- uncategorized
Raspunderea operatorului se intinde pentru “accidentele produse atat in timpul cat calatorul se afla in trenuri”, cat si in “spatiile aferente operatorului, respectiv cand intra sau iese din acestea”.
Regulamentul stabileste si o raspundere pentru “paguba care rezulta din pierderea totala sau partiala ori din avarierea obiectelor pe care calatorul, victima a unui astfel de accident, le avea asupra sa”.
N-ai asigurare, vai de buzunare!
Acelasi Regulament prevede, la articolele 23, 24, 25 si 26, daunele-interese pe care operatorul de transport feroviar le va suporta in situatia producerii unor prejudicii. In cazul vatamarilor corporale acestea cuprind cheltuielile pentru tratament si transport si prejudiciile cauzate de incapacitatea de munca.
In cazul decesului, este vorba despre cheltuielile cu transportul cadavrului, precum si despre indemnizatia/renta pentru persoanele care, in urma decesului, raman fara sustinator, fata de care calatorul avea obligatia de intretinere.
Aceasta indemnizatie se acorda in suma globala sau sub forma de renta anuala, intr-o limita maxima in lei a echivalentului de 75.000 de Euro pentru fiecare calator.
In plus, legiuitorul a prevazut si daune-interese pentru alte prejudicii decat decesul si ranirea, cum ar fi cheltuielile de judecata.
Solutia salvatoare
Pentru a nu-si diminua, de multe ori considerabil, patrimoniul, din cauza platilor de despagubiri, operatorul de transport feroviar poate incheia o polita de asigurare de raspundere civila fata de calatori.
Pe langa acest tip de polita este bine de stiut ca ar trebui cumparata si o polita de raspundere civila fata de terti. Trebuie facuta distinctia intre notiunea de “calator” si “tert” (sau “terta persoana”).
Daca in primul caz este vorba despre un raport contractual ce se stabileste intre parti in baza legitimatiei de calatorie, in cazul unor terte persoane vatamate este vorba despre acele persoane care nu au calitatea de calatori.
Asigurarea de raspundere civila legala pentru pagube produse tertilor prin accidente de cale ferata
Acest tip de asigurare se adreseaza atat operatorilor de transport pe cale ferata de calatori, cat si de marfa.
Riscurile acoperite
Sumele pe care asiguratul este obligat sa le plateasca drept despagubiri ca urmare a producerii evenimentelor asigurate – pagube materiale si/sau vatamari corporale suferite de o terta persoana – ca urmare a unui accident de cale ferata neprevazut si intamplator;
Cheltuielile de judecata facute de:
– persoana pagubita, pentru indeplinirea formalitatilor legale in vederea obligarii asiguratului la plata despagubirii, daca asiguratul a fost obligat la plata acestora prin hotarare judecatoreasca definitiva si irevocabila;
– asigurat, in procesul civil, stabilite de lege ori de instantele de judecata, daca asiguratul a fost obligat la plata despagubirilor.
Polita acopera prejudiciile produse:
– indiferent de locul in care a avut loc accidentul de cale ferata, in timpul deplasarii, in timpul stationarii garniturii de cale ferata in incinta statiei, precum si in timpul transbordarilor; incinta statiei/garii reprezinta interiorul garilor sau al altor cladiri similare si/sau statiile de oprire a trenurilor marcate cu tablite indicatoare de oprire, pe o raza de cel mult 30 de metri de la acestea.
– de dispozitivele sau instalatiile montate pe materialul rulant, dar numai atat timp cat acestea sunt montate pe acestea, precum si pentru pagubele cauzate de vagoanele de calatori sau marfa, vagoanele cisterna, dar numai in timpul in care acestea sunt atasate unui material rulant de tractiune, inclusiv pentru pagubele produse din cauza desprinderii accidentale a acestora de materialul de tractiune;
– din culpa personalului propriu, prin fapta lucrului, prin intermediul altui lucru antrenat de deplasarea acestuia, prin scurgerea, risipirea ori caderea accidentala a substantelor/produselor transportate.
Acoperirea in timp
Polita acopera prejudiciile produse in perioada de valabilitate a contractului de asigurare pentru care asiguratul raspunde in baza legii, dar numai daca persoana prejudiciata isi face cunoscute pretentiile in termenul legal de prescriptie.
Acoperirea teritoriala
De regula, polita acopera evenimentele feroviare intamplate pe teritoriul Romaniei, dar contra unei prime suplimentare, acoperirea se poate extinde si pentru alte tari.
Excluderi importante
Aceste excluderi sunt, in general, standard pentru toti asiguratorii, cele mai importante fiind:
– raspunderea fata de calatori (aceasta se acopera in baza unei polite specifice);
– prejudicii produse ca urmare a unei infractiuni savarsite cu intentie;
– pagube produse de personalul propriu al asiguratului sub influenta alcoolului, a drogurilor sau a medicamentelor care au ca efect diminuarea calitatilor psiho-senzoriale;
– daune morale;
– daune de consecinta rezultate in urma producerii unor evenimente asigurate, cum ar fi reducerea valorii bunurilor dupa reparatie;
– pagube cauzate bunurilor unor terti pe care asiguratul le are in folosinta, exploatare, depozitare, grija, custodie, control sau pe care le-a inchiriat ori imprumutat de la acestia.
Cum se calculeaza prima de asigurare
In stabilirea primei de asigurare, companiile de asigurare iau in calcul o serie de indicatori, cum ar fi: numarul locomotivelor si vagoanelor, cifra de afaceri, tipurile de transporturi efectuate (calatori, marfa sau mixt), inclusiv daca asiguratul efectueaza si operatiuni de manevra feroviara, fransiza suportata de acesta.
Totodata se tine cont si de nivelul limitelor de raspundere stabilite pentru perioada asigurata, respectiv pe eveniment.
In situatia in care se stabileste o limita a raspunderii pe eveniment mai mica decat cea pe perioada asigurata, de exemplu 50.000 de Euro fata de 100.000 de Euro, asiguratorul va plati despagubiri in cuantumul prejudiciului, dar nu mai mult de 50.000 de Euro pentru un eveniment.
In acest caz, raspunderea pe polita se va diminua cu suma platita.
De exemplu, daca in cazul unui eveniment asigurat cuantumul prejudiciului a fost de 80.000 de Euro, asiguratorul va plati despagubiri in valoare de 50.000 de Euro, polita ramanand valabila in continuare pentru o limita a raspunderii de 50.000 de Euro.
Asiguratul va putea solicita reintregirea limitei raspunderii, cu plata primei de asigurare corespunzatoare.
Operatorul de transport trebuie sa fie atent la nivelul fransizei, adica a acelei parti din prejudiciu pe care este obligat sa o suporte.
Fransiza se aplica, de regula, pentru pagube materiale si poate fi stabilita ca procent din dauna, dar nu mai putin de o anumita valoare (de exemplu: 5% din dauna) sau in suma fixa (de exemplu 500 de Euro/eveniment).
Cu cat nivelul fransizei este mai mare, prima de asigurare se micsoreaza.