• uncategorized

Potrivit presei austriece, DDSG Cargo se afla de ceva timp „in deriva“, avand dificultati in a obtine profituri de pe urma flotei proprii cu o capacitate de 230.000 de tone. Inca din 2004, DDSG Cargo a avut pierderi de 1,48 milioane de Euro, la o cifra de afaceri de 35,81 milioane.

Glorie si decadere

Fondata in 1830, DDSG a devenit pana la sfarsitul secolului al XIX-lea cea mai mare companie de navigatie fluviala din Europa. Flota de 1.000 de nave transporta pe atunci un milion de pasageri si 3 milioane de tone de marfa pe cursuri de apa cu o lungime de 6.000 km. Cele doua razboaie mondiale au slabit mult forta companiei, iar istoria recenta a consemnat o adancire a declinului DDSG. In cele din urma, compania a fost scindata in doua entitati, responsabile cu transportul de pasageri (DDSG Blue Danube GmbH), respectiv de marfa (DDSG Cargo).
Acum 14 ani, DDSG Cargo a fost vanduta de statul autriac societatii germane Stinnes AG (subisidara a Deutsche Bahn), iar in 1994 si-a schimbat din nou proprietarul, in persoana armatorului german Gerhard Meier.

Un munte de datorii

DDSG pare un castel de nisip: are nenumarate subsidiare (Mahart, Duna Cargo si Slov-Cargo sunt doar cateva dintre ele), una dintre cele mai mari flote de pe Dunare si cu toate acestea situatia financiara este dezastruoasa: creditorii asteapta rambursarea a peste 80 de milioane de Euro. Banii trebuie achitati in urma unor tranzactii de tip „sale and lease back“ perfectate cu grupuri financiare cu nume grele ca Erste Bank, Raiffeisen, BA-CA, BTV, Hypo Kärnten si BKS. In cadrul acestor tranzactii, DDSG si-a vandut navele catre institutiile financiare, semnand apoi contracte de leasing pentru toate unitatile fluviale vandute.
Potrivit lui Drakulic, activitatea DDSG poate fi revigorata. Intr-un interviu acordat cotidianului austriac Wirtschaftsblatt, omul din spatekle East Point a explicat ca planul de dezvoltare se bazeaza pe transportul de cereale pe ruta Constanta-Europa de Vest si produse metalurgice in sens invers.
Concurenta acerba pe Dunare
Anul trecut, DDSG a transportat 2,4 milioane de tone de tone de marfuri, dar noii proprietari si-au fixat ca tinta atingerea unui volum de 3,4 milioane de tone. East Point urmareste sa-si extinda afacerile din domeniul transportului fluvial nu doar pe seama DDSG, ci si prin continuarea unui ambitios plan de achizitii. Urmatoarea companie vizata este AD JRB (Yugoslav River Shipping), detinatoarea unei flote de 139 de nave. JRB are sediul in Belgrad si a transportat 1,3 milioane de tone de marfuri in 2005.
Chiar fara a lua in considerare posibila achizitie a JRB, East Point administreaza dupa preluarea DDSG o flota impresionanta, de peste 400 de nave. O asemenea concentrare de mijloace de transport fluviale va ascuti concurenta si ii va afecta pe operatorii romani, cu atat mai mult cu cat planurile East Point iau in calcul extinderea activitatii inclusiv in Constanta. Grupul detine in portul romanesc un siloz de 100.000 de tone, iar capacitatea de depozitare va fi majorata cu inca 80.000 de tone.
Vom reveni in numerele viitoare cu detalii despre planurile East Point si efectele acestora asupra transportatorilor fluviali din Romania.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *