• Interviu
"Piața de curierat este în creștere."

Pandemia a crescut masiv afacerile de curierat, iar piața este în continuă dezvoltare. FAN Courier, unul dintre cele mai populare branduri românești, și-a triplat activitatea în acea perioadă. Ce efecte a avut pandemia asupra companiei, câtă nevoie de noi angajați are, care sunt perspectivele în piața de curierat și pe ce proiecte se concentrează, pe toate le-am discutat cu Cornel Morcov, CCO al FAN Courier, cel care coordonează activitățile comerciale ale firmei, fiind responsabil cu implementarea strategiei comerciale.

Pe piața de curierat sunteți extrem de bine cunoscuți. Cum ați reușit asta?

Cornel Morcov, CCO FAN Courier: Notorietatea vine odată cu expunerea pe piață și este strâns legată de încrederea pe care reușești să o inspiri clienților tăi. Această încredere nu se poate obține decât prin seriozitate, calitatea serviciilor pe care le oferi și preocuparea constantă pentru îmbunătățirea acestor servicii, ascultându-ți clienții și ținând cont de nevoile și de dorințele lor.

FAN Courier a luat naștere pentru a răspunde unei nevoi care apăruse în piață, aceea de a trimite simplu și rapid colete în toată țara, către cei dragi sau către partenerii de business, într-un timp cât mai scurt. Misiunea noastră este „Ne dezvoltăm să fim cât mai folositori”. Așa am ajuns, după 25 de ani de la înființare, să livrăm peste 300.000 de expediții în fiecare zi, cu peste 4.500 de autovehicule pe care le vezi la orice colț de stradă. Ne place să credem că odată cu fiecare expediție, livrăm o bucurie, o emoție, alături de o conduită de business în care am cultivat încrederea și respectul față de clienții noștri.

Piața de curierat este în creștere, iar perspectivele sunt optimiste.”

Cum apreciați în acest moment, piața de curierat în România? Cum credeți că va evolua aceasta?

Piața de curierat este în creștere, iar perspectivele sunt optimiste. Principalul motor va fi la fel ca în ultimii ani, comerțul online, care este departe de a fi ajuns la maturitate în România și care va continua să se dezvolte. Cumpărăturile online au crescut în pandemie, iar această tendință se păstrează.

Un alt aspect important este acela al dezvoltării tehnologice. Tehnologia joacă un rol esențial în evoluția pieței de curierat, iar inovația și automatizarea în acest domeniu vor contribui la îmbunătățirea și accelerarea serviciilor noastre. Opțiunile alternative de livrare care au devenit extrem de flexibile, livrarea în aceeași zi, gestionarea mai eficientă a retururilor și interacțiunea foarte simplă cu clienții prin intermediul tehnologiei, toate acestea contribuie la o simplificare și dezvoltare a activității noastre care indiscutabil, vor duce la creșterea pieței. În acest context, ne așteptăm la un avans de minimum 10% al pieței de curierat în 2023.

Care este cifra de afaceri pe care v-ați propus-o anul acesta?

Așteptările pe care le avem în acest moment sunt în concordanță cu țintele propuse la începutul anului și cu evoluția afacerilor din ultima perioadă. FAN Courier a crescut constant, organic, în ultimii ani, de aceea ne-am propus anul acesta o cifră de afaceri de 250 mil. euro.

“Nu ne putem dezvolta fără investiții.”

Care a fost cel mai dificil moment pentru afacerea dumneavoastră?

În 25 de ani de activitate ne-am confruntat cu multe momente dificile, iar unele dintre ele au rămas antologice în istoria companiei. Aș aminti însă două dintre ele, pentru că au fost definitorii și au șlefuit activitatea noastră viitoare. Un moment extrem de greu a fost în 2007, când din cauza volumului mare de expediții și din cauza unor investiții neefectuate la timp, activitatea s-a blocat total. Imaginile cu coletele care ajunseseră la propriu, până la tavanul depozitului sunt încă vii în amintirea colegilor noștri. Atunci ne-am dat seama că nu ne putem dezvolta fără investiții și de atunci investim masiv în asset-uri, în depozite, în benzi de sortare performante și în tehnologizare și digitalizare.


Un alt moment mai recent, este anul 2020 când odată cu pandemia și cu instalarea crizei sanitare, ne-am confruntat cu provocări pe care nici nu ni le-am fi imaginat vreodată și pentru care am fost nevoiți să găsim soluții rapide, uneori în doar câteva ore. Și trebuie să le mulțumim încă o dată colegilor noștri, mai ales curierilor, care au fost în prima linie în acea perioadă.

În pandemie, activitatea FAN Courier s-a triplat.”

Ce efecte a avut pandemia asupra FAN Courier?

Ne aducem cu toții aminte că, într-o economie complet blocată și cu o populație închisă în case, curieratul a fost unul dintre foarte puținele domenii care a funcționat la capacitate maximă. În consecință, activitatea noastră s-a triplat de pe o zi pe alta, iar principala provocare a fost să găsim soluții rapide la toate schimbările care se produceau peste noapte. Efectul a fost acela că, odată cu schimbarea comportamentului consumatorilor, am fost nevoiți să accelerăm anumite investiții, să ne diversificăm serviciile și opțiunile de livrare, iar tehnologizarea a devenit principala direcție de dezvoltare

Acum, putem spune că toate deciziile pe care le-am luat au fost foarte bune și ne-au ajutat să ne pregătim pentru un ritm susținut al activității pentru că, deși pandemia a trecut, preferința consumatorilor pentru cumpărăturile online a rămas și se dezvoltă masiv.

