• uncategorized

Impozite mai mici = cabotaj intarziat

In tratatul de aderare la UE s-a prevazut asanumita regula 3+2, conform careia, in primii trei ani dupa aderare, carausii din Romania nu puteau avea acces la piata de transport rutier de marfa din statele membre, existand posibilitatea extinderii acestei restrictii pentru inca doi ani. Potrivit Ministerului Afacerilor Externe, acceptarea de catre Romania a perioadei de tranzitie de 3+2 ani a fost inevitabila, intrucat autoritatile de la Bucuresti au solicitat la randul lor perioade de gratie.

Astfel, Romania a cerut un termen de gratie de patru ani pentru a alinia impozitele aplicate vehiculelor care desfasoara exclusiv activitati de transport intern la nivelurile minime prevazute in anexa I la Directiva 1999/62. O alta perioada de tranzitie, de sapte ani, a fost solicitata de Romania pentru a-si moderniza reteaua rutiera astfel incat sa se poata conforma prevederilor referitoare la greutatile maxime ale vehiculelor, asa cum erau stipulate de Directiva 1996/53. Pe de alta parte, chiar daca Romania nu ar fi solicitat amanarea aplicarii unor norme europene, tot ar fi existat o perioada – e drept, mai scurta – in care cabotajul ar fi fost restrictionat.

Astfel, statelor care nu au solicitat perioade de tranzitie dupa data aderarii le-a fost impusa regula 2+2, adica restrictionarea cabotajului timp de doi ani, cu posibilitatea prelungirii interdictiei pentru inca doi. Dintre noile state membre, doar in cazul Maltei, Ciprului si Sloveniei nu s-a aplicat restrictionarea cabotajului, pe motiv ca aveau piete de transport de dimensiuni reduse, deci operatorii rutieri originari din aceste tari nu puteau perturba piete mult mai mari.

 

Incertitudinile persista

 In tratatul de aderare, prelungirea interdictiei de a efectua operatiuni de cabotaj a fost lasata la latitudinea fiecarui stat membru, cu obligatia de a informa in mod oficial Comisia Europeana despre deciziile luate pana cel tarziu la expirarea perioadei initiale de trei ani (adica pana la sfarsitul anului 2009).

Statele membre enumerate mai sus au facut uz de dreptul oferit prin acceptarea de catre Romania a regulii 3+2, dar s-au prevalat si de lipsa obligatiei de a instiinta Bucurestiul asupra deciziei luate. In aceste conditii, subiectul cabotajului a fost invaluit in ceata, oficialii Ministerului Transporturilor si Infrastructurii aratandu-se chiar deranjati de absenta unor informari din partea celorlalte state membre (cu exceptia Germaniei).

Nemultumirile nu-si prea au rostul, din moment ce functionarii MTI puteau sa ceara din proprie initiativa un raspuns oficial, urmand exemplul Uniunii Nationale a Transportatorilor Rutieri din Romania. Din pacate, incertitudini legate de posibilitatea efectuarii operatiunilor de cabotaj inca exista, de aceasta data legate de Regulamentul (EC) 1072/2009 privind accesul la piata transportului rutier international. Intre altele, regulamentul stabileste reguli noi privind cabotajul, care ar trebui sa intre in vigoare peste doar trei luni, in data de 14 mai.

In baza acestor reguli, orice companie care detine licenta de transportator rutier in oricare stat membru al UE poate efectua operatiuni de cabotaj in anumite conditii. Aplicarea acestui regulament in cazul transportatorilor romani este insa pusa sub semnul intrebarii, din moment ce ar intra in contradictie cu . Daca se repeta episodul de luna trecuta si ministerul de resort asteapta sa fie informat, probabil ca din nou se vor afla lucruri certe abia in iunie

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *