• uncategorized

Mirabela Stoica

Poate ca esti foarte competent, poate abilitatile tale in domeniul in care activezi au fost recunoscute, insa daca oamenii au apucat sa te perceapa ca un tip fara „stofa de manager”, va fi foarte greu sa schimbi asta.  De aceea, este esential sa te preocupe prima zi din viata de manager si sa gandesti dinainte „pasii” pe care-I vei face.
In primul rand, nu pleca de la premise ca a conduce oameni este usor.  „Conducerea oamenilor este probabil cel mai dificil lucru, din doua motive: cei mai multi angajati cred deja ca stiu tot ce trebuie sa stie, iar celor mai multi oameni nu le place sa le spui ce au de facut. Oamenii sunt fiinte complexe si, pentru a reusi sa-i tii motivati si productivi, trebuie sa te adaptezi fiecaruia cu mare atentie, in asa fel incat sa faci acea persoana sa se simta tratata in mod unic in plan emotional, psihologic si intelectual”, spune Madi Radulescu, Managing Partner MMM Consulting Intl.

Invata sa cunosti toate „secretele” companiei

O intalnire cu membrii boardului va ajuta noul CEO sa inteleaga viziunea, obiectivele pe termen lung ale organizatiei, dar si cultura organizationala. „Cum sunt aliniate valorile personale cu acelea ale noii companii in care a intrat? Pe ce este pus accentul in noua cultura? Viteza de reactie, asumarea de riscuri, concentrarea pe profit, spiritul competitiv, atentia deosebita fata de performanta? Sau pe analiza, mentinerea statu-quo-ului, pastrarea si protejarea oamenilor vechi din companie, valorizarea loialitatii uneori mai mult decat meritele si performanta?”, spune Madalina Balan, specializata in psihologie organizaÈ›ionala, psiholog, consultant senior si managing partner la Hart Consulting.

Incearca sa intelegi echipa

Pentru un manager, echipa e masura performantei si a succesului. De aceea e fundamental sa-si cunoasca oamenii din subordine, sa afle rapid punctele forte si ariile de dezvoltare ale membrilor, parghiile lor motivationale, comportamentele disfunctionale, stilurile lor de lucru, rolurile informale ale membrilor echipei. „Sa conduci eficient o echipa inseamna sa stii cine are nevoie de ghidaj indeaproape sau de autonomie, de detalii si de imaginea de ansamblu, cine functioneaza mai bine daca este stimulat sa aduca idei noi si cine da randament maxim daca este intr-un rol de implementare si urmarire. Toate aceste informatii valoroase, un ghid important pentru manager, pot fi surprinse printr-o evaluare a membrilor echipei, de 30 de minute, pe baza unor instrumente validate stiintific, de la Hogan Assessments”, adauga Madalina Balan.

Tine cont de abilitatile angajatilor 

Utilizarea informatiilor dobandite anterior il va ajuta substantial pe noul sef  in acest punct. Avand, pe de-o parte, competentele si abilitatile angajatului, si pe de alta parte cerintele proiectului, corelarea cu succes a celor doua va fi mult mai facila. Totodata, cunoscandu-si oamenii, managerul va putea sa construiasca echipe de proiect in care compatibilitatea profesionala a
membrilor sa fie buna, astfel incat sa preintampine aparitia unor conflicte si a unor intreruperi de activitate.

Un alt pas important pe care trebuie sa-l faca noul CEO este acela de a creiona strategia departamentului, tinand cont de pasii anteriori. Cu un „fir rosu” pus pe hartie, adica o serie de actiuni bine stabilite si delimitate, managerului ii va fi mai usor sa urmareasca rezultatele si indeplinirea obiectivelor.

Nu amesteca prietenia cu sefia!

Nu incerca sa fii È™i prieten si sef in acelasi timp, nici in primele zile, nici mai tirziu. „O parte a muncii de manager este sa dezvolti relatii apropiate cu angajatii pe care-i conduci, dar provocarea cea mai mare este sa poti face pe fiecare din echipa sa inteleaga ca relatia ta cu ei se bazeaza pe performanta pe care o obtin”, spune Eduard Ezeanu, consilier in cariera. Ei trebuie sa mai inteleaga ca, daca nu performeaza adecvat, exista si consecinte negative. „A fi prieten cu cineva inseamna sa-i acorzi sprijin chiar si atunci cand greseste, neconditionat, fara consecinte. Ca manager, insa, ai un rol radical diferit, asa ca nu induce oamenii in eroare. In consecinta, nu incerca sa fii si sef si prieten, pentru ca nu vei reusi cu adevarat nici una, nici cealalta”, sustine Madi Radulescu.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *