• Aerian

În ciuda faptului că la momentul actual se află în desfășurare o criză energetică de amploare, există totuși o speranță în ceea ce privește sursele de energie. Turbinele eoliene de dimensiuni produc mult mai multă energie decât cele de mărime obișnuită, însă piesele componente nu pot fi transportate de către un autovehicul. Conform CNN, soluția la această problemă a fost contruirea unui avion special conceput pentru cărarea pieselor de dimensiuni considerabile.

Avionul WindRunner va livra componente de peste 90 de metri și va face acest lucru folosind combustibil sustenabil, pentru a nu polua aerul. WindRunner va ateriza pe piste de 1,800 metri, un record pe care nicio aeronavă comercială nu a reușit să îl îndeplinească. Compania care a inițiat acest proiect se numește Radia și are sediul originar în Colorado. Radio a proiectat avionul să aibă un volum de 272,000 picioare cubi și această dimensiune ar fi suficientă pentru a transporta trei piscine olimpice, spre exemplu. Aripile au 80 de metri, doborând astfel recordul pe care aeronava Antonov Av-25 îl deținea înainte să fie distrusă în războiul ruso-ucrainean. Operațiune de construire a avionului vor începe în 2027, iar până atunci se preconizează că se vor investi 10 trilioane de dolari în parcurile eoliene care sunt construite pe pământ.

Design WindRunner, cel mai mare avion din istorie: transportă turbinele oliene

Cu ajutorul WindRunner vor putea fi instalate turbine uriașe marca GigaWind, care sunt concepute în colaborare cu Radia, iar GigaWind se numără printre cei șase mari de producători de eoliene din lume, la ora actuală. Compania Radia a declarat despre proiect că se axează „pe tehnologia și siguranța existente, folosind, acolo unde este posibil, materiale, componente și tehnici de fabricație deja testate care au primit aprobarea FAA (Administrația Federală a Aviației din SUA), care sunt deja în producție de masă și care prezintă un risc scăzut”. Deși a fost declarată data de începe a conceperii avionului, pe pagina oficială web a Radiei nu a fost postată încă o cronologie oficială.

Paletele rotorului unei turbine eoliene pot ajunge în mod obișnuit până la 70 de metri sau chiar mai puțin, însă Radia își dorească să depășească aceste dimensiuni și să livreze pale de 104 metri. Colaborând cu GigaWind, turbinele pe care le va transporta acest avion au o capacitate de două sau de trei ori mai mare decât cele normale și sunt mult mai profitabile când vine vorba de costuri.

Radia a fost fondată în 2016 de către antreprenorul și inginerul aerospațial la MIT,  Mark Lundstrum care și-a adunat o echipă formată din profesioniști de la Boeing, MIT, Rolls Royce iar printre membrii se numără și fostul secretar al energiei din SUA Ernest Moniz, dar și fostul prim-ministru al Australiei Malcolm Turnbull.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *