• Știri

Anul in curs risca sa fie inca unul in care romanii nu beneficiaza de kilometrii noi de autostrada. Aceasta,in pofida promisiunilor si a banilor platiti statului pentru carburanti, rovinieta si taxe pe masini.
Regilor asfaltului le merge bine cu marje ale profitului de pana la 25%, statul strange bani inmultiti din carburanti, roviniete si taxe pe masini, lungimea retelei de autostrazi se majoreaza insa doar cu cateva zeci de kilometri pe cincinal. Romania are o retea de putin peste 300 kilometri, alcatuita mai degraba din franturi de zeci de kilometri raspandite prin tara decat din tronsoane de autostrada legate cu cap unele de altele.

Grafice generoase
Romania va avea in plus, in 2011, 116 kilometri de autostrada promitea cu nici o luna in urma Ministerul Transporturilor, intr-o lista de proiecte prioritare date publicitatii. Potrivit documentului, anul acesta urmeaza sa se deschida circulatiei nu mai putin de cinci tronsoane de autostrada, anume centura Arad, Arad-Timisoara (ambele parte a autostrazii A1), Cernavoda-Medgidia, Medgidia-Constanta si Centura Constanta (incluse in A2).

Pe centura Arad inca se expropriaza
Desi ar trebui terminata peste cateva luni potrivit contractului semnat cu constructorii acesteia, pe centura Arad nu s-au terminat nici macar exproprierile. „Mai sunt de expropriat 700 de metri liniari, iar pe portiunea Arad-Timisoara nu s-au definitivat descarcarile de sarcina arheologica. In plus, exista datorii la constructori de aproximativ 9 milioane de euro. Ca urmare, sunt sanse minime ca lucrarile la centura Arad si tronsonul Arad-Timisoara sa se incheie in acest an”, a declarat un oficial din cadrul Companiei de Autostrazi, sub protectia anonimatului. Potrivit lui, doar trei sferturi din terenurile necesare construirii au fost predate consstructorului, libere de sarcini. Ca autostrada s-ar putea termina de abia in 2012 confirma si Gheorghe Falca, primarul Aradului. Intreaga autostrada are doar sase kilometri asfaltati, lucrarile sunt undeva la 30% si mai sunt de executat numeroase lucrari de arta, dat fiind faptul ca autostrada va avea zeci de poduri si pa¬saje si cinci noduri rutiere. Termenul de inchidere a lucrarilor este 2012, spune primarul Falca, in contradictie cu Transporturile, care promit deschiderea autostrazii in 2011. O filmare aeriana a santierului autostrazii, realizata la finele anului trecut, postata pe Youtube, arata un stadiu incipient al lucrarilor pe numeroase portiuni, precum si faptul ca lucrarile la podul de peste Mures, a carui lungime este de 130 de metri, nici macar nu au inceput.

Cernavoda-Medgidia, fara certificat de urbanism
Nici la capatul estic al autostrazii A1 lucrurile nu sunt perfecte. Dupa ce au fost deschise cinci tronsoane in perioada 2004-2007, in anii care au urmat progresele s-au lasat asteptate, desi cele trei tronsoane care mai sunt de terminat au finantare asigurata din fonduri structurale nerambursabile si din impumuturi luate de la banci europene. Tronsonul care se gaseste in cea mai mare dificultate este Cernavoda-Medgidia, 19,25 kilometri. Exproprierile nu au fost incheiate, ba dimpotriva, sunt facute doar pe 6 kilometri. Pe primii 13 kilometri ai autostrazii Consiliul Judetean Constanta nu a eliberat nici macar certificatul de urbanism, document necesar eliberarii celorlalte avize necesare. „Fara certificat de urbanisn nu s-au putut face exproprieri, iar Consiliul Judetean Constanta refuza eliberarea acestuia, desi i s-a solicitat acest document la mijlocul anului trecut. De la data obtinerii certificatului numai primirea avizului de mediu mai dureaza trei-sase luni, deoarece sunt necesare consultari publice asupra proiectului”, ne-a declarat un oficial din cadrul lucrarilor la acest tronson. Potrivit lui, modificarea traseului autostrazii, ca urmare a gasirii unor vestigii arheologice pe vechiul traseu, a dat peste cap planurile unor investitori in terenurile de pe marginea autostrazii. Acum, acestia s-au orientat spre achizitionarea de loturi pe noul traseu, operatiune posibila doar pana la eliberarea certificatului de urbanism. „Dupa aceea vanzarile si cumpararile de terenuri nu mai sunt posibile si aceasta explica intarzierea cu care Consiliul Judetean Constanta elibereaza certificatul de urbanism”, spune sursa indicata.
Cu toate acestea, ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, da ca sigura deschiderea autostrazii pana la malul Marii Negre in acest an, chiar daca soferii vor avea la dispozitie doar o banda de circulatie pe fiecare sens. „Pana la sfarsitul anului 2011 vom putea merge de la Bucuresti la Constanta pe autostrada. Nu vom mai accepta nici o intarziere si am somat firmele sa-si faca treaba”, afirma razboinic in noiembrie ministrul. Afirmatiile sale nu se impaca insa cu termenul de definitivare a lucrarilor -iunie 2011 semnat cu constructorii tronsoanelor Cernavoda-Medgidia si Medgidia-Constanta, anume Colas si, respectiv, Astaldi-Max Bogl. Pentru a nu fi trasa la raspundere de nerespectarea promisiunilor, conducerea Transporturilor a pasat termenul de deschidere a autostrazii spre finele anului, in afara sezonului estival, cand putina lume mai are nevoie de ea.

Medgidia-Constanta, mai avansata, adica la un sfert
Singurele tronsoane din cei 116 kilometri promisi pentru 2011 care ar avea oarecare sanse sa fie deschise sunt Medgidia-Constanta si Centura Constanta. Potrivit informatiilor oficiale, stadiul lucrarilor este undeva la 31% pe Medgidia-Constanta si de 25% pe Centura Constanta. „Sunt tronsoanele cele mai avansate si singurele unde exista anumite sanse de incheiere a lucrarilor in acest an”, spune oficialul de proiect mentionat. Exceptand cazul in care soferii vor accepta sa mearga pe cateva zeci de kilometri de drum national si apoi pe drumul judetean care face legatura cu autostrada si in care va exista si un nod rutier care sa permita aceasta, tronsonul Medgidia-Constanta va fi util, in ipoteza terminarii sale, doar celor care calatoresc local, intre cele doua localitati.

PROMISIUNI SI PENTRU 2012
Bucuresti-Moara Vlasiei, A3 – 19,5 km
Moara Vlasiei-Ploiesti, A3 – 42,5 km
Suplacu de Barcau-Bors, A3 – 64 km

romanialibera.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *