- Interviu
RBT: Cum a evoluat, in general, piata serviciilor de transport rutier de persoane in ultimii ani, in contextul unui mediu economic turbulent manifestat in aceasta perioada? Legat de aceasta evolutie, din informatiile pe care le detineti, ce miscari au avut loc pe piata romaneasca de profil?
Dan Petrescu: Nu stiu daca in sectorul nostru de activitate s-au produs evenimente spectaculoase, ce ar fi putut genera cresterea tirajelor publicatiilor de specialitate. Am observat insa atentia deosebita pe care operatorii de transport o arata optimizarii serviciilor prestate. Fara surle si trambite, productivitatea muncii devine, pentru noi, transportatorii, un indicator decisiv. Iar acest lucru este de bun augur.
RBT: Pe de alta parte, cum credeti ca va arata piata serviciilor de transport rutier din Romania in viitor? Sa spunem peste un an.
Dan Petrescu: Contextul actual aduna “nori” ce ne altereaza simturile si, ce e mai rau, deciziile. In aceste conditii, este imposibil de stiut cum va arata viitorul transportului rutier in perioada imediat urmatoare.
RBT: In ultimul timp, transportul rutier a castigat teren in fata transportului pe calea ferata. De ce considerati ca s-a intamplat acest lucru si care credeti ca sunt cele mai eficiente metode prin care potentialii pasageri pot fi atrasi spre transportul rutier?
Dan Petrescu: Declinul transportului feroviar de marfuri si calatori nu este o chestiune recenta. El s-a manifestat imediat dupa 1990, in conditiile in care pana atunci Caile Ferate Romane au constituit principalul mijloc de transport, preluand un volum global de marfuri si calatori de peste 80%.
Transportul rutier a fost preferat, in detrimentul transportului feroviar, pentru ca modernizarea CFR s-a facut in ritm lent. Pe de alta parte, operatorii privati de transport au raspuns prompt la solicitarile utilizatorilor, care-si doreau, cel mai probabil, un transport operativ, cu grafice de circulatie convenabile, efectuat cu o viteza de circulatie mare si la tarife cat mai reduse cu putinta.
In opinia mea insa, cele doua feluri de transport nu au motive pentru a intra intr-o concurenta acerba, ci trebuie sa se afle intr-o competitie corecta, pentru asigurarea unui transport de calatori si bunuri materiale cu costuri rezonabile, in deplina siguranta si cu o poluare minima a mediului.
RBT: In ce masura si in ce mod sunt afectate companiile de transport rutier de starea actuala a drumurilor din Romania?
Dan Petrescu: Starea improprie a infrastructurii rutiere influenteaza in mod direct nivelul costurilor operationale, fie numai prin cresterea consumului de carburant. Sunt insa efecte suplimentare, ce afecteaza “sistemic” sectorul nostru de activitate. Scaderea vitezei comerciale de circulatie, riscurile in crestere ce cad numai in sarcina operatorilor de transport si influenta negativa a arieratelor inregistrate de stat sunt elemente determinante, ce dau fragilitate si instabilitate pietii serviciilor de transport.
RBT: Dar de preturile carburantilor?
Dan Petrescu: Situatia infrastructurii rutiere poate fi privita ca o “gluma ieftina” prin comparatie cu implicatiile cresterii pretului carburantului.
Contextual, presiunea la care sunt supusi operatorii de transport devine periculoasa. Periculoasa pentru “stat”, indiferent ce intelegem prin aceasta notiune.
Cresterea TVA la 24%, imposibilitatea modificarii tarifelor de transport din cauza “caderii libere” in care regasim piata serviciilor de transport in 2011, la peste o mie de zile de la declansarea crizei economice mondiale si, mai nou, pretul nedigerabil al motorinei ma fac sa privesc cu teama, pe toate planurile perceptiei, la perioada imediat urmatoare.
RBT: Cum apreciati relatia dintre companiile de transport rutier de persoane si stat, din punct de vedere al taxelor si normelor impuse, dar si din punct de vedere al eventualelor facilitati puse la dispozitia companiilor care isi desfasoara activitatea in acest sector?
Dan Petrescu: Relatia este cat se poate de „normala”. Statul isi doreste cat mai mult, fara sa fie dispus la concesii semnificative. Acelasi lucru il dorim si noi. Pentru noi, de aceasta data.
La modul serios acum, cred ca totul sta in “coloana vertebrala” a unui numar redus de oameni. Iar acest lucru ma face sa sper.
De ce avem nevoie pentru a face “respirabila” atmosfera din transporturi si asa destul de incarcata in ultima vreme? E simplu. De disponibilitate la dialog din partea primului ministru si a ministrului Transportului. De buna credinta si discernamantul liderilor Patronatelor si Sindicatelor. Si atat. V-am spus ca este simplu, nu-i asa?
RBT: Care sunt principalele probleme cu care se confrunta in prezent companiile de transport rutier de persoane, si cum ar putea fi rezolvate acestea?
Dan Petrescu: Companiile de transport, cu precadere cele specializate pe transportul rutier de persoane, au o singura mare problema: legislatia. Ca urmare a deficientelor si lacunelor legislative au aparut:
- Arieratele statului, mult trambitate in presa, care au fost consolidate ca urmare a obligatiilor asumate prin aplicarea unor legi speciale confuze;
- Decapitalizarea companiilor, este consecinta fireasca a aplicarii unor bariere de acces la efectuarea serviciului de transport, ignorand deseori esenta directivelor si regulamentelor Comisiei Europene;
- Indisciplina operatorilor de transport, la nivel financiar ori numai operational, acest lucru fiind pana la urma generat tot de modul in care intelegem sa modificam legislatia existenta si sa o “asmutim”, de fiecare data, impotriva celor pe care ar trebui sa-i protejeze.
Dan Petrescu a infiintat compania Dacos in anul 1992, dupa intoarcerea din Cuba, unde s-a ocupat de partea administrativa a Ambasadei Romaniei la Havana.
Monitorizeaza, in calitate de director general, siguranta transportului, relatiile cu partenerii de afaceri si serviciile prestate pentru clientii companiei.
Dacos are o experienta de aproape doua decade in industria transportului rutier de persoane. Din 1992 si pana in prezent a devenit unul dintre cei mai importanti operatori de transport din Romania, situandu-se la nivelul anului 2007, conform Anuarului celor mai mari jucatori din economie, intre primii trei operatori independenti de transport rutier de persoane.
Dacos ofera servicii de transport pentru aproape doua milioane de pasageri in fiecare an. In 2008, autocarele companiei au parcurs peste 4,3 milioane de kilometri, atat in Romania cat si in afara tarii.
Pe piata autohtona, principalii concurenti ai Dacos sunt Atlassib si Eurolines. Conform statisticilor Federatiei Operatorilor Romani de Transport (FORT), piata romaneasca de transport rutier de persoane este acoperita in proportie de 50% de catre Atlassib si Eurolines, acestea fiind urmate de Dacos si Open World cu o cota de aprodimativ 30% din piata.