- uncategorized
Comparativ cu sfarsitul anului trecut, spune Maria Suciu, PR al Neogen, care administreaza www.bestjobs.ro, oferta de locuri de munca in transporturi a crescut cu 22%. Cele mai multe posturi (63%) sunt pentru Bucuresti si pentru slujbe full-time (90%).
Foarte multe cereri sunt pentru pozitii de entry si middle level – 52%, urmate de cele pentru absolventi de liceu si facultate – 32%. „Transport/
logistica este si unul dintre domeniile cu cei mai multi candidati: sunt inregistrate 29.920 de CV-uri“, adauga Maria Suciu.
Peste hotare, salarii de peste 3.000 de euro
Salariile in domeniu oscileaza intre 850 de RON (pentru un sofer personal) si 1.100 de Euro pentru un conducator auto de TIR. „Salariile din firmele multinationale sunt competitive, dar exista si destul de multe companii care trateaza aceste pozitii foarte specializate cu retributii sub nivelul pietei, iar oamenii decid, daca pot, fie sa plece la concurenta, fie sa se reprofileze pe alte domenii: achizitii in firme industriale, vanzari, economie“, spune Andreea Lupan, general manager al Barnett McCall Recruitment. Cei foarte buni din domeniu, adauga ea, aleg sa-si infiinteze firme proprii.
Mirajul strainatatii este insa mare. Potrivit lui Dumitru Pelican, directorul Agentiei Municipale de Ocupare a Fortei de Munca Bucuresti, un sofer cu toate gradele luate poate sa ridice lunar, in strainatate, chiar si 3.000 de Euro, mai ales daca stie si o limba de circulatie internationala. Peste hotare sunt „vanati“ si cei care lucreaza in vanzarea de servicii, dispecerat, organizarea transporturilor, achizitii sau intermediere.
Pastrarea angajatilor in tara, spun angajatorii, s-ar putea realiza prin marirea lefurilor. George Buruiana, directorul general al Servtrans Invest, spune ca, deocamdata, compania poate compensa costurile mai mari pentru utilizarea infrastructurii prin faptul ca are cheltuieli de personal mai mici. Insa aceasta situatie, apreciaza el, este temporara: „Vom fi nevoiti sa crestem masiv salariile. Din 2008 s-ar putea sa ne dublam costurile cu forta de munca“.
Politici de recrutare ca la carte
Firmele care vor sa aiba personal calificat in domeniu au pus bazele unor programe coerente de recrutare. Automobile Dacia, de exemplu, are un plan de dezvoltare axat pe consolidarea competentelor din interiorul firmei si pe recrutarea externa. „Am inceput sa primim candidaturi care provin din tari vecine cu Romania sau de la romani care au emigrat si doresc sa se intoarca in tara si sa lucreze intr-o companie internationala, cum e cazul Dacia“, adauga Alain Duval.
Cum a fost posibila aceasta evolutie a candidatilor pentru posturile vacante la Dacia? In 2004, compania a inceput un plan ambitios, intitulat „Cum sa atragem si cum sa pastram personalul“. „Acest plan este fondat pe principii simple, care pun in valoare o politica de apropiere fata de angajati, bazata pe o gestiune individuala care recunoaste performanta personalului. Numarul de demisii raportat la personalul companiei Dacia este de aproximativ 5% in cazul personalului calificat, ceea ce ne face sa credem ca politica noastra este bine perceputa de angajati“, mai spune Alain Duval.
De la lansarea planului de recrutare, la Dacia s-au angajat aproximativ 600 de persoane cu un nivel inalt de calificare. „Nivelul personalului corespunde cerintelor, chiar daca uneori intampinam dificultati in recrutarea imediata a unor persoane cu experienta in domeniu. De aceea am privilegiat angajarile de tineri absolventi de facultati cu profil tehnic din Romania, insotindu-le parcursul de integrare prin numeroase formari de specialitate“, explica directorul de resurse umane al Automobile Dacia.