• Opinii

Treptat, lucrurile au intrat pe fagasul normal si probabil vom intra intr-o perioada de dezvoltare normala, cu un ritm de crestere economica de peste 2% pe an. Alarmanta ramane insa lipsa locurilor de munca. De aceea prioritatea zero in strategia de dezvoltare in perioada 2014-2020 ramane crearea de noi locuri de munca, iar acest lucru nu se poate obtine decat prin cresterea investitiilor. Prin urmare, preocuparile principale ale autoritatilor vor ramane atragerea de investitii si stimularea mai ales a celor care creeaza noi locuri de munca. Investitiile pot fi atrase numai daca economia romaneasca va deveni tot mai competitiva in urmatorii ani.

Stabilitatea politica, necesara

Exista mai multe elemente care conduc la cresterea competitivitatii. Este vorba, de pilda, despre existenta unei fiscalitati cat mai reduse, dar mai ales stabile, pe o perioada indelungata.
Competitivitatea poate creste si in cazul unei stabilitati politice interne. Aceasta din urma creeaza investitorilor siguranta ca pot avea o predictivitate pe o perioada indelungata pentru a-si recupera capitalul investit dintr-o perioada normala. Totodata, o stabilitate politica in zona apropiata da siguranta ca Romania nu va fi implicata in conflicte economice si chiar de alt gen. Din acest punct de vedere, Romania, ca membru al UE si NATO, indeplineste conditiile impuse de investitori, mai ales ca avem chiar parteneriate strategice cu unele tari.

Educati si ieftini

Un alt element-cheie pentru cresterea competitivitatii este generat de cresterea pietei interne. Atat timp cat avem o cerere interna satisfacuta mai mult din import decat din productia interna, exista de la inceput posibilitatea sigura de consum.
Tot un element-cheie pentru cresterea competitivitatii este dat de forta de munca educata si relativ ieftina, in comparatie cu alte zone. Forta de munca a Romaniei are o pondere ridicata a studiilor superioare (care nu poate fi folosita si de aceea emigreaza). Acest fenomen este in crestere in tarile UE, intrucat se obtin venituri mai mari decat pe piata romaneasca, chiar daca majoritatea populatiei se desparte greu de tara natala.

Legislatie adecvata si sanctiuni mai dure

Pentru cresterea competitivitatii, consider ca este necesara o legislatie a fortei de munca adecvata la cea a Uniunii Europeane.
De asemenea, de foarte mare importanta este cresterea sigurantei cetatenilor straini in Romania. Acum avem prea multi cersetori agresivi, hoti de buzunare, multe talharii, iar in traficul rutier ne lovim de lipsa de civilizatie si de nerespectarea legislatiei nici de conducatorii auto, nici de pietoni, nici de motociclisti. Consider ca se impun nu numai o legislatie mai severa, ci si pedepse fara mila.
Veriga slaba: transporturile

Pentru o competitivitate ridicata contribuie stabilitatea monedei nationale, reducerea dobanzilor, reducerea deficitului bugetar si reducerea datoriei externe, precum si stabilitatea bancara (de fapt, principalul element care a determinat criza economica mondiala din 2007-2008).
Dupa opinia mea, cea mai proasta veriga, care a impiedicat si continua sa impiedice cresterea competitivitatii economiei romanesti este situatia precara (cea mai proasta din Uniunea Europeana si nu numai) a ramurei transporturilor (in toate modurile de transport). Infrastructura face ca locul Romaniei (in studiile ce se intocmesc anual la nivel international) sa fie unul din cele mai proaste (chiar daca s-au inregistrat unele ameliorari, ele raman nesemnificative).

Investitiile aduc locuri de munca

Crearea de locuri de munca nu se poate realiza decat prin investitii, iar investitiile straine directe vin in Romania numai daca vom ridica standardul competitivitatii economiei.
De fapt, toate tarile, chiar cele mai dezvoltate, urmaresc sa creasca numarul locurilor de munca si stimuleaza direct sau indirect investitii noi. Sigur ca tarile dezvoltate economic dispun de o competitivitate ridicata, dar o cresc si mai mult prin stimulente speciale, mai ales ca exista tendinta de emigrare a investitorilor catre zonele cu forta de munca ieftina si o piata mare de consum (China, India, de exemplu), unde populatia creste. Aceste doua tari reprezinta circa 36% din populatia lumii si au un ritm de crestere foarte ridicat a PIB-ului/capita.

Modernizarea infrastructurii de transport

In perioada globalizarii, competitivitatea devine principalul factor de crestere a economiei. Fiecare tara cauta solutii pentru cresterea competitivitatii.
Romania trebuie ca, in perioada 2014-2020, sa aduca imbunatatiri tuturor factorilor care contribuie la cresterea competitivitatii, a investitiilor si a numarului locurilor de munca.
De aceea, urgenta ramane stabilirea prioritatilor in intreaga politica economica. Prioritatea „zero” atat la nivel central, cat si local, trebuie sa constituie „modernizarea infrastructurii in toate modurile de transport”. Nicio economie nu functioneaza fara infrastructura de transport, iar o economie competitiva se bazeaza pe o infrastructura de transport moderna. De aceea, in ceea ce priveste Romania, prioritatea in politica economica in perioada 2014-2020 trebuie sa ramana modernizarea infrastructurii de transport.
Politica Uniunii Europene in domeniul infrastructurii de transport are drept scop reducerea poluarii. Ca atare, se pune accent pe caile de navigatie interioara si pe calea ferata.
In domeniul cailor ferate nu se pune problema extinderii retelei feroviare, ci a modernizarii acesteia, cat si a mijloacelor de transport (locomotive, vagoane si logistica). Se doreste micsorarea duratei de transport de la producator (locul de expeditie) pana la consumatorul final, luand in considerare si combinarea cu celelalte moduri de transport.

Prof. Radu Pencea

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *