• Știri

Proiectul autostrazii, inceput in anii ’80, si intrerupt in diferite etape, apoi continuat, a avut diverse date de dare in folosinta, 2006, apoi 2007, 2008, iar ultimul termen era 2011.

Din pacate, nici in acest an nu se va putea circula neintrerupt pe autostrada de la Bucuresti la Constanta desi ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, dadea asigurari in 2010 ca se va putea circula pana la Constanta pe autostrada, din mai 2011.

Daca problemele au inceput cu lipsa unei finantari clare, in perioada 2006 – 2007 a fost rezolvata problema prin implicarea institutiilor financiare internationale (Banca Europeana de Investitii si Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare), care au finantat partial proiectul. Apoi a aparut problema studiilor de fezabilitate, fara de care proiectul nu putea incepe. Cat de bine au fost facute studiile arata intarzierile inregistrate, in calea autostrazii “rasarind” fie vestigii istorice, fie zone cu specii protejate.

Daca vestigiile sau lipsa finantarii au fost pana la urma depasite, exproprierile au fost noua problema, mai ales ca firmele de avocatura platite cu milioane de euro de Ministerul Transporturilor si autoritatile locale nu s-au coordonat, in pofida numeroaselor intalniri intre autoritatile locale si reprezentantii MTI, astfel incat constructorii nu au primit amplasamentele pentru a realiza lucrarile. In plus, vestigiile si schimbarea traseelor au dus la cresterea preturilor initiale stabilite prin contract, iar constructorii au cerut mai multi bani.

Tronsonul Cernavoda – Medgidia, care ar fi trebuit sa fie dat in folosinta in vara acestui an va mai astepta, deoarece constructorul, Colas, sustine ca a primit amplasamentul din partea Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania in iulie 2010, cu un an mai tarziu decat scria in contract. Colas lucreaza la doar 5 dintre cei 20 de kilometri ai tronsonului, in prezent, si pentru ca, sustine compania franceza, “CNADNR nu a dat raspuns la solicitarea Colas referitoare la propunerile tehnice si financiare ale noului plan trasat dupa descoperirile arheologice din 2009”.

Neintelegerile cu Colas au fost anuntate de ministrul Anca Boagiu, care sustine ca francezii cer circa opt milioane de euro pentru a finaliza lucrarile, nu au prezentat proiectul tehnic la timp, pe langa intarzierile in constructie, iar asta ar putea duce la rezilierea contractului. Ministrul a oferit si o solutie, rute ocolitoare pentru tronsonul respectiv. Asta inseamna ca cei care vor dori sa mearga la Mare, vor suporta, pe langa aglomeratia din orasul Cernavoda, dupa ce Podul peste Dunare a fost inchis pentru reparatii, si un traseu care va ocoli tronsonul Constanta – Cernavoda.

Daca contractul va fi reziliat, atunci autostrada nu va putea fi inaugurata la cheie nici macar in 2012, termenul anuntat de autoritati. Chiar daca nu s-a finalizat inca tronsonul Cernavoda – Constanta si centura Constanta, promisiunile curg.

Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania a anuntat deja ca va face in acest an licitatii pentru studii de pre-fezabilitate si fezabilitate in vederea demararii, inca din acest an, a licitatiei pentru constructia unui tronson de autostrada de 33 kilometri care sa lege Constanta de Vama Veche. Cand se va termina tronsonul nu se stie, mai ales daca in calea noului proiect vor aparea noi vestigii istorice sau arii protejate. AGERPRES

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *