- uncategorized
Traficul a inregistrat o crestere in luna martie, cand in porturile maritime dunarene au acostat 45 de nave maritime si 235 de nave fluviale, fiind inregistrat un tonaj total de 560.000 de tone. Totusi, estimarea initiala a APDM prevedea atingerea unui trafic de un milion de tone in martie.
„Avem o scadere drastica de trafic trimestrial: 1,2 milioane de tone, fata de 3 milioane de tone, cat trebuia sa inregistram. Ca numar de nave, din 1.750 cate ar fi trebuit sa intre, au intrat numai 645 de nave, din care 98 au fost nave maritime, iar 547 au fost nave fluviale“, a precizat Mihai Ochialbescu, directorul general al APDM.
In ciuda semnalelor pozitive inregistrate luna trecuta, se prefigureaza un nivel insuficient al veniturilor APDM din taxele percepute armatorilor, cu riscul periclitarii lucrarilor de intretinere din porturi. „Am solicitat conducerii ministerului sa se gandeasca la o solutie prin care sa fie sustinute financiar porturile. Daca ramanem in continuare cu veniturile pe care le avem, nu putem sa facem nici intretinerea senalului navigabil de intrare in port, nu putem sa rezolvam nici problema adancimilor in dane, nici intrarea in bazinele portuare si semnalizarea. E posibil ca, in foarte scurt timp, sa nu mai fim atat de competitivi pe Dunare“, a avertizat directorul general al APDM.
In aceste conditii, administratia portuara a propus suspendarea perceperii de taxe timp de cel putin un an, iar cheltuielile de intretinere a infrastructurii sa fie suportate integral din bugetul statului. Aceasta masura ar avea ca scop atragerea traficului de marfa in zona Galati-Braila-Tulcea. APDM a trimis doua asemenea propuneri Ministerului Transporturilor si Infrastructurii: una la mijlocul lunii martie, iar cealalta la inceputul lunii trecute.
Pana la obtinerea unui raspuns de la Bucuresti privind anularea taxelor, APDM a injumatatit tarifele portuare si cele de tranzitare a canalului Sulina percepute navelor ce transporta containere, iar o masura similara a fost agreata si de Administratia Fluviala a Dunarii de Jos (AFDJ). Astfel, de la 1 aprilie, APDM percepe taxe de 6 lei/container, in loc de 13 lei/container. ªi AFDJ va aplica tarife injumatatite, de circa 50 de lei/container, insa abia de la inceputul acestei luni.
Aceasta masura are ca scop atragerea de trafic in terminalul de containere din Galati, portul dunarean concurand astfel Constanta. „In momentul de fata, toate navele cu containere vin la Constanta. Speram ca o parte din acest trafic sa il atragem la Galati, macar prin aceste facilitati pe care le-am dat. Vom vedea ce se va intampla in sase luni – un an si, daca vom avea un trafic corespunzator de containere, vom adapta si tarifele“, a explicat Mihai Ochialbescu.