Cum intenționați să îmbunătățiți afacerea? Ce planuri aveți?

Anul acesta ne concentrăm pe excelența operațională, cu focus pe creșterea gradului de satisfacție al clienților noștri. Și pentru a putea face acest lucru, investițiile, digitalizarea și automatizarea sunt principalele puncte în strategia noastră de dezvoltare pe termen lung. Complementar, lucrăm și la dezvoltarea de soluții integrate – aici vorbim despre logistică, fulfillment și livrare.

24 de ore pentru o livrare în comuna Dagâța, Iași.”

Cât de mult ați crescut în ultimii ani? Ajungeți și în cele mai îndepărtate cătune? În cât timp ajunge, să spunem, un colet de la București în comuna Dagâța?

FAN Courier are o promisiune de livrare în 24 de ore la nivel național, așadar acoperim, în 24 de ore, cu foarte puține excepții, orice localitate din România – excepțiile fiind generate de dificultatea de a atinge anumite puncte îndepărtate, cu acces îngreunat de factori care nu țin de noi (de cele mai multe ori având legătură cu infrastructura rutieră). Și ca să vă răspund punctual la întrebare, un colet de la București ajunge în comuna Dagâța în 24 de ore, în condiții normale de trafic.

De la 5 la 8.000 de angajați.”

De la câți angajați ați pornit și la câți ați ajuns?

Ca în orice domeniu, cea mai importantă resursă a afacerii sunt oamenii. Cu atât mai mult în cazul nostru, pentru că interacționăm direct cu clienții noștri. Așadar, numărul de angajați a crecut, în timp, direct proporțional cu afacerea. Am pornit la drum cu 5 angajați, iar astăzi suntem mai mult de 8.000 de colegi

Accent pe digitalizare și automatizare.”

Care sunt ultimele proiecte prin care ați modernizat FAN Courier?

După cum aminteam anterior, promisiunea FAN pentru 2023 este excelența operațională, pe care o transformăm în excelență în relația cu clienții noștri. De aceea, principalul punct în strategia noastră rămân investițiile (30 de milioane de euro pentru anul în curs). Ne onorăm această promisiune prin construcția de HUB-uri noi sau extinderea celor existente (Ștefănești, Brașov, Sibiu), în prim plan aflându-se digitalizarea și automatizarea lor.

Dezvoltăm, totodată, metodele alternative de livrare, unde am inovat și am făcut pionierat, și venim în întâmpinarea nevoilor clienților, care sunt tot mai atenți la eficientizarea timpului. Rețeaua de lockere FANbox, investiție demarată anul trecut, a devenit în scurt timp metoda preferată de livrare pentru foarte mulți clienți, de aceea am decis să accelerăm extinderea ei, dublând numărul de unități disponibile la nivel național, până la finalul anului. 

E nevoie de angajați la Cluj, Timișoara, Iași și Constanța.”

Aveți nevoie de curieri? Faceți angajări? Pentru ce posturi, în ce orașe?

Nevoia de curieri este constantă, pentru că activăm într-o industrie în care există o mare nevoie de forță de muncă, dar într-o piață a muncii cu un uriaș deficit de oameni. Angajările urmează evoluția business-ului, iar business-ul este pe creștere, de aceea ne-am propus ca în acest an să mărim numărul de angajați cu 5-6%, în funcție de evoluția activității.
Cele mai mari deficite de angajați le avem în orașele mari precum Cluj, Timișoara, Iași, Constanța, iar pe lângă curieri, mai avem nevoie și de manipulați și oameni în zona de Customer Support.

Ce calități trebuie să aibă cineva ca să fie angajat la FAN? Ce calități trebuie să aibă un curier în general?

Calitățile pe care trebuie să le aibă un angajat FAN Courier depind foarte mult de jobul disponibil și de abilitățile pe care le cere fiecare poziție. Însă, calitățile generale pe care le căutăm la cei care vor să lucreze alături de noi sunt curajul de a-și face planuri mărețe, încrederea că vor reuși în tot ceea ce își propun, curiozitatea, dorința de a învăța de la ceilalți și de a se dezvolta în permanență, indiferent de nivelul de la care pleacă. De asemenea, în domeniul în care activăm, onestitatea, responsabilitatea și bunul-simț sunt extrem de importante pentru a dezvolta o relație armonioasă cu clienții noștri.

Nișele, succesul unei noi afaceri în domeniu.”

Mai este loc pe piața de curierat? Ce ați sfătui pe cineva care dorește să înceapă o afacere în domeniu?

În orice piață mai este loc, atât timp cât un jucător nou se face remarcat prin acoperirea unor nevoi pe care jucătorii existenți nu le acoperă suficient. De aceea, sfatul nostru pentru un potențial investitor pe piața de curierat ar fi să găsească acele nișe și acele servicii prin care să-și convingă clienții să-l aleagă pe el și nu pe ceilalți. Care sunt acelea? Piața este într-o dinamică extraordinară, iar opțiunile sunt vaste, depinde de viziunea fiecăruia și de strategia de business ca să atingă țintele pe care și le propune.

Sursă foto: Fan Courier

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *