• Știri

Combinatia dintre salariile mici si preturile carburantilor apropiate de media europeana plaseaza romanii printre cetatenii UE cu cea mai scazuta mobilitate. Astfel, un roman care este remunerat cu un salariu minim(echivalentul a 141,6 euro) poate cumpara cu intregul venit numai 122 de litri de benzina, potrivit calculelor gandul . O cantitate insuficienta pentru a parcurge distanta dintre Bucuresti si Roma, cu o masina al carui consum mediu este de zece litri la suta de kilometri. Un polonez, caruia statul ii garanteaza un salariu minim de 320,8 euro(din care poate cumpara 258 de litri de benzina), parcurge acelasi itinerariu dus, dar si intors.

Singurii europeni care stau mai rau decat noi in acest clasament sunt bulgarii. Chiar daca platesc litrul de benzina ceva mai ieftin(1,11 euro fata de 1,16 cat este media in Romania), salariul minim este si el mai mic, de numai 122,7 euro. Un calcul rapid arata ca vecinii de peste Dunare pot alimenta doar ceva mai mult de doua plinuri dintr-un singur salariu. Chiar daca au unul dintre cele mai mari preturi pentru litrul de benzina si se confrunta cu o severa criza economica, grecii platiti cu salariul minim nu au de ce se plange. Cu banii obtinuti dupa o luna de munca pot parcurge peste 5.300 de kilometri, nivel de doua ori mai mare decat cel consemnat in state precum Cehia sau Polonia.

Statul, marele beneficiar al maririlor de pret
Protestele firave ale consumatorilor romani si cele anuntate ale transportatorilor se lovesc insa de un zid. Reprezentantii companiilor petroliere declara deschis ca scopul oricarei societati comerciale este profitul, iar statul, care se erijeaza formal in campionul cetatenilor, are doar de castigat din majorarile de pret. Numai anul trecut bugetul a beneficiat de incasari de cel putin 3,5 miliarde de euro din vanzarea de carburanti, conform estimarilor gandul.
Calculele s-au bazat pe un pret mediu anual de 4,4 lei pe litru atat la benzina, cat si la motorina, tinand cont ca piata carburantilor a fost de circa 5,5 milioane de tone anul trecut (in scadere cu 10% fata de 2009) si ca o tona de benzina echivaleaza cu 1.325 litri, in timp ce una de motorina cu 1.190 de litri. Astfel, in 2010, aproape 10% din veniturile totale ale statului au provenit din vanzarea de carburanti, atat prin incasarea accizelor aferente, a TVA, cat si a taxei de drum. De-a lungul anului trecut, pretul carburantilor a inregistrat un avans de 15%, potrivit datelor Institutului National de Statistica.

Pretul benzinei versus salariul minim
Tara — Pret/litru(euro) — Salariu minim(euro) — Kilometri parcursi*
Romania — 1,16 — 141,6 — 1.220
Bulgaria — 1,11 — 122,7 — 1.105
Cehia — 1,35 — 302,1 — 2.237
Polonia — 1,24 — 320,8 — 2.587
Grecia — 1,60 — 862,8 — 5.392
Franta — 1,44 — 1343,7 — 9.331
Marea Britanie — 1,53 — 1076,4 — 7.035
* calculul a fost realizat utilizand un consum mediu de 10 litri la suta de kilometri
Sursa: Eurostat

gandul.info

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *