• uncategorized

Persoane care au fost recrutate pentru ca poseda o serie de capacitati si abilitati se dovedesc neperformante.

Este posibila si situatia inversa, in care persoane mai putin dotate sa se dovedeasca extrem de eficiente. Care sa fie secretul? Motivatia. Daca angajatul nu este stimulat sa isi puna in valoare capacitatile si potentialul, nu performeaza oricat de “echipat” profesional ar fi. Fara scanteie, nu se aprinde focul.

Fireste, compania ar trebui sa fie preocupata de comportamentul motivat al angajatilor sai.

Asadar, reusita in munca este rezultatul unei alchimii intre aptitudini, formarea profesionala si motivatie. Cand oamenii nu mai sunt motivati, in firma apare o stare tensionala, semn ca exista o cerinta/nevoie care nu este satisfacuta. In conditiile in care este motivat, angajatul se adapteaza rapid si flexibil la situatia si solicitarile din firma.

ABC-ul motivarii

Ca sa poti formula o strategie de fidelizare a angajatilor, e necesar sa cunosti stimulii care determina motivatia. Aceasta poate fi de natura economica (salariu, prime, beneficii, compensatii, premii, procente din profitul companiei).

Laviniu Filimon, directorul firmei Mado, specializata in transport international de marfuri in regim frigorific, considera ca “motivatia financiara este de baza”.

La firma sa, pe langa bani, angajatii primesc “prime de sarbatori, au asigurari de sanatate, telefon mobil”. Insa nu doar banii conteaza.

Cand latura financiara este asigurata, intra in joc alti factori.

Una dintre sursele inepuizabile de motivatie este de natura profesionala – munca in sine, provocarea si satisfactia pe care o ofera, posibilitatea de a-ti pune in valoare capacitatile si a acumula noi competente, conditiile de munca, finalitatea muncii (sa faci ceva prin care sa-ti depasesti limitele).

Gheorghe Ion, seful Serviciului Resurse Umane al firmei Ceta System (companie de transport intern si international de marfuri) afirma: “tinem cont de faptul ca un cumul de factori genereaza motivatia. Asiguram angajatilor un salariu atractiv, conditii moderne de munca, cursuri de pregatire si perfectionare pe cheltuiala firmei”.

Nu doar banii conteaza

Motivatia de natura psihosociala insa, este mai importanta decat cea de natura economica si profesionala.

Nu traim izolati si succesul, rezultatul muncii, il impartim cu ceilalti. Ne dorim recunoastere, valorizare, confirmarea competentelor, apreciere.

Pretuim echipa de succes, relatiile care ne aduc satisfactii, oamenii competenti (adevarate modele alaturi de care putem evolua), atmosfera de grup. Daca am ignora acest aspect, n-am intelege de ce chiar si in conditii fizice excelente de munca, eficienta este scazuta.

In opinia lui Mihail Turjan, administratorul firmei Caromtrans (care are ca obiect de activitate transportul de marfuri in regim intern si international) “principala metoda de motivare este recunoa sterea rezultatelor obtinute de angajati”.

El este de parere ca desi deseori se considera ca un salariu «bun» este suficient, de multe ori, angajatii sunt preocupati intr-o mare parte si de nivelul responsabilitatilor implicate de posturile ocupate si de realizarile lor profesionale. “Unii considera ca sarcinile zilnice sunt plictisitoare si de rutina si primesc cu entuziasm programele de dezvoltare oferite de companie.

In special angajatii cu potential sunt interesati de dezvoltarea carierei si de promovare. Fireste, e important sa creezi conditii speciale angajatilor-cheie, pe care vrei sa ii fidelizezi. Asta include bonusuri de fidelitate, plata studiilor, beneficii suplimentare”, adauga Turjan.

Stop-joc! Urmeaza evaluarea performantelor!

Iata un mijloc excelent pentru a-i arata fiecarui angajat care este contributia reala pe care o aduce in firma si a-l motiva astfel.

Evaluarea periodica a performantelor oamenilor din organizatie da angajatorului posibilitatea de a-si confirma parerea despre un angajat.

In conflictele care conduc la ruptura angajator-angajat, cel din urma gandeste totdeauna ca angajatorul nu are dreptate.

Prin acest mijloc, compania are permanent o dovada a eficientei sau ineficientei fiecaruia.

De obicei, angajatul cu un aport mediocru in activitatea firmei se va stradui sa-si amelioreze contributia sa si sa nu mai fie oaia neagra a firmei.

Nu trebuie ignorat faptul ca fiecare om din echipa este mandru ca datorita capacitatilor sale contribuie la bunul mers al organizatiei in care lucreaza. Si devine mai degraba entuziast.

Fiecare realizare a sa ii da sentimentul ca se depaseste inca o data pe sine. Dorinta de a fi mai bun, mandria ca a reusit acest lucru, ii creeaza un sentiment de apartenenta.

Cateva secrete ale fidelizarii angajatilor

Persoanele nu devin fidele din obligatie. Fidelitatea este un raspuns la increderea, respectul si responsabilitatea pe care angajatorul il are fata de fiecare angajat din firma. Daca ii respecti, ai incredere si iti pasa de satisfactia lor, implicarea reala si motivarea nu vor intarzia sa apara. Totodata, ei se angajeaza si pentru ca firma are succes. Aici apare o conditionare intre satisfactia lor personala si succesul companiei.

Multi oameni prefera sa munceasca in locuri mai performante. Aceasta nu este doar o chestiune de salariu sau de conditii de munca. Este firesc sa vrei sa fii in echipa care castiga. Iar angajatii nu devin fideli din ziua angajarii.

Dar, odata castigata increderea, vor dezvolta fidelitate si atasament in firma. Asta cu conditia sa se simta suficient de respectati si apreciati.

Atasamentul fata de angajati va conduce la atasamentul acestora fata de firma.

Vorba dulce mult aduce

O buna comunicare va da o imagine mai clara a ceea ce gandesc angajatii despre firma si despre cum se simt acolo.

Sedintele nu sunt suficiente.

Sunt deosebit de utile apropierea de angajati, pentru a-i cunoaste mai bine, dar si pentru a le recunoaste contributia la bunul mers al firmei.

In plus, angajatii, de regula, vor sa aiba un cuvant de spus, sa se exprime. Daca vor observa ca nu sunt valorizati si parerile lor nu conteaza, se vor retrage intr-un rol pasiv si se vor intreba: “Oare locul meu e aici?”.

Sfaturi pentru angajatori

·invatati sa ascultati;
·puneti cat mai multe intrebari pentru a sti ce gandesc angajatii despre rezultatele lor, despre cum vad solutionarea unei probleme in organizatie;
·fiti afectuos si spontan, pentru a actiona pozitiv asupra moralului angajatilor;
·cautati sa intelegeti dincolo de cuvinte ceea ce gandesc cu adevarat angajatii despre firma si relatiile de munca.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *