- Naval
O veste bună vine de la Portul Constanța: s-a obținut finanțare pentru proiectul de investiții „E-COLD – Proiect pentru dezvoltarea infrastructurii. Asigurarea condițiilor electrice de racordare la chei a navelor în Portul Constanța (regim Cold Ironing)”.
Se îmbunătățesc astfel facilitățile în interiorul Portului Constanța, prin dezvoltarea infrastructurii de energie electrică. Prin finalizarea investiției, condițiile oferite de Portul Constanța vor fi considerabil mai bune față de celelalte porturi din bazinul Mării Negre. Ceea ce poate duce la o creștere considerabilă a traficului de mărfuri.

Portul Constanța- proiect pentru dezvoltarea infrastructurii de energie electrică
Proiectul este finanțat de Uniunea Europeană, prin Programul de finanțare CEF Transport – Mecanismul pentru Interconectarea Europei 2021-2027. Finanțarea este în proporție de 71,35%, diferența fiind acoperită de la bugetul de stat. Valoarea proiectului este de 18,8 milioane euro (cu TVA).
Contractul de finanțare (Project 101079700 – 21-RO-TC-E-COLD) a fost semnat în octombrie 2022. Părțile implicate sunt European Climate Infrastructure and Environment Executive Agency (CINEA) și Compania Națională Administrația Porturilor Maritime SA Constanța.
Perioada de implementare a proiectului este de 36 luni.
La ce folosește proiectul
Scopul implementării proiectului este de conectare la rețeaua de energie electrică a navelor la țărm (în regim cold-ironing). Aceasta indiferent de tipul navei (de croazieră, RO-RO, ferry-boat, multifuncționale, bulk carrier, tanker etc), dimensiune, tensiune de alimentare, frecvență și putere electrică solicitată.
Vor beneficia de instalarea tehnologiei cold-ironing 10 dane – 4 dane din zona Port Constanța Nord și 6 dane din zona Port Constanța Sud. Danele 121 și 123 – pentru nave port-container, danele 120, PL6 – Ro-Ro – dana pasageri, dana 114 – dană pentru vrachiere, danele multifuncționale 119, 44, 35, 36, precum și dana CL – pentru navele tank.

“Prin realizarea acestei investiții, instalațiile existente vor fi aduse la o stare de funcționare performantă, pentru toate tipurile de nave existente, în parametri optimi, cu respectarea standardelor și a normativelor tehnice specifice referitoare la siguranța în exploatare, în condiții de eficiență energetică sporită”,se arată într-un comunicat de presă semnat de Florin Vizan, directorul general al Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime SA Constanța.
Care sunt beneficiile proiectului
Există cinci mari beneficii ale proiectului. Potrivit specialiștilor, nivelul de zgomot va fi redus. De asemenea, vor fi reduse emisiile dăunătoare, precum și cele de dioxid de carbon în zona portuară, dar și în zona comercială aflată în imediata apropiere a portului. Astfel, va fi îmbunătățită sănătatea locuitorilor.
Un alt beneficiu se referă la reducerea vibrațiilor. Pasagerii aflați la bordul navelor de croazieră (și nu numai) vor beneficia de condiții mai confortabile.
Totodată, proiectul aduce oportunități de afaceri pentru toate părțile implicate – costuri reduse de funcționare a navelor și furnizarea de servicii suplimentare în porturi.
În plus, cererea suplimentară de energie creează oportunități de echilibrare locală a rețelelor de electricitate.
Al cincilea beneficiu al proiectului este dat de conectarea navelor la resurse de energie regenerabilă, energie eoliană și energie solară, ceea ce permite reducerea suplimentară a emisiilor.
Sursă foto: Envato Elements