2 septembrie 2009
  • uncategorized

Impactul negativ al noilor formalitati vamale a fost reiterat de Laszlo Kovacs, comisarul european pentru Taxe si Uniune Vamala, care a precizat ca Bruxellesul propune alternativa unor controale bazate pe o analiza a riscului. „Uniunea Europeana impartaseste ingrijorarile legate de securitatea fluxurilor de marfuri si este angajata in directia imbunatatirii standardelor de securitate ale lanturilor logistice internationale. Dar asta nu inseamna ca trebuie sa adoptam masuri disproportionate care se dovedesc piedici in calea comertului. Trebuie sa gasim o cale de mijloc care sa permita cresterea securitatii si sa usureze in acelasi timp schimburile comerciale. Consider ca recunoasterea reciproca a unor standarde si recurgerea la o abordare bazata pe analiza detaliata a riscurilor reprezinta cele mai eficace metode pentru imbunatatirea securitatii fluxurilor internationale de marfuri. Totodata, noutatile tehnologice de tipul noilor dispozitive de securitate sau a sigiliilor electronice, sunt de asemenea binevenite“, a precizat Kovacs.

Potrivit comisarului european, odata cu instalarea noului presedinte la Casa Alba, se spera ca SUA sa accepte argumentele exportatorilor europeni transmise de reprezentant ii Comisiei. Totusi, legea initiala ce prevede scanarea 100% a fost aprobata de Partidul Democrat, care detine controlul politic la toate nivelele in SUA. Autoritatile europene spera insa sa ajunga la un compromis cu Washingtonul, in baza caruia sa fie recunoscute reciproc certificate si standarde de securitate care ar face inutila scanarea containerelor. In acest context, Kovacs s-a referit la un raport al Administratiei Vamilor si Protectiei Frontierelor din SUA (US Customs and Border Protection Administration – CBP) prezentat Congresului american in iunie 2008, care arata ca scanarea in proportie de 100% a marfurilor nu poate fi implementata in termenele prevazute (2010 pentru marfurile expediate pe calea aerului, respectiv 2012 pentru cele transportate de nave maritime), la costuri rezonabile. „Pana si CBP admite ca scanarea tuturor marfurilor ar fi scumpa si daunatoare comer- tului… Iar schimburile comerciale intre UE si SUA reprezinta 40% din totalul mondial! In plus, exista riscul unor grave repercusiuni asupra transportului maritim transatlantic, fara sa fie preconizate beneficii clare din punctul de vedere al securitatii. Americanii trebuie sa fie constienti de faptul ca scanarea in proport ie de 100% a marfurilor nu inseamna securitate 100%“, a concluzionat Kovacs.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *