- uncategorized
Operatorii de marfa au pierdut cots de piata
Statisticile arata ca, dintre toate modalitatile de transport, cel de marfa pe calea ferata a fost cel mai grav afectat de criza. Astfel, cantitatile de marfa transportate au suferit o contract ie de 24%, de la 66,7 milioane de tone la 50,6 milioane. In acelasi timp, parcursul marfurilor a scazut si mai puternic, de la 14,5 miliarde tone-km la 9,9 miliarde In cazul parcursului de exploatare net, respectiv de la 15,2 miliarde tone-km la 11 miliarde tone-km In cazul parcursului tarifar. Distanta medie strabatuta zilnic de vagoanele de marfa a scazut de la 63 la 45 de kilometri, iar viteza comerciala medie a evoluat In acelasi registru, ajungand la 25 km/h (In 2008 a fost de 26 km/h). Luand In calcul performan- tele transporturilor rutiere si feroviare de marfa, rezulta ca In 2009 calea ferata a pierdut cota de piata. Astfel, cantitatea de marfa transportata pe sosele a scazut doar cu 20%, de la 364,6 milioane de tone In 2008 la 293,4 milioane In 2009. Doar la parcursul marfurilor declinul transportului rutier a fost mult mai puternic: minus de 39%, de la 56,37 miliarde de tone-km In 2009 la 34,26 miliarde de tone-km In 2008.
Ritm Incetinit pentru declinul transportului de pasageri
In ceea ce priveste transportul de pasageri, scaderea de anul trecut a fost de 10%, de la 78,25 milioane de pasageri In 2008 la 70,33 milioane. Totusi, ritmul descresterii a Incetinit fata de 2008, cand numarul pasagerilor transportati a scazut cu 10 milioane (de la 88,26 milioane In 2007 la 78,25 milioane). In cazul trenurilor de pasageri, viteza comerciala medie a crescut de la 44 km/h la 45 km/h. La transportul de pasageri, cota de piata a caii ferate a rezistat ceva mai bine In fata crizei, avand In vedere ca transportatorii rutieri au transportat anul trecut cu 12% mai putini pasageri decat In 2008 (262,3 milioane In loc de 296,95 milioane). In cazul parcursului pasagerilor, la calea ferata s-a Inregistrat o scadere de 12%, de la 6,95 miliarde de pasageri-km la 6,1 miliarde, iar la transportul rutier – 15% (de la 20,2 miliarde de pasageri-km la 17,1 miliarde).