- uncategorized
Reglementarile incluse in acest pachet sunt menite sa imbunatateasca siguranta pasagerilor, a echipajelor si a navelor in caz de accident si stabilesc masurile obligatorii in caz de accident. Astfel, pachetul face referire si la verificarea navelor, controlul portuar de stat, anchetarea accidentelor si desemnarea autoritatii care decide unde trebuie sa se adaposteasca o nava in caz de pericol.
Despagubiri pentru pasageri
Potrivit pachetului legislativ, cel tarziu la sfarsitul anului 2016 operatorii navelor de pasageri de clasa A (cele mai mari nave de croaziera) din Uniunea Europeana vor fi raspunzatori pentru orice vatamare a pasagerilor transportati. Transportatorii vor trebui sa acorde compensatii de pana la 2.587 euro pentru bagajele de cabina pierdute sau avariate, respectiv pana la 460.000 de euro pentru vatamarea corporala sau decesul unui pasager, insa numai daca daunele se produc din vina transportatorului sau din cauza neglijentei acestuia. Europarlamentarii au solicitat expres ca aceste obligatii legale privind compensatiile sa se aplice nu doar pentru navele cele mai mari, ci si pentru navele de clasa B, din 2018. Paolo Costa, presedintele comisiei parlamentare pentru Transport, a obtinut o concesie importanta din partea Consiliului, fiind prevazuta aplicarea regulamentului inca din 2012 pentru transportul maritim international. Totodata, Comisia Europeana va trebui sa pregateasca pana la jumatatea anului 2013 propuneri legislative privind extinderea obligatiilor si pentru navele din clasele C si D.
Un nou sistem de clasificare
Un regulament si o directiva privind standardele comune pentru inspectia navelor si organizatiile de supraveghere vor asigura respectarea de catre statele membre a obligatiilor ce le revin in calitate de stat de pavilion. Aceste obligatii se refera la stabilirea unui set de reguli comune privind standardele si in privinta societatilor de clasificare care raspund de inspectia navelor si eliberarea licentelor. Cele doua acte normative modifica reglementarile privind organizarea si functionarea societatilor de clasificare din Uniunea Europeana si introduc obligativitatea recunoasterii mutuale a clasificarilor.
Un alt act normativ revizuit in urma compromisului este directiva privind sistemul de monitorizare a traficului naval (VTMIS). Negociatorii din partea Parlamentului au obtinut obligarea statelor membre sa desemneze o autoritate competenta ce poate lua decizii in mod independent in cazul unei situatii de urgenta si poate indica in ce port se poate adaposti o nava in pericol. In prezent, se pierde foarte mult timp cu astfel de decizii, pentru ca o nava care necesita asistenta reprezinta un risc pentru portul care o adaposteste si autoritatile nu se grabesc sa dea curs solicitarilor de ajutor.
Lista neagra: precum in cer asa si pe apa
Intocmai ca in transportul aerian, Uniunea va avea o lista neagra a navelor care nu pot opera in porturile europene. Parlamentarii au reusit astfel sa obtina interzicerea accesului in porturile europene a navelor depistate in mod repetat ca nu respecta standardele comunitare. Consiliul propusese aplicarea unei interdictii temporare, pana la remedierea deficient elor, dar parlamentarii au dorit ca incalcarile repetate ale legislatiei sa fie mai aspru sanctionate.
Pe langa problema listei, prin modificarea directivei privind controlul portuar de stat s-a prevazut necesitatea verificarii navelor care acosteaza la facilitati aflate in larg si cresterea frecventei controalelor.
Investigatii preliminare pentru orice accident serios
O alta directiva asupra careia Parlamentul si Consiliul au cazut de acord stipuleaza conditiile pentru investigarea cauzelor accidentelor navale. Parlamentarii au reusit sa-si impuna punctul de vedere si sa convinga delegatiile ministeriale ale statelor membre ca anchetele nu ar trebui sa se desfasoare doar in cazul accidentelor foarte grave. S-a stabilit ca si in cazul accidentelor care nu se soldeaza cu un dezastru, dar sunt considerate serioase, se impune o evaluare initiala pentru a stabili daca este necesara o ancheta amanuntita.
In alta ordine de idei, directiva stipuleaza ca, in principiu, fiecare accident trebuie investigat de catre autoritati dintr-un singur stat membreu. Numai in cazuri exceptionale pot fi derulate anchete paralele de catre mai multe state. Un ultim aspect clarificat cu privire la anchete se refera la protectia martorilor, pentru care parlamentarii au obtinut garantii solide.