- uncategorized
Reunit in sesiune plenara in 17 si 18 martie, CESE a adoptat cu 152 de voturi „pentru“, unul „impotriva“ si patru abtineri un raport care precizeaza ca politica de transport a UE nu trebuie sa neglijeze efectele negative grave ale crizei economice asupra transporturilor. CESE a admis ca sectorul transporturilor are probleme la capitolul sustenabilitate, dar a atras atentia asupra faptului ca acest sector a suferit mult in urma crizei economice.
In aceste conditii, CESE sprijina eforturile de promovare a transporturilor intermodale, respectiv optimizarea si conectarea diferitelor modalitat i de transport pentru a ajunge la un sistem integrat de transport si la o fluiditate maxima a transporturilor. In conditiile dependentei sectorului transporturilor de combustibili fosili, cu consecinte atat la nivelul emisiilor, cat si in ce priveste securitatea energetica CESE considera ca viitoarea politica europeana a transporturilor trebuie sa urma- reasca, pastrand totodata competitivitatea sectorului in contextul Strategiei 2020, patru obiective majore: promovarea modurilor de transport cu emisii scazute de dioxid de carbon, eficienta energetica, siguranta si independenta aproviziona rii si combaterea blocajelor din trafic.
Potrivit raportului CESE, principalele provocari care ar trebui avute in vedere intr-o politica de transporturi durabila sunt urbanizarea crescanda si nevoile de confort in transportul de zi cu zi, protectia sanata- tii publice (care implica reducerea emisiilor poluante si de gaze cu efect de sera) si adeziunea populat iei si a actorilor economici, pentru a contribui la punerea in aplicare a noilor politici si a noilor comportamente in materie de mobilitate. In ceea ce priveste contextul international, in opinia membrilor CESE, este evident ca eforturile Uniunii Europene sunt zadarnice daca este singura care actioneaza in acest sens. Prin urmare, necesitatea unui acord international privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera este presanta, atat din motive ce tin de schimbarile climatice, cat si din cele referitoare la reducerea resurselor energetice clasice.
In aceste conditii, CESE preconizeaza implementarea unei serii de masuri concrete, atat de catre autoritatile locale, cat si de catre statele membre, cu sprijinul si incurajarea Uniunii Europene. Printre aceste masuri se numara punerea in aplicare a unui ambitios plan de cercetare si dezvoltare in domeniul mobilitatii si transporturilor (motorizare, carburanti, combaterea emisiilor, eficienta energetica), realizarea unui site care sa faciliteze schimburile de bune practici in domeniul transporturilor urbane sau al transporturilor pe distante lungi sau dezvoltarea sistemului de transport public.
Totodata, se are in vedere promovarea mijloacelor de transport si a tehnologiilor mai eficiente din punct de vedere energetic, prin aplicarea unor masuri fiscale. La acest ultim capitol, CESE considera ca modul cel mai eficient de internalizare a unei mari parti a efectelor asupra mediului ar consta intr-o taxa pe emisiile de dioxid de carbon. Aceasta ar reprezenta un stimulent puternic pentru intreprinderi de a cauta singure cai de reducere a propriilor emisii de dioxid de carbon si a impactului pe care aceste emisii il au asupra mediului.