- Interviu
Directorul Registrului Auto Român, George Adrian Dincă, atrage atenția asupra faptului că, în timp, intrarea în parcul auto rutier a unui număr foarte mare de vehicule cu o vechime peste medie poate afecta semnificativ siguranța rutieră.
Pe de altă parte, șeful RAR a reamintit că toate staţiile autorizate care nu vor avea montat şi pus în funcţiune sistemul de înregistrare video obligatoriu vor avea autorizaţia tehnică suspendată de drept, conform prevederilor legale.
www.transport-business.ro: De pe 21 mai 2018, sistemul de înregistrare video pentru staţiile de ITP a devenit obligatoriu. Care sunt argumentele în favoarea acestei măsuri?
George Adrian Dincă, directorul Registrului Auto Român: Această prevedere a fost introdusă pe de o parte în vederea uniformizării cerinţelor de dotare a staţiilor de inspecţie tehnică cu cele privind atelierele de reparaţii, pentru care o cerinţă de folosire a unui sistem video pentru vizualizarea activităţii a fost introdusă prin Legea nr. 51/2013, iar pe de altă parte pentru prevenirea posibilităţii de efectuare a unor inspecţii tehnice periodice fără prezentarea vehiculului sau cu utilizarea unui alt vehicul similar.
De asemenea, este important de menţionat că această dotare suplimentară a fost introdusă ca urmare a constatărilor efectuate în activitatea de supraveghere a staţiilor de inspecţie tehnică periodică autorizate de către RAR cu privire la anumite încercări şi practici de eludare a procedurilor reglementate de efectuare a ITP şi se înscrie pe linia măsurilor periodice, etapizate şi proporţionale propuse în scopul creşterii nivelului de conformare şi de disciplinare a activităţii desfăşurată în cadrul staţiilor de ITP.
www.transport-business.ro: Stațiile ITP vor respecta cu strictețe noile dispoziții legale privind înregistrarea video?
George Adrian Dincă: Toate staţiile autorizate care nu vor avea montat şi pus în funcţiune sistemul de înregistrare video obligatoriu vor avea autorizaţia tehnică suspendată de drept, conform prevederilor legale. RAR are posibilitatea tehnică informatică să suspende în timp real autorizația.
Încă de la începutul lunii mai 2018, Registrul Auto Român a verificat la nivel național, în stațiile ITP, dotarea corespunzătoare/instalarea sistemului de supraveghere video şi îndeplinirea tuturor funcţionalităţilor impuse de lege.
Procesul de verificare a conformității instalării sistemului în stațiile ITP va continua până când toate cerinţele legale vor fi îndeplinite similar şi uniform de toate staţiile de ITP autorizate la nivel naţional. Spre exemplu, una dintre cerințe este ca unghiurile de filmare să acopere exact aria vizată în supraveghere.
Ulterior, în procesul de autorizare/reautorizare a staţiilor de ITP, RAR va verifica din nou, în detaliu, dotarea şi menţinerea în funcţiune a sistemului video impus, cu asigurarea tuturor funcţionalităţilor, iar acesta va fi declarat/poziţionat corespunzător pe fluxul de ITP (camere video, ecran de vizualizare, DVR) al fiecărei staţii spre a putea fi verificat/comparat în activitatea de supraveghere/monitorizare ulterioară.
Este important de precizat că întreaga activitate de ITP desfăşurată de staţiile autorizate, inclusiv monitorizarea prin intermediul sistemului video, trebuie să se desfăşoare cu respectarea de către operatorii economici/persoanele autorizate deţinătoare ale acestor staţii, a legislaţiei privind protecţia datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date.
www.transport-business.ro: Avem prea multe mașini second hand care ne fac probleme?
George Adrian Dincă: Numărul vehiculelor care au obținut cartea de identitate în primele patru luni din 2018 a fost de 248.260, din care aproape 80% sunt mașini second-hand, număr aproximativ identic cu cel din 2017, când în perioada similară au fost înmatriculate 246.414 autovehicule, procentul celor second-hand fiind atunci chiar de peste 80%.
Chiar dacă pot fi diferențe minore în ceea ce privește numărul mașinilor înmatriculate, aceste cifre ne oferă o imagine destul de clară asupra evoluției situației parcului auto din România.
O repartiție a numărului total de autovehicule (noi și second-hand) pe norme de poluare, ne arată că, în primele patru luni din 2018, majoritatea mașinilor care au obținut cartea de identitate – 74.996 – sunt Euro 4, situația fiind identică cu cea din anul precedent, 2017.
În opinia mea, și în viitorul apropiat se va menține această situație în care cele mai multe autovehicule înmatriculate sunt Euro 4. În paralel, se va observa și o creștere constantă a ponderii mașinilor Euro 5, standard care deja o vechime de aproape un deceniu, în detrimentul autovehiculelor Euro 0 – Euro 3.
www.transport-business.ro: Cum ne va afecta creșterea substanțială a cumpărării de mașini second-hand, în trafic?
George Adrian Dincă: Una dintre atribuţiile legale cele mai importante conferite Registrului Auto Român de către Ministerul Transporturilor este cea legată de asigurarea siguranţei rutiere cu referire la construcţia, omologarea şi supravegherea stării tehnice a vehiculelor aflate în utilizare, una dintre pârghiile prin care se atinge acest scop fiind inspecţia tehnică periodică.
După abrogarea OUG nr.9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule, prin Legea nr.1/2017, au fost constatate pentru anul 2017, în raport cu anul 2016, atât o creştere masivă a numărului de vehicule utilizate importate (cu mai mult de 50%), cât şi o creştere semnificativă a vechimii acestora. Trendul acestei creşteri se menţine proporţional şi în acest an.
Intrarea în parcul auto rutier naţional a unui număr foarte mare de vehicule cu o vechime peste medie poate afecta semnificativ, în timp, siguranţa rutieră, având în vedere atât performanţele constructive mai reduse ale acestor vehicule (inclusiv lipsa unor dotări uzuale pentru vehiculele mai noi), cât şi dificultăţile de menţinere într-o stare tehnică corespunzătoare (din cauza lipsei pieselor necesare reparaţiilor, apariţiei uzurilor inerente la piesele şi sistemele componente etc.).
Este ştiut faptul că fiecare vehicul se deteriorează într‑un anumit ritm și cu anumită intensitate, ținând cont și de calitatea componentelor utilizate la construcția şi repararea acestuia precum și a modului în care este exploatat.
Suntem însă extrem de implicaţi în asigurarea tuturor condiţiilor şi cerinţelor astfel încât prin efectuarea ITP şi a controlului tehnic în trafic (CTT) să se asigure readucerea vehiculelor aflate în exploatare la standardele de siguranță rutieră și mediu convenite.