• uncategorized

Acest nou tip de certificat de siguranta a fost introdus prin Directiva 87/2006, privind conditiile tehnice pentru navele fluviale, pentru care s-a stabilit ca termen limita de transpunere in legislatia nationala a statelor membre data de 30 decembrie 2008. Prin urmare, un certificat obtinut dupa acesta data intr-un stat membru devine valabil pe intreg teritoriul UE si chiar si in cateva tari vecine.

Norme tehnice metamorfozate in certificatul unic

Introducerea certificatului unic european de siguranta pentru navele fluviale reprezinta finalitatea eforturilor de armonizare a reglementarilor tehnice ce trebuie sa fie respectate de navele fluviale, a caror diveritate a fost considerata un obstacol in calea dezvoltarii transportului pe cai navigabile interioare. Totodata, implementarea unor norme comune a fost considerat un mare pas inainte in directia cresterii sigurantei transportului pe cai navigabile interioare in Uniunea Europeana, indiferent daca este vorba despre pasageri sau marfuri.

Noul certificat este valabil pentru navigatia pe toate caile navigabile interioare, inclusiv pe Rin. De altfel, cerintele tehnice au fost conturate pe baza standardelor impuse pentru navigatia pe Rin, fiind eliminata astfel o lacuna a precedentei reglementari privind transportul fluvial in UE, datand din 1982. Vechea directiva prevedea introducerea unui certificat unic la nivel european, valabil pentru toate caile navigabile, mai putin Rinul. Din acest motiv, scopul simplificarii autorizarii navigatiei fluviale nu a fost atins, intrucat mare parte din volumul de transport era preluat pe Rin de pe fluvii si canale adiacente, iar navele neautorizate pentru Rin nu puteau naviga in baza unui certificat unic, avand nevoie de dubla certificare.

Pe langa eliminarea statutului privilegiat al Rinului, in baza unor decizii ale comisiilor fluviale ale Rinului si Dunarii, adoptate la sfarsitul anului trecut, noul certificat este de asemenea valabil pentru navigarea pe cele doua fluvii in afara teritoriului Uniunii Europene (in Elvetia, respectiv Croatia, Serbia, Republica Moldova si Ucraina).

In noua directiva, caile navigabile interioare sunt clasificate in patru zone diferite, plus zona Rinului, iar in functie de zona cerintele tehnice impuse navelor fluviale pot fi relaxate sau inasprite, eventualele derogari fiind posibile pentru a tine cont de conditiile locale de navigatie. Pe de alta parte, noua directiva, pe langa faptul ca inlocuieste cerintele tehnice introduse in urma cu un sfert de secol, prevede posibilitatea revizuirii periodice a acestora, pentru a reflecta progresul tehnologic.

Ce se doreste sa se realizeze

Intr-un comunicat al Comisiei Europene privind generalizarea utilizarii noului certificat de siguranta pentru navigatia fluviala se subliniaza importanta noilor reglementari pentru dezvoltarea acestei modalitati de transport. Potrivit Comisiei, navigatia fluviala reprezinta o oportunitate pentru transportul de marfuri in Europa, datorita faptului ca 20 dintre cele 27 de state membre detin cai navigabile interioare, iar 12 au cai navigabile interconectate. „Potentialul de crestere a mijloacelor de transport pe caile navigabile interioare este semnificativ. In comparatie cu alte moduri de transport, care adesea se confrunta cu probleme de congestie si de capacitate, transportul pe caile navigabile interioare este caracterizat prin fiabilitate, impactul scazut asupra mediului si capacitatea mare de crestere a capacitatii de exploatare. Transportul pe caile navigabile interioare este o alternativa competitiva la transportul rutier si feroviar, in special din punctul de vedere al consumului de energie, cat si al nivelului de zgomot si de gaze cu efect de sera. La un parcurs egal al marfurilor, consumul de energie in transportul fluvial este de aproximativ sase ori mai mic decat in cazul transportului rutier, respectiv de doua ori mai mic decat in cazul transportului feroviar. Zgomotul si emisiile de gaze sunt modeste. In plus, transportul pe caile navigabile interioare asigura un inalt grad de siguranta, mai ales atunci cand este vorba de transportul de marfuri periculoase si, in cele din urma, contribuie la decongestionarea supraincarcarii retelei rutiere in regiunile dens populate“, considera Executivul european. De aceea, Comisia isi propune sa promoveze si sa consolideze pozitia concurentiala a transportului pe caile navigabile interioare in cadrul sistemului de transport si, de asemenea, sa faciliteze integrarea acestuia in lanturi logistice intermodale.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *