- uncategorized
Felicia Niculae
Inginerul auto roman Corneliu Birtok-Baneasa a castigat medalia de aur si premiul delegatiei din Hong Kong la Salonul International de Inventii de la Geneva cu un dispozitiv de transfer al aerului care reduce consumul de carburant cu peste 5% la camioane si autobuze, in conditii de trafic. Dispozitivul asigura reduceri de consum egale sau mai mari decat cele oferite de motoarele EURO VI.
„Am fost jurizat de patru membri ai unui juriu international, specialisti in industria auto. Acestia au apreciat aplicabilitatea inventiei mele, in special eficienta in cazul autobuzelor, unde viteza de deplasare este redusa si sunt multe opriri. Cu toate acestea, dispozitivul dinamic de transfer al aerului isi pastreaza eficienta”, spune inventatorul Corneliu Birtok-Baneasa.
Cum functioneaza DDTA
Dispozitivul dinamic de transfer al aerului (DDTA) este un sistem de captare si transfer al aerului catre filtrul supraaspirant. Noutatea consta in montarea difuzoarelor externe de captare longitudinal fata de axa autovehiculului la partea din fata (in fata zonei radiatorului sau in bara fata). Cantitatea de aer transferat creste proportional cu viteza de deplasare a autovehiculului. Dispozitivul dinamic de transport al aerului se ataseaza filtrului supraaspirant. Impreuna, cele doua dispozitive cresc puterea masinii, scad consumul de carburant si emisiile de noxe.
Inventie testata pe autobuzele de la Deva
Inventia inginerului a fost testata de acesta timp de trei ani, pe camioanele unei firme din Deva. „Prima implementare pe un autobuz a fost in 2012, la societatea de transport din Alba Iulia”, a declarat inginerul Corneliu Birtok-Baneasa in cadrul unei conferinte de presa.
Probele practice au aratat o reducere a consumului de carburant cu 5-7% si o crestere a puterii motorului cu 4%, in conditii de trafic normal. Rezultatele au fost confirmate si in laborator, la Facultatea de Inginerie din Hunedoara.
Un calcul arata ca la o firma de transport, unde masinile pot parcurge chiar si un milion de kilometri pe an, reducerea de carburant rezultata prin aplicarea inventiei ar putea duce la scaderi semnificative ale costurilor. „Ganditi-va la o reducere a consumului cu numai doi litri la suta de kilometri. Pe ansamblu, rezulta o economie substantiala, deloc de neglijat in conditiile si la preturile actuale ale carburantilor”, explica inginerul auto.
Pret: cel putin 500 de euro
Un astfel de dispozitiv se monteaza pe sistemul de filtrare si costa minimum 500 de euro (poate sa ajunga si la 1.500 de euro, in functie de camion). „Achizitia unui astfel de dispozitiv trebuie combinata cu imbunatatirea stilului de condus si cu respectarea normelor de incarcare pentru obtinerea unor rezultate care pot anula efectul accizei recente si poate si a celor care vor veni”, a subliniat Daniel Mazilu, subsecretar general al Asociatiei Romane pentru Transporturi Rutiere Internationale (ARTRI), asociatie care il sustine si l-a sustinut pe inginerul roman.
Florinel Andrei, secretarul general al ARTRI, felicita rezultatul exceptional al inventatorului roman, apreciind importanta majora a inovatiilor sale in reducerea consumului de carburanti: „Corneliu Birtok-Baneasa, prin ideile sale geniale, sprijina dezvoltarea transporturilor rutiere intr-o perioada in care fiecare firma isi face socoteli cat mai atente la capitolul combustibili. Gratie rezultatelor sale uimitoare, Romania se arata in Europa si in lume drept o tara bine ancorata in exigentele prezentului si in coordonatele viitorului”.
Florinel Andrei a mai precizat ca, in interesul transportatorilor rutieri romani, ARTRI va sprijini intotdeauna ideile inovative care pot asigura cresterea eficientei in transporturi. Astfel, ARTRI va promova DDTA atat in tara, cat si in strainatate si le va oferi tuturor celor interesati de reducerea consumului de carburanti posibilitatea de a ramane eficienti intr-o piata concurentiala puternica. ARTRI va emite catre transportatorii romani informari precise cu privire la avantajele utilizarii acestui dispozitiv.
Corneliu Birtok-Baneasa, la a 20-a medalie
Inginerul Corneliu Birtok-Baneasa, din Deva, este cunoscut in lumea stiintifica pentru inventiile sale destinate autovehiculelor, primul dispozitiv fiind un filtru de aer special care permite reducerea consumului de benzina cu 10% la autoturisme si autoutilitare. Inventia a fost pusa in practica sub forma unui produs ce poate fi folosit de beneficiarii directi sub forma unui kit de instalare.
Corneliu Birtok-Baneasa a participat de sase ori la Salonul International de Inventii de la Geneva, fiind medaliat cu aur in anii 2010, 2012 si 2013, cu argint in 2009 si cu bronz in 2011. Aurul pentru DDTA castigat anul acesta reprezinta, pentru Corneliu Birtok-Baneasa, cea de a 20-a sa medalie.