- Știri
Daca in 1990 aveam 113 kilometri de autostrada (din care 96 de kilometri pe A1 intre Bucuresti si Pitesti si 17 km pe A2, de la Fetesti la Cernavoda), in prezent in Romania sunt in functiune 331 de kilometri de autostrada. Este vorba de A1 (Bucuresti – Pitesti si centura Sibiului), A2 (Bucuresti – Cernavoda) si A3 (Campia Turzii – Cluj Vest).
Progresul este nesemnificativ, avand in vedere dimensiunile tarii noastre si felul in care a fost conceputa si construita reteaua de drumuri nationale (variantele de ocolire a localitatilor se numara pe degete). Evolutia este cu atat mai nemultumitoare cu cat alte state din zona au facut pasi importanti spre o retea de sosele rapide de nivel occidental.
Exemplul maghiar este cel mai la indemana: de la 267 de kilometri de autostrada in 1990, acestia au ajuns la 1.273 de kilometri in 2009, arata datele Eurostat. Adica de patru ori mai mult decat noi. Asta in conditiile in care Romania are 230.000 de kilometri patrati, iar Ungaria de 2,5 ori mai putin (90.000 de kilometri patrati).
Croatia a avut si ea o evolutie fulminanta in domeniu. Tara cu doar 4,5 milioane de locuitori si 56.000 de kilometri patrati a ajuns de la 291 kilometri de autostrada in 1990 la 1.091 de kilometri doua decenii mai tarziu. Si vecinii sloveni au crescut semnificativ in 20 de ani: de la 228 km la 747 km. Mai mult decat suficient pentru cele doua milioane de locuitori.
Chiar si in Macedonia cresterea este impresionanta: de la 83 de kilometri de autostrada in 1990 la 251 de kilometri in 2009. Tara are 25.000 de kilometri patrati (cam cat patru judete romanesti) si doua milioane de locuitori.
Cehii si slovacii au reusit ”doar” sa-si dubleze retelele de sosele rapide: de la 357 km, respectiv 191 km de autostrada in 1990 la 729 km, respectiv 391 km in 2009.
Mai putin multumiti de modul in care a evoluat infrastructura rutiera sunt polonezii – 257 km de autostrada in 1990, 849 km in 2009. S-a construit mai mult decat in Romania, desigur, dar sa nu uitam ca populatia Poloniei este de peste 38 de milioane de locuitori, iar suprafata tarii este cu 35% mai mare. In plus, relieful, aproape in totalitate campie, favorizeaza constructia rapida si ieftina de cai de comunicatie.
Nici vecinii nostri de la sud nu au rupt gura targului. Bulgaria avea deja 273 de kilometri de autostrada in 1990, potrivit Institutului de Statistica al Uniunii Europene, iar pana in 2009 a mai reusit sa adauge 145 de kilometri la aceasta retea, ajungand la 418 km.
Cea mai interesanta evolutie a avut-o Lituania: daca la caderea comunismului in statistici erau trecuti 421 km de autostrada, in 2009 numarul lor scazuse la 309. Explicatia e simpla: drumuri care erau considerate autostrazi in URSS nu respecta standardele europene in domeniu si au fost declasificate. capital.ro