- Rutier
Uniunea Internaţională a Transporturilor Rutiere (IRU) trage un semnal de alarmă. Potrivit unui raport publicat recent, IRU semnalează faptul că este o criză majoră de șoferi de camioane la nivel mondial. Conform raportului, în prezent este nevoie de peste trei milioane de șoferi, iar criza se va aprofunda în următorii ani, estimând că peste cinci ani să ne confruntăm cu o nevoie acută de până la șase milioane de șoferi.
Harta cererii de șoferi – Asia și America de Sud sunt în colaps. Europa și SUA, mai putin afectate
La nivel mondial, în prezent, 7% dintre posturile de şoferi de camion disponibile nu pot fi acoperite de către transportatori. Acest procent reiese în urma studiului care a vizat 4.700 de societăţi de transport din 36 de ţări din Europa, Asia şi America. Criza s-a accentuat pe parcursul acestui an. În 2023, mai mult de jumătate dintre companii au întâmpinat dificultăți în a recruta şoferi calificaţi. În acest context, cele mai puțin afectate sunt Europa şi SUA, pentru că inflaţia a provocat o diminuare a consumului şi, în consecinţă, şi a cererii de servicii de transport, susţine IRU.
Previziunile specialiștilor: Deficitul de șoferi se va accentua
Această situație ar putea să se agraveze în următorii cinci ani, în special în China, Europa şi Turcia unde efectivele de şoferi îmbătrânesc şi sunt puţini şoferi de camion cu vârsta de până la 25 de ani care să preia ştafeta, ceea ce ar constitui o „bombă demografică”, subliniază IRU. Astfel, în 2028, ar putea exista un deficit de şapte milioane de şoferi de camion, ceea ce ar avea drept efecte o complicare a fluxurilor logistice şi creşterea costurilor cu transportul.
Recomandarea Uniunii Internaţionale a Transporturilor Rutiere (IRU)
Întrucât atractivitatea față de această meserie este limitată de perioadele îndelungate care trebuie petrecute departe de casă, precum şi de condiţiile dificile de muncă, IRU vine cu mai multe recomandări prin care tinerii să fie motivați. În primul rând, solicită guvernelor să faciliteze şi să accelereze pregătirea de tineri în meseriile din transportul rutier, prin coborârea vârstei minime de intrare în această profesie, şi să finanţeze mai bine pregătirea profesională. Totodată, în condiţiile în care doar 6% dintre şoferii de camion erau femei în ţările cuprinse în acest studiu, feminizarea profesiei trebuie încurajată, se mai arată în raportul IRU.