ajutat sa avem rezultate financiare clare si in „real-time”. Am investit in pregatire profesionala si tehnologie, dar si in comunicare, atunci cand multi concurenti taiau bugetele. Am luat masuri rapide de control al costurilor si am legat veniturile celor de vanzari de realizarile lor.

Autocarele se simt bine pe distante de pana la 1.000 de km

In ultima perioada, numerosi romani aleg transportul aerian in detrimentul celui rutier. In aceste conditii, ce masuri ati luat pentru eficientizare? De exemplu, ati renuntat la cursele care nu sunt profitabile? Ati ales doar trasee ceva mai scurte?
Sigur ca unele curse sunt mai profitabile si altele mai putin profitabile. Autocarele „se simt bine” pe distante de pana la 1.000 de km; acolo sunt eficiente. Romania este, din punct de vedere geografic, departe de vestul Europei si, deci, avem curse mai lungi.
Dar am profitat de faptul ca avem un transport international liberalizat si ca putem transporta oamenii din statie in statie, indiferent in ce tara se afla statiile. Astfel, daca inainte aveam un autocar de la Bucuresti la Frankfurt si altul de la Bucuresti la Viena, am putut sa unim cele doua curse si astfel am eficientizat transportul. Traseele mai scurte (de exemplu, cursa Bucuresti-Praga-Berlin) sunt intr-adevar cele mai eficiente.

Cum apreciati ca va influenteaza afacerea companiile aeriene low-cost? Ce masuri aveti in vedere?
Sigur ca zborurile, in general, si cele low-cost in special afecteaza transportul rutier international. Dar si autocarele au avantajele lor: trec prin mult mai multe orase, au capacitate mai mare de transport bagaje, se preteaza pentru cei care au rau de avion si asa mai departe. Clientela s-a cam separat si impartit destul de clar.

Germania, tara cu cel mai mare volum de pasageri

In ceea ce priveste transportul international, pentru 2012 aveati ca obiectiv cresterea cu 10% a numarului de pasageri fata de anul precedent si lansarea a cel putin doua rute noi. In ce masura ati reusit  sa-l realizati? Care sunt rutele din Europa pe care transportati cei mai multi pasageri?
In 2012, ne-am indeplinit obiectivele atat de crestere, cat si de orase sau rute noi. In continuare, pentru noi, Germania este tara cu cel mai mare volum de pasageri, iar Praga este orasul cel mai important.

Ce estimati pentru 2013, din punctul de vedere al cifrei de afaceri a Eurolines, mai ales ca, in 2012, nu a crescut doar cifra de afaceri a grupului, ci si profitul?
Pentru 2013, avem un buget cu o crestere totala pe grup de 35%. Partea de turism are bugetata o crestere cu 70%, la transport am fost mai prudenti si am bugetat 5%. Iar profitul il dorim crescut cu 10% pentru ca inca suntem in perioada de investitii (deschidem zece agentii noi, achizitionam inca trei autocare).

„Vrem sa reinnoim flota”

In ce masura sustine statul transportatorii rutieri? Exista vreun ajutor din partea statului? Se intrevad initiative legislative in privinta transportatorilor?
Daca vorbim despre transportul international, nu cred ca putem vorbi despre un ajutor. Poate doar in ceea ce priveste Taxa pe Valoare Adaugata, care este zero, la fel ca in multe tari europene si la fel ca la transportul aerian. In rest, nu exista subventii.
La transportul intern, cred ca statul mai mult incurca decat ajuta, blocand un trend european care este liberalizarea. Subventiile pentru pensionari, persoane cu handicap sau veterani de razboi exista in continuare, dar asta nu ajuta transportatorii, ci direct pe beneficari.

„Dorim sa incercam rute noi si mai scurte, de exemplu Bulgaria sau Polonia”

Ce proiecte aveti, legat de segmentul transporturi, pentru viitorul apropiat, la Eurolines? Cum aveti de gand sa va dezvoltati, astfel incat sa va “dezlipiti” de amprenta autocarul?

Vrem sa reinnoim flota, vrem sa facem un “uplifting” agentiilor Eurolines existente, mai deschidem agentii noi, vrem sa incercam rute noi si mai scurte, de exemplu Bulgaria sau Polonia.
Eurolines nu vrea sa se dezlipeasca de amprenta autocarului. Asta este si asta va ramane. In schimb, am facut investitii masive in brand-ul TUI TravelCenter, care ne ajuta sa vindem turism, fiind cel mai important brand turistic din lume.

Ce conteaza cel mai mult in reusita unei afaceri? Pe dumneavoastra, personal, ce v-a ajutat cel mai mult?
Castigarea increderii colaboratorilor si a partenerilor, munca, seriozitatea si putin noroc.

 

CARTE DE VIZITA
Dragos Anastasiu, CEO Eurolines

  • Medic, unul dintre cei mai de succes oameni de afaceri din prezent;
  • Presedintele Eurolines Romania;
  • Detine Detine 63 de agentii de turism, dintre care 40 sub brandul TUI TravelCenter.
  • Fost presedinte al ANAT.

Despre Eurolines

Grupul Eurolines este alcatuit din 16 companii din Romania, Germania si Republica Moldova. Grupul detine brandul Eurolines si dreptul exclusiv de folosire a brandului TUI TravelCenter in Romania si Republica Moldova.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *