- uncategorized
La fel ca in anii trecuti, in 2008 valoarea daunelor a crescut mai repede decat incasarile companiilor de asigurari. Astfel, daca primele brute subscrise s-au majorat cu 11%, ritmul de crestere al daunelor a fost aproape dublu, de 21%.
Cea mai mare parte a daunelor, 95,4%, provine din segmentul asigurarilor generale, iar in cadrul acestei categorii politele CASCO si RCA au o pondere de 89,1%. Pe de alta parte, ponderea acestora in totalul primelor de asigurari generale este de doar 76,4%.
Aporturile de capital, necesare pentru stabilitatea pietei
In acest context, Cristian Constantinescu, presedintele Uniunii Nationale a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania (UNSAR), a declarat ca este necesar un aport de capital in piata asigurarilor auto, estimat la 250-300 milioane euro, pentru a fi garantata stabilitatea pietei. „Intrebarea este daca acesti bani vor veni in Romania si imi exprim o serioasa indoiala ca vor veni.
Pana in prezent, in segmentul asigurarilor, piata a mers pe filosofia subscrierilor pe cash-flow, ceea ce este rentabil cand exista o dinamica de crestere de doua cifre. Daca primele din acest an nu vor putea acoperi obligatiile din anii anteriori, vom avea probleme“, a declarat presedintele UNSAR.
De cealalta parte, CSA a contabilizat un aport de capital de un miliard de lei adus de actionari in ultima parte a anului 2008 si in primele luni din 2009 si a anuntat ca va adopta masurile necesare pentru ca piata sa functioneze, daca va fi cazul. „In contextul economic actual este greu de estimat impactul reducerii vanzarilor de autovehicule asupra pietei de asigurari, insa pe parcursul primei parti a acestui an vom putea identifica exact care sunt influentele si daca acestea sunt de natura sa afecteze semnificativ subscrierile“, a declarat Angela Toncescu, presedintele CSA, care a adaugat ca, pentru a contracara cresterea daunalitatii, companiile de asigurari vor putea aplica sistemul bonus-malus si pentru clientii care au fost anterior asigurati la alta societate. Va deveni astfel mai greu sa se evite plata unei prime mai mari prin incheierea unei polite la alta companie de asigurare.
Acuze reciproce intre asiguratori si unitatile de service
Companiile de asigurari se tem ca reducerea incasarilor unitatilor de service auto va duce la cresterea criminalitatii in aceasta zona prin majorarea devizelor de reparatii. Pentru a combate acest fenomen, este prevazuta extinderea utilizarii programelor specializate de lichidare a daunelor, precum cele furnizate de AUDATEX, EUROTAXGLASS sau DAT.
De cealalta parte, Ion Vasile, presedintele Asociatiei Societatilor de Service Auto Independente (ASSAI), a avertizat ca un service din trei ar putea da faliment in 2009. “Abuzurile companiilor de asigurari afecteaza industria pe profil. Ca urmare, avand in vedere si contextul economic actual, preconizam ca in acest an vor da faliment peste 30% din unitatile reparatoare si vom injumatati numarul de angajati”, a afirmat presedintele ASSAI.