- Știri
Circa 15 milioane de euro sunt investite anual de romani in infrastructura rutiera maghiara. Banii provin din cele aproape 1,5 milioane de viniete cumparate de soferii care tranziteaza tara vecina. In primele noua luni ale acestui an au fost achizitionate deja viniete in valoare de 12,7 milioane de euro, cei mai multi bani virati in conturile autoritatilor din Ungaria fiind platiti de soferii de TIR-uri: opt milioane de euro in primele noua luni ale anului, 5,8 milioane de euro fiind valoarea vinietelor pentru o zi, cumparate de soferii autovehiculelor mai mari de 12 tone. Valorile sunt ceva mai mici decat cele inregistrate anul trecut, cand valoarea totala a vinietelor cumparate de TIR-isti a fost de 8,9 milioane de euro. Este mult, este putin? Cele aproape 60 de milioane de euro platite de romani pe viniete maghiare din 2007 pana astazi ar fi suficiente pentru construirea a 16 km de autostrada la campie, dublul distantei inaugurate anul acesta in Romania.
„In comparatie cu sumele stranse de autoritatile romane din vanzarea de viniete, suma este mica“, spune Radu Dinescu, secretar general al Uniunii Nationale a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR). Si asta pentru ca numai in primele sapte zile de la introducerea rovinietei electronice, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) a avut incasari de cinci milioane de euro.
Achizitia vinietelor maghiare de catre soferii romani a fost relativ constanta in ultimii patru ani, de la intrarea Romaniei in Uniunea Europeana. Daca in 2007 au fost vandute 1,3 milioane de viniete, in anul 2008 numarul acestora a crescut la 1,48 milioane. Criza de anul trecut nu s-a facut simtita la nivelul numarului autovehiculelor romanesti care au tranzitat Ungaria, numarul vinietelor cumparate fiind tot de 1,48 milioane.
Insa valoarea acestora, raportata la moneda euro, a scazut la 14,5 milioane de euro, de la 17 milioane in 2008, pentru ca forintul s-a depreciat cu 12 procente. „Nu risca nimeni sa mearga fara vinieta in Ungaria. Au un sistem electronic foarte bine pus la punct“, spune Augustin Hagiu, presedintele Federatiei Operatorilor Romani de Transport. „Iar acolo politia da amenzi pentru orice nimic“, completeaza el.
Vinietele platite in Ungaria, 15% din totalul veniturilor din rovinieta
Si cum cele mai multe autovehicule care tranziteaza Ungaria reprezinta trafic comercial, si nu turism, mai toti reprezentantii asociatiilor de profil au cate ceva de reprosat autoritatilor din tara vecina. „Problema e ca ungurii se finanteaza pe spatele romanilor. De exemplu, amendeaza cu 200 de euro soferii care depasesc timpii de conducere cu 1-5 minute. Iar amenzile se platesc pe loc, nu-i intereseaza daca ai sau nu forinti la tine“, spune Radu Dinescu. Prin urmare, au fost incheiate parteneriate cu avocati maghiari, iar amenzile sunt contestate in instanta. „De cele mai multe ori castigam. Dar procesele dureaza trei luni si mai dureaza sase luni pana ne recuperam banii de la statul maghiar“, mai spune el.
Amezile pe care trebuie sa ple pla¬teasca so¬fe¬rii care cir¬cu¬la pe autostrazile din Ungaria fa¬ra vi-nie¬ta variaza de la 55 de euro (autovehicule mai mici de 3,5 tone) pana la 1.200 de euro (pentru autovehicule mai mari de 12 tone).
Sunt strainii la fel de constiinciosi in privinta vinietelor autohtone? „Nu, la noi nu cumpara nimeni, dau toti spaga“, spune Augustin Hagiu. „Iar sistemul electronic nu va schimba mare lucru, atata timp cat nu este aplicat asa cum trebuie“, spune el. Rovinieta electronica a fost introdusa la 1 octombrie, data de la care verificarea platii se face si la noi ca in Ungaria, prin inregistrarea numarului de inmatriculare. Conform CNADNR, media anuala a incasarilor din rovinieta este de aproximativ 100 milioane de euro. capital.ro