- Interviu
Sameday este unul dintre cei mai importanți jucători din România, compania fiind prezentă pe piața curieratului din anul 2007. În urmă cu 15 ani, digitalizarea, automatizarea depozitelor, hub-urile sau serviciul easybox nici nu se aduceau în discuție. Însă, industria a evoluat mult. Odată cu dezvoltarea comerțului online, firmele de curierat au fost impulsionate să dezvolte un nou model de business. Alin Abalaşei, Country Manager Sameday, face o radiografie a industriei și a modului în care Sameday își îmbunătățește constant modelul de business.
1. Ce tendințe din piață consideri ca fiind deosebit de profitabile?
Industria de curierat crește odată cu e-commerce-ul. Observăm o penetrare mai mare a internetului în România. Dacă în 2018, atunci când am intrat cu easybox în România, se raporta de către Eurostat că doar 80% din populație are acces la internet. În 2022 procentul a crescut la 89%. Accesul la internet și schimbarea comportamentelor de consum, prin renunțarea la cumpărăturile offline în avantajul celor online, face ca și industria de curierat să crească. Dacă este să discutăm în termeni de profitabilitate, atât pentru noi, cât și pentru clienții și consumatorii finali, folosirea metodelor de livrare out-of-home, precum easybox, sunt mai eficiente. Clienții beneficiază de flexibilitate și control asupra timpului lor, iar noi putem acomoda numărul crescut de trimiteri. Este un win-win pentru toată lumea. Cu un singur drum la easybox, un curier poate să livreze până la 50 de colete, pe când vizitarea a 50 de adrese diferite, în mod normal i-ar ocupa aproape două treimi dintr-o zi de lucru.
2. Care sunt obiectivele majore pentru anul 2023?
Tehnologia este cuvântul care domină activitatea Sameday și în 2023, așa cum s-a întâmplat și în anii anteriori. Acum deja avem în lucru numeroase proiecte pentru eficientizarea serviciilor de curierat.
Planurile pentru acest an financiar sunt la fel de ambițioase precum era de așteptat pentru o companie care a luat un așa de mare avânt și a schimbat industria de curierat din România. În continuare focusul principal va rămâne clientul și nevoile acestuia, pentru care pregătim soluții ce vizează îmbunătățirea experienței clientului, de la confirmarea comenzii până la ridicarea coletului. Cei doi ași din mâneca Sameday sunt ascultarea feedback-ului clientului business și a celui final, completat de deschiderea către noile tehnologii. În 2022, față de 2021, am crescut capacitatea de sortare cu 20 000 de colete pe oră, ca urmare a achizițiilor de echipamente noi ce au fost instalate in centrele noastre logistice. Investiția în dotările din HUB-uri din anul trecut s-a ridicat la 7 milioane de EUR.
Tot în 2022 am lansat și proiectul pilot Interactive Delivery Management (IDM) care oferă mai multă vizibilitate asupra timpului de livrare, nevoie întâlnită la 80% dintre cumpărătorii online. Aplicația IDM este accesibilă direct de pe device-ul mobil pe care clienții finali primesc SMS-ul de confirmare a livrării. La un click distanță, cumpărătorii online au posibilitatea de a vizualiza intervalul de 3 ore în care este estimată livrarea, cu o acuratețe de 90%. Astfel, răspundem unei nevoi a consumatorilor și le oferim mai multă predictibilitate și un control mai bun al timpului lor. Totodată, IDM include și funcționalitatea de redirecționare a comenzilor într-unul dintre cele peste 3800 de lockere easybox.
3. Cum arată în cifre o zi obișnuită? Dar de Black Friday sau sărbătorile de iarna?
Așa cum este de așteptat, în perioada de Black Friday sau de sărbătorile de iarnă diferența volumelor pe care le gestionăm este considerabil mai mare. Doar anul trecut de Black Friday am livrat peste 3.6 milioane de colete, cu 20% mai multe decât în 2021. Pentru a satisface nevoile clienților, dar și ale consumatorilor finali, am investit aproximativ 50 milioane de euro în tehnologii și soluții care să acomodeze un număr cât mai mare de comenzi. Astfel, capacitatea de manipulare a crescut cu 20 000 de colete pe oră, față de 2021. Tot atunci, peste 5.000 de colegi și colaboratori au lucrat pentru livrarea coletelor. Cele peste 3.500 de autovehicule au contribuit la livrarea coletelor într-un timp mediu de 1,4 zile, păstrând ritmul accelerat de anul trecut.
4. Care sunt cele mai mari provocări cu care se confruntă industria curieratului?
Cel mai probabil impredictibilitatea pieței a fost și va rămâne principala provocare. Nu doar a industriei de curierat, ci a tuturor industriilor de consum. Conflictul armat de la granița României după doi ani de pandemie a schimbat obiceiurile de consum de pe o zi pe alta, iar pentru noi a însemnat dezvoltarea unei adaptabilități crescute a business-ului. 2022 a fost un an al investițiilor, dar care, de obicei, se realizează pe baza unor predictibilității de business, care ne-au lipsit în ultimele luni. Odată cu creșterea prețurilor pe toate palierele, și mai ales a costurilor combustibilului, industria de curierat devine mai costisitoare, dar facem eforturi constante pentru ca acest lucru să fie resimțit cât mai puțin de către clienții noștri. Suntem convinși că doar lucrând împreună, companii și consumatori, putem menține economia pe linia de plutire.
5. Dar cea mai mare oportunitate?
Având în vedere gradul de penetrare al e-commerce-ului din România, avem încrederea că acest lucru va păstra panta ascendentă a trimiterilor din online, de unde deja ne vin peste 90% dintre comenzi. Rămânem agili și observăm obiceiurile consumatorilor și ale afacerilor, astfel încât să venim cu o soluție înainte chiar ca nevoia să apară, pentru că activăm într-o piață extrem de dinamică, unde doar cei foarte bine ancorați în realitate și cu abilități dezvoltate de anticipare pot trece peste perioadele dificile.
Digitalizarea serviciilor plasează easybox pe primul loc în termeni de metode preferate de livrare, tocmai pentru că obiceiurile consumatorilor de a interacționa 100% digital atunci când fac o achiziție sunt satisfăcute și de această dată. easybox nu depinde de interacțiunea cu nicio persoană și oferă familiaritate consumatorului.
Cu un sigur cod QR poți intra în posesia coletului, așa cum poți face achiziția, în pași simpli. Mai mult, acum și returul este la fel de facil. Astfel, orice client Sameday cu serviciul easybox activ poate să ofere consumatorilor posibilitatea de returna o comandă direct în easybox, fără bătaie de cap. Sameday a dezvoltat o platformă care integrează toți clienții angrenați la acest serviciu, iar consumatorul nu trebuie decât să completeze un formular simplu, în baza căruia primește un cod PIN. Codul PIN îl poate folosi pentru deschiderea unei casete la orice easybox, unde poate returna comanda. Mai mult, cu o integrare software extrem de simplă, retailerii pot adăuga în propriul site metoda de retur. După integrarea soluției, clienții pot oferi harta easybox consumatorilor finali și o experiență simplă, fără bătăi de cap.
Astfel, procesul de retur devine foarte ușor, iar consumatorii prind și mai multă încredere în comercianți, crescând astfel gradele de conversie și retenție.
6. Cum caracterizezi mediul de business din România și unde va vedeti pozitionati in 2030?
Este un lucru știut că parcurgem o etapă de tranziție, marcată de multiple provocări: instabilitate geopolitică, economică, sanitară. Contextul politic global a influențat în mod ireversibil contextul economic, iar rezultatul acestui proces a fost o creștere a ratei inflației care s-a tradus, mai departe, în majorări de prețuri pentru materii prime, combustibili, servicii. Pe fondul acestui context vedem un impact în obiceiurile de consum și o precauție crescută a consumatorilor. Acest lucru este valabil pentru majoritatea industriilor. Ultimii ani au fost un rollercoaster în care impredictibilitatea a fost cel mai auzit cuvânt în business.
Într-un scenariu ideal, în care lucrurile se vor așeza, sperăm ca în 2030 să fim deja cea mai mare companie de curierat din estul Europei, cu business în cât mai multe țări, deschizând orizonturile de expansiune cât mai multor antreprenori și creând o experiență de client crossborder, precum cea domestică.
7. Datorită căror experiență clienții preferă Sameday? Care sunt punctele forte ale companiei?
Deși Sameday există din 2007, expansiunea semnificativă a avut loc în 2015, odată cu listarea la bursă, urmând ca marile cresteri să vină în 2017, odată cu intrarea în grupul Naspers, de care aparține și eMAG, dar mai ales începând din 2018, odată cu lansarea easybox. Deși în livrările door-to-door, am depășit 10.000 de localități în care ajungem, Sameday este cunoscută în special pentru rețeaua de lockere easybox.
Serviciul easybox este metoda de livrare care a înregistrat cea mai mare creștere în preferințele consumatorilor online din România de la începutul anului 2022. În România peste 30% dintre magazinele online folosesc rețeaua easybox pentru livrarea produselor din categoriile fashion, carte, articole sportive, IT&C, beauty, îngrijire personală și home & deco.
Conform unui studiului Unlock realizat de Sameday, în luna aprilie 2022, 67% dintre consumatori aleg magazinul online în funcție de existența serviciului de livrare prin easybox.
Rata ridicată de adopție în creștere se datorează faptului că lockerele inteligente, self-service, cu compartimente securizate ajută destinatarii să își ridice comenzile online la orice oră, redefinindu-se astfel serviciul clasic de curierat, door-to-door. Din cei aproximativ șapte milioane de români care au realizat cel puțin o comandă online în cursul anului 2021 (conform Eurostat), peste 35% au optat pentru livrarea în locker.
Alături de accesul facil la comenzi, proximitatea lockerelor este un alt factor decizional în procesul de adopție al acestui serviciu. Rețeaua easybox este prezentă în 333 de localități, dintre care 190 au statut de oraș. Practic, dintr-un total de 256 de orașe din România, easybox acoperă 72% din mediul urban. În zona București-Ilfov, consumatorii au la dispoziție un locker la mai puțin de 4 minute de mers pe jos, iar în țară, un locker este plasat la o distanță de 7 minute de mers pe jos, ceea ce înseamnă o medie de 4-5 minute în toată rețeaua.
8. Ce cultură se află în spatele succesului Sameday?
Sameday a pornit ca un antreprenoriat românesc inițiat de Lucian Baltaru, CEO și co-fondator Sameday, în urmă cu 15 ani. Atributele care au stat la baza culturii Sameday sunt cele care au ramas în ADN-ul companiei: agilitate, încredere, inovatie și curaj. Cultura inovatoare, atitudinea dinamică și perseverența sunt cele care stau la baza succesului Sameday.
9. Ce ai schimba la industria curieratului?
Curieratul în România este o industrie competitivă, echilibrată și în continuă schimbare. Pentru noi, marii jucători, dezvoltarea competiției este privită ca o provocare la care răspundem pe măsură, productiv, pentru ca experiența clientului să fie la cea mai bună calitate. Dacă avem ceva de învățat de la un jucător din competiție, o facem cu plăcere și încercăm să devenim mai buni cu fiecare serviciu și produs.
Sursă foto: sameday.ro