• uncategorized

Cea mai recenta crestere a preturilor biletelor de tren, cu 8,1%, a fost operata in septembrie 2007, dupa ce in luna iunie a aceluiasi an tarifele crescusera cu 7%, iar anterior se operasera majorari in fiecare trimestru. Aceste scumpiri repetate au incetat dupa ce Parlamentul a respins o Ordonanta de Urgenta a Guvernului datand din 2006, care prevedea majorarea tarifelor trimestrial, cu pana la 7% peste nivelul inflatiei.

Daca ar fi aprobata o noua scumpire a biletelor, masura ar reprezenta un balon de oxigen pentru CFR Calatori, avand in vedere ca operatorul feroviar a inregistrat pierderi in primul trimestru al acestui an, la fel ca in intervalul ianuarie-martie 2008. Cifra de afaceri raportata de CFR Calatori in primele trei luni din 2009 a fost de 175 de milioane de lei, cu 20% mai mica decat in primul trimestru din 2008.

Rezultatele financiare negative sunt puse pe seama reducerii numarului de pasageri transportati si nivelului insuficient al compensatiilor alocate pentru transportul feroviar public. Astfel, in 2008, CFR Calatori a transportat 75 de milioane de pasageri, cu 11% mai putini decat in 2007, iar declinul a continuat si in ianurie-martie 2009, cand numarul pasagerilor a scazut cu 8%. Pana la sfarsitul anului, se estimeaza ca traficul se va diminua cu 9,5% fata de 2008, pe fondul modificarii cererii de transport feroviar de calatori la nivel national si regional.

In acest context, scumpirea biletelor ar putea sa accelereze reducerea traficului si sa adanceasca pierderile. Totusi, CFR Calatori si-a adaptat deja capacitatea de transport la evolutia cererii, prin ceea ce in mod oficial este descris ca „revizuirea mersului trenurilor si luarea unor masuri de reorganizare a activitatii specifice“, iar in practica se traduce prin suspendarea circulatiei a 200 de garnituri numai in luna februarie, respectiv planul de disponibilizare a 2.545 de angajati.

In plus, tendinta de restrangere a traficului feroviar este pusa mai mult pe seama lucrarilor de modernizare a infrastructurii – care au afectat circulatia trenurilor pe magistralele 300 si 900, de exemplu – si mai putin pe pierderea clientilor din cauza politicii tarifare.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *