• Știri

După 17 ani de tratate, negocieri, MCV-uri și împotriviri, România e în Schengen. De la 1 ianuarie 2025 avem liber la circulație pe toate căile – aeriene, maritime și terestre. Această eșe o veste excelență pentru transportatori, pentru industria auto, pentru economia țării. După ce, la începutul anului, în dată de 31 martie 2024, România a aderat la Spațiul Schengen aerian și maritim, miniştrii de Interne din ţările UE au aprobat, la Bruxelles, includerea frontierelor terestre, în spațial de liberă circulație, începând de la 1 ianuarie 2025.


„Acest pas important finalizează intrarea deplină a ambelor ţări în Spaţiul Schengen. Acest lucru nu numai că întăreşte Spaţiul Schengen, dar va consolida şi mai mult piaţa internă, va spori călătoriile, comerţul şi turismul. Un Spaţiu Schengen solid consolidează unitatea UE şi face UE mai puternică la scară mondială”, a transmis Comisia Europeana (CE) într-un comunicat de presă.

Vești bune anul are!

Timpii de staţionare în frontiere se vor reduce semnificativ, în urma intrării depline în spaţiul Schengen. Pentru transportul rutier de marfă, aderarea la Schengen se traduce prin eliminarea controlului sistematic din frontierele cu statele membre UE vecine, Ungaria şi Bulgaria, astfel că transportatorii rutieri vor tranzita mult mai rapid frontierele cu statele UE: Vama Veche, Negru Vodă, Giurgiu, Călăraşi, Zimnicea,  Turnu Măgurele, Bechet, Calafat, Nădlac 1 şi 2, Vârşand, Borş 1 şi 2 şi Petea.

„Este oficial! De la 1 ianuarie 2025 suntem membri deplini ai Spaţiului Schengen, inclusiv cu frontierele terestre. De la 1 ianuarie 2025, pentru transportul feroviar, intrarea deplină în spaţiul Schengen înseamnă eliminarea controlului în frontieră. Se reduc astfel timpii de staţionare în frontiere”, a declarat Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor.

Transportatorii de mărfuri și industria auto erau cele mai impactate sectoare

Cozile kilometrice de la frontierele terestre, mai ales pe culoarele pentru transportul mărfurilor. Acestea se traduc în pierderi de timp și bani. Acest sector era cel mai afectat. Timpul în plus petrecut la frontieră înseamnă costuri mai mari pentru transportatori, care, în final, se regăsesc în costul produselor. Industria auto își declară, de asemenea, entuziasmul. Conform datelor publicate de Ministerul Economiei, până la aderarea la Schengen, fiecare autoturism marca Dacia sau Ford este mai scump cu 100 de euro din cauza staţionării în vamă.

Doar din cauza timpului petrecut la vamă, transportatorii au ajuns să înregistreze pierderi anuale de peste 2,5 miliarde de euro. Iar din 2012 și până în prezent pierderile cumulate au depășit 22 de miliarde de euro. Acestea sunt estimările Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri (UNTR).

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *