- Aerian
Fosta baza militară din localitatea Alexeni, județul Ialomița, este pe punctul de a deveni cel mai mare aeroport privat din țară. Aerodromul inaugurat în perioada ceaușistă, în urmă cu 73 de ani, a fost lăsat în paragină la începutul anilor 2000. După mai bine de 20 de ani se dorește transformarea în cel mai mare aeroport privat din ţară. Investiția se ridică la 400 de milioane de euro, iar construcția va dura patru ani.
Baza militară de aviaţie a fost abandonată în 2001. În anul 2002, aerodromul militar Alexeni a fost dezafectat, acesta fiind transferat din administrarea Ministerului Apărării Naţionale în administrarea Ministerului Justiţiei, pentru Direcţia Generală a Penitenciarului, apoi, în 2011, la Ministerul Dezvoltării Regionale.
Aeroportul de la Alexeni se află la o ora de București și două ore de Constanța și se dorește a fi o alternativă la aeroportul Henri Coandă, care ar putea prelua din traficul low-cost de pe Otopeni. Totodată, pe noul aeroport vor putea ateriza toate categoriile de avioane de marfă.
Transformarea fostului aerodrom militar de la Alexeni
Consiliul Județean Ialomița a atribuit contractul de concesiune a terenurilor fostului aerodrom militar Alexeni. “Creează locuri de muncă, dezvoltare economică, vă concentra foarte multe companii care vor deservi în mare parte acestui aeroport, impozite, taxe locale”, a declarat Alexandru Potor, administrator public Ialomiţa.
Terminal pentru pasageri. Aeroportul va avea și un terminal pentru pasageri cu o suprafață de 30.000 de mp și o capacitate de procesare de 6,5 milioane de pasageri anual.
Terminal cargo. Totodată, aeroportul va fi prevăzut cu un terminal cargo de 20.000 de mp care va putea gestiona mai mult de 10.000 de tone de marfă anual.
Construcţii conexe. Planurile prevăd și un hangar de 30.000 de mp destinat centrului de mentenanță și reparații pentru avioane, dar și a unei școli de aviație, vamă, stații de încărcare, cât și un parc fotovoltaic care să asigure independența energetică a aeroportului.
Cine va construi aeroportul din județul Ialomița?
Aeroportul de 400 de milioane de euro va fi construit de un consortiu format dintr-o firmă românească, Avant Airport, al cărei acționar este Mircea Tudor, și Avtomagistral-Pivden, o companie din Ucraina.
Mircea Tudor, inventatorul scannerelor pentru camioane și avioane (premii câștigate la Salonul de Inventică de la Geneva), deține 33% din Avant Airport. Tot 33% din firmă deține și Vizant & Partners SRL, deținută de Valentin Vizant, cetățean al Republicii Moldova. Ceilalți acționari sunt Avant Petroleum, care deține 24 % și Carmen Bahrim, care deține 10%.
Avtomagistral-Pivden este deținută de Oleksandr Boyko și a participat la reconstrucția aeroporturilor din Mykolaiv, Kherson și Odesa, iar în România mai lucrează la reabilitarea pistei de pe aeroportul din Satu Mare. Compania a fost înființată în 2004 și construiește poduri, autostrăzi, structuri hidraulice.