• uncategorized

Ideea conceperii acestui dispozitiv i-a venit lui Marian Levinta inca de pe vremea cand lucra la Policolor, ca sef de serviciu Transporturi Auto. “Eram responsabil de un vast parc auto, aveam in grija cisternele petroliere care traversau tara. Existau numeroase cazuri de accidente soldate cu multe masini avariate, iar soferii veneau si-mi spuneau ca le-a cedat frana pe un carosabil alunecos. Atunci mi-a venit ideea conceperii unui  sistem care ar salva atat masinile, cat si vietile oamenilor”, povesteste Marian Levinta.
Iar ideea a devenit realitate. Aceasta s-a concretizat,  25 de ani mai tarziu (cand Marian Levinta era deja pensionar), intr-un dispozitiv auxiliar pentru franarea unui autovehicul in situatii de urgenta. 24 mai 2011 a fost ziua in care OSIM a brevetat dispozitivul.

Cum functioneaza

“Sistemul este destul de simplu, vorbim despre un sistem de franare tip plug, cu pinteni pentru carosabil alunecos, polei, zapada, noroi. Acest sistem, cu montare in partea de sub masina, se poate prinde in zone ca: punte spate, lonjeroane, podea, praguri. Sistemul functioneaza prin coborarea pragului spre carosabil, asigurand pastrarea directiei de mers. Plugul poate functiona manual, cu cablu de frana (similar franei de mana – n.r.), hidraulic (separat de frana de serviciu – n.r.), electric sau cu dispozitive adecvate, pneumatic”, explica inventatorul Marian Levinta.

Cateva caracteristici de luat in calcul

Dispozitivul auxiliar pentru franarea unui autovehicul in situatii de urgenta este simplu, eficient, necostisitor, cu rezultate reale in evitarea coliziunilor prin derapare. Inventatorul Marian Levinta spune ca dispozitivul este usor de produs si usor adaptabil mijloacelor de transport rutier. „Pe langa asta, sistemul se poate demonta in sezonul cald si remonta in perioada sezonului rece”, mai precizeaza Marian Levinta.
Si inca un aspect important: confectia metalica din otel, cu partile active ale plugului si pintenilor realizate din materiale rezistente la uzura, face din acest sistem un bun de consum ieftin.

Statistica sumbra

9.355 de accidente de circulatie cu vatamari foarte grave erau inregistrate in statisticile Politiei Rutiere, la finele anului 2012. In urma acestora, au rezultat 8.848 persoane grav ranite si 2.040 de morti. Potrivit statisticilor intocmite de Directia Rutiera a Politiei Romane, principalele cauze ale producerii accidentelor au fost viteza excesiva, nerespectarea regulilor de circulatie si starea tehnica a autovehiculelor.
In aceste conditii, daca dispozitivul auxiliar pentru franarea unui autovehicul in situatii de urgenta ar fi  aplicat la scara larga, ar putea contribui masiv la reducerea numarului accidentelor rutiere.
„Acest sistem poate contribui la salvarea de vieti omenesti si la reducerea pagubelor cauzate de accidente”, subliniaza inventatorul Marian Levinta.
Detalii despre dispozitivul auxiliar de franare brevetat de OSIM se gasesc pe http://dispozitivdefranare.wordpress.com.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *